Gå til innhold

mer lat enn syk????

Anbefalte innlegg

Gjest sosiologi meg her og der
Skrevet

Jeg jobber med oppfølging av sjukemeldte, de på attføring og AAP, samt langtidsledige og "utsatte grupper". NAV er under et betydelig politisk press, tro du meg!!

Kravene til leger er også betydelig skjerpa; de kan miste lisensen om de sjukemelder for høy andel av pasientgruppa på lik linje med andel utskriving av Benzo.

''Jeg jobber med oppfølging av sjukemeldte, de på attføring og AAP, samt langtidsledige og "utsatte grupper". ''

Med andre ord jobber dere ganske bredt ved ditt NAV-kontor (i alle fall på statlige oppgaver? Ikke så lett å vite hva som inngår i "utsatte grupper"). Men hvorfor skiller du på attføring og AAP?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

4

• Angustia

4

• Sør

1

• Maximia

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest har det for godt
Skrevet

''Idag er det så strenge regler for sjukemelding og AAP og så stort press på legene ift dette, at de fleste som mottar slike stønader er reelt arbeidsuføre.''

Det er definitivt ikke korrekt. Det vet jeg fra daglige erfaringer i mitt yrke.

å! hvordan da????

Gjest høstløv
Skrevet

Er du selger?

Nei, men jeg er gift med en som har vært selger i årevis og han er verdens snilleste og mest arbeidsomme mann.

Gjest athos
Skrevet

Også har du de som vil og kan jobbe, men som ikke får jobb. Også syns jeg det skulle være en egen kategori for selgere.

He he..egen kategori for selgere altså:-))?

Dårlige erfaringer?

Skrevet

''Jeg jobber med oppfølging av sjukemeldte, de på attføring og AAP, samt langtidsledige og "utsatte grupper". ''

Med andre ord jobber dere ganske bredt ved ditt NAV-kontor (i alle fall på statlige oppgaver? Ikke så lett å vite hva som inngår i "utsatte grupper"). Men hvorfor skiller du på attføring og AAP?

''Med andre ord jobber dere ganske bredt ved ditt NAV-kontor (i alle fall på statlige oppgaver?''

Ja, her skal alle i "Veiledningsteamet" kunne alt og følge brukere fra a til å fordelt på fødselsdato. Det er på godt og vondt enn så lenge, blir nok bra til slutt...

''Ikke så lett å vite hva som inngår i "utsatte grupper").''

De som har problemer med å få innpass på arbeidsmarkedet av ulike årsaker.

''Men hvorfor skiller du på attføring og AAP?''

Hehe, gammel vane er vond å vende! Tenkte på forskjellen mellom de som er på aktive tiltak vs de som mottar en "passiv" stønad; stort sett tisvarende tidligere attføring og TU/varig ufør.

Skrevet

''Med andre ord jobber dere ganske bredt ved ditt NAV-kontor (i alle fall på statlige oppgaver?''

Ja, her skal alle i "Veiledningsteamet" kunne alt og følge brukere fra a til å fordelt på fødselsdato. Det er på godt og vondt enn så lenge, blir nok bra til slutt...

Hehe, gammel vane er vond å vende! Tenkte på forskjellen mellom de som er på aktive tiltak vs de som mottar en "passiv" stønad; stort sett tisvarende tidligere attføring og TU/varig ufør.

Pokker, opererer med kun to nick her inne for ikke å avsløre hvor jeg jobber - og glemte å skifte :-/

Grunnen er at jeg ikke orker masse spørsmål når jeg er innlogga, og delvis for ikke å bli gjenkjent. Men jeg står 100% for alt jeg poster. Shit happens :-)

Gjest skitlønn
Skrevet

Jeg jobber med oppfølging av sjukemeldte, de på attføring og AAP, samt langtidsledige og "utsatte grupper". NAV er under et betydelig politisk press, tro du meg!!

Kravene til leger er også betydelig skjerpa; de kan miste lisensen om de sjukemelder for høy andel av pasientgruppa på lik linje med andel utskriving av Benzo.

Hvor lenge kan en person være på tiltak?

Kjenner noen som er på tiltak og har vært det i to år nå,

det er tydelig at vedkommende er i stand til å jobbe,

burde ikke NAV hjelpe vedkommende å få fast jobb fremfor at vedkommende fortsatt på jobbe like mye som andre men for skitlønn?

