Gå til innhold

mer lat enn syk????

Anbefalte innlegg

Gjest har det for godt
Skrevet

hvor mye prosent ville vært i jobb hvis vi sier at vi ikke har ordninger med sykepenger og uførpensjon og etc. ???

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

4

• Angustia

4

• Sør

1

• Maximia

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi kan starte med 70 000 funksjonshemmede mennesker som ønsker seg ut i jobb, der ingen arbeidsgivere er villig til å ansette. Disse utgjør en stor del av uførestatistikken.

Utslitte kvinner som har gitt helsa si til omsorgsyrker utgjør en stor del. Dette er gjerne kvinner i 50åra som har jobbet innen helse og omsorg i tillegg til å ta ansvar for barn og hjem. Så mulig uføre statistikken hadde gått ned om man fikk flere hender til å utføre arbeidet innen helse og omsorg.

Arbeidsgivere godtar kun de sterkeste, flinkeste og de som makter dagens tempo i arbeidslivet.

Skrevet

Det er jo bare å sjekke Haiti og andre land hvor man ikke har en velferdsstat, og forventet levealder er ca 40 år.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kanskje 50%, men ville vi (den syke, de friske, samfunnet) fått det bedre av den grunn?

Skrevet

Og hvor mange ville ha tatt livet av seg?

Jeg tror faren at jeg skal ta livet av meg med uføretrygd uten jobb er mye større enn hvis jeg hadde hatt en jobb.

Skrevet

Jeg tror faren at jeg skal ta livet av meg med uføretrygd uten jobb er mye større enn hvis jeg hadde hatt en jobb.

Jeg vet at mange hadde fått det bedre om de var i jobb. Prinsipiell motstander av sykemelding. ......nesten :-)

Gjest athos
Skrevet

Man har innenfor sosiologien 3 kategorier.

1. De som vil jobbe

2. De som vil men ikke kan jobbe.

3. De som ikke vil jobbe.

Gjest sosiologi meg her og der
Skrevet

Man har innenfor sosiologien 3 kategorier.

1. De som vil jobbe

2. De som vil men ikke kan jobbe.

3. De som ikke vil jobbe.

"Man har innenfor sosiologien tre kategorier"? Hehe, du har ikke studert sosiologi antar jeg? Evt har du tatt et eller annet fag på grunnfag, hvor en eller annen skilte i de tre kategoriene?

Du bør i alle fall skille i fire:

* De som vil og kan jobbe

* De som vil, men ikke kan jobbe

* De som kan, men ikke vil jobbe

* De som hverken kan eller vil jobbe

Skrevet

Jeg vet at mange hadde fått det bedre om de var i jobb. Prinsipiell motstander av sykemelding. ......nesten :-)

''Prinsipiell motstander av sykemelding. ......nesten :-)''

Når du skriver slik, lurer jeg på om du både er ung, nyutdannet og aldri har vært syk...

Skrevet

''Jeg vet at mange hadde fått det bedre om de var i jobb. Prinsipiell motstander av sykemelding. ......nesten :-)''

Idag er det så strenge regler for sjukemelding og AAP og så stort press på legene ift dette, at de fleste som mottar slike stønader er reelt arbeidsuføre.

Det vil alltid være noen som klarer å utnytte en hvilken som helst velferdsordning, men det er ikke et argument for å avvikle dem for det store fleirtallet av målgruppa som virkelig trenger dem!

Tvert imot blir alt for mange kasteballer i NAV-systemet og mistenkeliggjorte - det er en samfunnsutfordring på kort og lang sikt!

Gjest athos
Skrevet

"Man har innenfor sosiologien tre kategorier"? Hehe, du har ikke studert sosiologi antar jeg? Evt har du tatt et eller annet fag på grunnfag, hvor en eller annen skilte i de tre kategoriene?

Du bør i alle fall skille i fire:

* De som vil og kan jobbe

* De som vil, men ikke kan jobbe

* De som kan, men ikke vil jobbe

* De som hverken kan eller vil jobbe

Du verden så flinke vi er da...

Gjest drvalley
Skrevet

''Jeg vet at mange hadde fått det bedre om de var i jobb. Prinsipiell motstander av sykemelding. ......nesten :-)''

Idag er det så strenge regler for sjukemelding og AAP og så stort press på legene ift dette, at de fleste som mottar slike stønader er reelt arbeidsuføre.

Det vil alltid være noen som klarer å utnytte en hvilken som helst velferdsordning, men det er ikke et argument for å avvikle dem for det store fleirtallet av målgruppa som virkelig trenger dem!

Tvert imot blir alt for mange kasteballer i NAV-systemet og mistenkeliggjorte - det er en samfunnsutfordring på kort og lang sikt!

''Idag er det så strenge regler for sjukemelding og AAP og så stort press på legene ift dette, at de fleste som mottar slike stønader er reelt arbeidsuføre.''

Det er definitivt ikke korrekt. Det vet jeg fra daglige erfaringer i mitt yrke.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

''Idag er det så strenge regler for sjukemelding og AAP og så stort press på legene ift dette, at de fleste som mottar slike stønader er reelt arbeidsuføre.''

Det er definitivt ikke korrekt. Det vet jeg fra daglige erfaringer i mitt yrke.

''Det vet jeg fra daglige erfaringer i mitt yrke.''

Da er vi to!

Jeg jobber med oppfølging av sjukemeldte, de på attføring og AAP, samt langtidsledige og "utsatte grupper". NAV er under et betydelig politisk press, tro du meg!!

Kravene til leger er også betydelig skjerpa; de kan miste lisensen om de sjukemelder for høy andel av pasientgruppa på lik linje med andel utskriving av Benzo.

Skrevet

Du verden så flinke vi er da...

Også har du de som vil og kan jobbe, men som ikke får jobb. Også syns jeg det skulle være en egen kategori for selgere.

Gjest høstløv
Skrevet

Også har du de som vil og kan jobbe, men som ikke får jobb. Også syns jeg det skulle være en egen kategori for selgere.

''Også syns jeg det skulle være en egen kategori for selgere.''

Hvorfor det?

Skrevet

''Også syns jeg det skulle være en egen kategori for selgere.''

Hvorfor det?

De er en egen type mennesker.

Gjest høstløv
Skrevet

De er en egen type mennesker.

På hvilken måte, mener du?

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Jeg jobber med oppfølging av sjukemeldte, de på attføring og AAP, samt langtidsledige og "utsatte grupper". NAV er under et betydelig politisk press, tro du meg!!

Kravene til leger er også betydelig skjerpa; de kan miste lisensen om de sjukemelder for høy andel av pasientgruppa på lik linje med andel utskriving av Benzo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...