Gå til innhold

NHD/Andre: Trøtt og sliten HELE tida!

Anbefalte innlegg

Gjest drittlei!¤
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er trøtt og sliten og "utenformegselv/desorientert" HELE tida! Vet ikke om det skyldes medisinene (Efexor + Wellbutrin), depresjonen (som jeg egnetlig ikke har lenger) eller noe annet. Alle blodprøver hos legen er fine. Jeg er så fortvilet. Jeg orker ikke gjøre noen ting etter jobb! Bare sover og sover! Jeg føler også jeg har prøvd alt, jeg tvinger meg til trene, tar vitaminer osv osv! Legen mener det er medisinene, men jeg syns jeg var sånn før jeg begynte med medisinene også! Nå har de egnetlig ikke noe mere å gjøre for meg Jeg vil ikke slutte med medisinene da dette er de eneste som har fungert for meg (og jeg har prøvd mange) Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Beklager å bringe inn et nytt moment, men kan du ha en bipolar lidelse?

Gjest solfryd
Skrevet

Sjekke stoffskiftet? Men siden alle prøvene hos legen var fine, så er det vel ikke lavt stoffskifte. Uansett, håper du finner ut av det og får hjelp!

Gjest wiltersen
Skrevet

Hvorfor spør du om det på bagrunn av det trådstarter har skrevet? Er det noe i det som taler for bipolar? I så fall hva?

Skrevet

Hvorfor spør du om det på bagrunn av det trådstarter har skrevet? Er det noe i det som taler for bipolar? I så fall hva?

Det finnes noen "svake" tegn som _kan_ si noe om depresjonen er av unipolar eller bipolar type. Slitenhet/trøtthet/krafløshet er en av disse.

Gjest drittlei!¤
Skrevet

Hei , beklager sen tilbakemelding. Har vært på ferie! Håper likevel du har mulighet til å følge opp denne!

Hvordan kan jeg vite om jeg er Bipolar? Jeg har nevnt det for fastlegen min tidligere, men han så bort i fra det da jeg

ikke har hatt noen åpenbare humørsvingninger!/maniske episoder. Efexor og Wellbutrin fungerer dessuten bra for min depresjon

og dette taler vel mot bipolar?

JEg kan være frisk i lange perioder i mellom depresjonene mine, men så kommer de igjen. Sliter med

angst og tvangstanker i tillegg i periodene med depresjon. Har egentlig aldri fått noen diagnose fra en

psykiater, fastlegen min har prøvd å sende henvisning (i Oslo) men fått avslag..

Gjest Dgrittlei¤*
Skrevet

Hei , beklager sen tilbakemelding. Har vært på ferie! Håper likevel du har mulighet til å følge opp denne!

Hvordan kan jeg vite om jeg er Bipolar? Jeg har nevnt det for fastlegen min tidligere, men han så bort i fra det da jeg ikke har hatt noen åpenbare humørsvingninger!/maniske episoder. Efexor og Wellbutrin fungerer dessuten bra for min depresjon og dette taler vel mot bipolar? JEg kan være frisk i lange perioder i mellom depresjonene mine, men så kommer de igjen. Sliter med angst og tvangstanker i tillegg i periodene med depresjon. Har egentlig aldri fått noen diagnose fra en psykiater, fastlegen min har prøvd å sende henvisning (i Oslo) men fått avslag..

Skrevet

Hvordan kan jeg vite om jeg er Bipolar? Jeg har nevnt det for fastlegen min tidligere, men han så bort i fra det da jeg ikke har hatt noen åpenbare humørsvingninger!/maniske episoder. Efexor og Wellbutrin fungerer dessuten bra for min depresjon og dette taler vel mot bipolar? JEg kan være frisk i lange perioder i mellom depresjonene mine, men så kommer de igjen. Sliter med angst og tvangstanker i tillegg i periodene med depresjon. Har egentlig aldri fått noen diagnose fra en psykiater, fastlegen min har prøvd å sende henvisning (i Oslo) men fått avslag..

En kan ikke sikkert vite med mindre du har hatt helt klare hypomane og/eller maniske episoder.

Trøtt og sliten hele tiden er som sagt noe som taler for BP. Videre taler samtidige tvangssymptomer klart for BP.

Hvor gammel var du ved starten av første depressive episode?

En utredning hos en meget kompetent psykiater vil selvsagt gi en mer sikker diagnose der en er i tvil.

Gjest drittlei¤gsdg
Skrevet

En kan ikke sikkert vite med mindre du har hatt helt klare hypomane og/eller maniske episoder.

Trøtt og sliten hele tiden er som sagt noe som taler for BP. Videre taler samtidige tvangssymptomer klart for BP.

Hvor gammel var du ved starten av første depressive episode?

En utredning hos en meget kompetent psykiater vil selvsagt gi en mer sikker diagnose der en er i tvil.

Jeg var vel 14 når jeg fikkførste depressive periode.

Hvordan kan jeg komme meg til en kompetent psykiater når

legen min får avslag på henvisninger?

Og legen min vet garantert ikke hvordan man skiller

mellom bipolar og ikke bipolar

Skrevet

Jeg var vel 14 når jeg fikkførste depressive periode.

Hvordan kan jeg komme meg til en kompetent psykiater når

legen min får avslag på henvisninger?

Og legen min vet garantert ikke hvordan man skiller

mellom bipolar og ikke bipolar

Tidlig debut av depresjon er sannsynligvis det sterkeste (av de softe) tegn på at det dreier seg om en bipolar spektrumlidelse.

En søknad som nevner alle tegn som tyder i retning bipolaritet, burde få de som vurderer søknaden til å revurdere sitt standpunkt.

Det er fritt sykehusvalg, så det er en mulighet å søke seg til et sted i landet hvor en tar dette alvorlig. En utredning trenger ikke ta mange timene.

Gjest drittleidsgs
Skrevet

Tidlig debut av depresjon er sannsynligvis det sterkeste (av de softe) tegn på at det dreier seg om en bipolar spektrumlidelse.

En søknad som nevner alle tegn som tyder i retning bipolaritet, burde få de som vurderer søknaden til å revurdere sitt standpunkt.

Det er fritt sykehusvalg, så det er en mulighet å søke seg til et sted i landet hvor en tar dette alvorlig. En utredning trenger ikke ta mange timene.

Betyr dette at du tror jeg er bipolar? Er det tidlig å få depressiv episode som 14 åring?

Hvorfor virker efexor/wellbutrin så bra på meg da?

Er det legen som må skrive dette brevet?

dersom jeg ikke får noen utredning: Er det en mulighet

å begynne på medisiner mot bipolaritet og sjekke om det hjelper?

Tusen takk for informasjon. Jeg stter veldig pris på det.

Gjest drittleisd
Skrevet

Det er forøvrig ikke noe bipolaritet i familen så vidt meg bekjent.

Skrevet

Betyr dette at du tror jeg er bipolar? Er det tidlig å få depressiv episode som 14 åring?

Hvorfor virker efexor/wellbutrin så bra på meg da?

Er det legen som må skrive dette brevet?

dersom jeg ikke får noen utredning: Er det en mulighet

å begynne på medisiner mot bipolaritet og sjekke om det hjelper?

Tusen takk for informasjon. Jeg stter veldig pris på det.

Jeg vil helst ikke tro noe om din diagnose når det er såpass uklart og jeg ikke har truffet deg. Det er imidlertid mye som taler for en bipolar spektrumlidelse.

Det at AD virker godt, er ikke et sikkert tegn på at det er unipolart.

Ja, det er legen som må skrive en slik henvisning.

Ja, det er mulig å prøve Lamictal eller Seroquel.

Gjest drittleidsGSD
Skrevet

Jeg vil helst ikke tro noe om din diagnose når det er såpass uklart og jeg ikke har truffet deg. Det er imidlertid mye som taler for en bipolar spektrumlidelse.

Det at AD virker godt, er ikke et sikkert tegn på at det er unipolart.

Ja, det er legen som må skrive en slik henvisning.

Ja, det er mulig å prøve Lamictal eller Seroquel.

Beklager maset, men har et siste spørsmål

- Vil lamical/Seroquel gjøre skade dersom depresjonen

skulle vise seg å være unipolar?

Skal ta med meg disse innleggene og vise til legen så

kanskje det skjer noe.

Skrevet

Beklager maset, men har et siste spørsmål

- Vil lamical/Seroquel gjøre skade dersom depresjonen

skulle vise seg å være unipolar?

Skal ta med meg disse innleggene og vise til legen så

kanskje det skjer noe.

''Vil lamical/Seroquel gjøre skade dersom depresjonen skulle vise seg å være unipolar?''

Nei, heldigvis ikke, men Seroquel kan gjøre deg enda trøttere de første dagene.

Gjest drittlei342
Skrevet

''Vil lamical/Seroquel gjøre skade dersom depresjonen skulle vise seg å være unipolar?''

Nei, heldigvis ikke, men Seroquel kan gjøre deg enda trøttere de første dagene.

Kan en ta lamical sammen med Wellbutrin og Efexor?

KAn du anbefale en kompetent lege som kan hjelpe meg å finne ut om jeg eventuell er bipolar?

Skrevet

Kan en ta lamical sammen med Wellbutrin og Efexor?

KAn du anbefale en kompetent lege som kan hjelpe meg å finne ut om jeg eventuell er bipolar?

''Kan en ta lamical sammen med Wellbutrin og Efexor?''

S: Ja, det går greit.

''Kan du anbefale en kompetent lege som kan hjelpe meg å finne ut om jeg eventuell er bipolar?''

S: Oslo ? (siden du tar det for gitt at jeg vet hvor du bor)

Gjest drittlei5435
Skrevet

''Kan en ta lamical sammen med Wellbutrin og Efexor?''

S: Ja, det går greit.

''Kan du anbefale en kompetent lege som kan hjelpe meg å finne ut om jeg eventuell er bipolar?''

S: Oslo ? (siden du tar det for gitt at jeg vet hvor du bor)

hehe beklager, jeg glemte å skrive Oslo! Ja det stemmer at jeg bor i Oslo:)

Skrevet

hehe beklager, jeg glemte å skrive Oslo! Ja det stemmer at jeg bor i Oslo:)

Følgende kan jeg trygt anbefale: Ulrik Malt (RH), Ole Andreassen (Ullevål), Vemund Hartberg (Ullevål), Lars Tanum (Diakonhjemmet).

Det finnes mange fler som sikkert er kompetente, men det var disse fire som først dukket opp i minnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...