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Hvor lenge kan en person være på tiltak?

Kjenner noen som er på tiltak og har vært det i to år nå,

det er tydelig at vedkommende er i stand til å jobbe,

burde ikke NAV hjelpe vedkommende å få fast jobb fremfor at vedkommende fortsatt på jobbe like mye som andre men for skitlønn?

Tiltak er så mangt, og er nedfelt i et vedtak og en handlingsplan basert på brukerens ønsker og behov.

Tiltaket og planen kan når som helst avbrytes om det er mulighet for ordinært arbeid av kortere eller lengre art.

Skrevet

Nei, men jeg er gift med en som har vært selger i årevis og han er verdens snilleste og mest arbeidsomme mann.

Ja, det vil jeg tro:-)

Skrevet

''Ja, her skal alle i "Veiledningsteamet" kunne alt og følge brukere fra a til å fordelt på fødselsdato. Det er på godt og vondt enn så lenge, blir nok bra til slutt...''

Har dere de som mottar økonomisk sosialhjelp også, eller er de holdt utenfor? (Mang av dem er jo også arbeidsøkere eller har AAP, men slett ikke alle) Bare spør, for du nevnte ikke noe om den gruppen, men sier dere skal kunne alt og følge brukere fra a til å. Hve med kvalifiseringsprogrammet? Har dere alle også det, eller er det lagt utenfor?

Bare nysgjerrig altså. På hvordan man gjør det ved andre kontor.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

''Ja, her skal alle i "Veiledningsteamet" kunne alt og følge brukere fra a til å fordelt på fødselsdato. Det er på godt og vondt enn så lenge, blir nok bra til slutt...''

Har dere de som mottar økonomisk sosialhjelp også, eller er de holdt utenfor? (Mang av dem er jo også arbeidsøkere eller har AAP, men slett ikke alle) Bare spør, for du nevnte ikke noe om den gruppen, men sier dere skal kunne alt og følge brukere fra a til å. Hve med kvalifiseringsprogrammet? Har dere alle også det, eller er det lagt utenfor?

Bare nysgjerrig altså. På hvordan man gjør det ved andre kontor.

Hos oss skal alle kunne alt. Trenger en bruker f.eks dagpenger, hjelpestønad, barnebidrag eller sosialstønd osv, er er det en kandidat for f.eks kvalifiseringsprogrammet? Det er opp til oss å avgjøre / behandle. Vi skal bl.a. kunne heile folketrygdlova og lov om sosiale tjenester.

Et vidt spekter mao :-/ Spennende og utfordrende på en god dag, uhåndterbart på en annen....

Gjest delvis ufør
Skrevet

Mange fler ja. Jeg har selv delvis uføretrygd. Klart jeg kunne klart å jobbe 100%, men det ville vært det eneste jeg kunne klart. Jeg ville ikke hatt mer energi til barna mine, lekser, oppfølging fritidsinteresser osv. Jeg ville nok vært mer trøtt, mer sur, kortere lunte, mer deprimert, ville bodd i et kaos hjemme, kort sagt et dårlig oppvekstmiljø for mine barn.

Så blir da det store spørsmålet: Hva er billigst for samfunnet? Å gi meg min lille uføretrygd eller å bruke ressurser i barnevern, bup og pp på mine barn, og kanskje de ville fått behov for psykolog senere i livet, og egne uføretrygder i ung alder?

Ja, man kan jo lure.

Gjest har det for godt
Skrevet

det er mye inkompetente ansatte hos dere

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

det er mye inkompetente ansatte hos dere

Det kan godt hende.. Prøv å pugge heile folketrygdloven, sosialtjenesteloven, arbeidsmiljiløloven og tjenestemannsloven samt en rekke andre.

Sett deg deretter inn i 7 datasystemer og 78 skjemaer - lykke til :-/

Gjest gjort det samme
Skrevet

Pokker, opererer med kun to nick her inne for ikke å avsløre hvor jeg jobber - og glemte å skifte :-/

Grunnen er at jeg ikke orker masse spørsmål når jeg er innlogga, og delvis for ikke å bli gjenkjent. Men jeg står 100% for alt jeg poster. Shit happens :-)

Gjort det samme jeg.. Både når det gjelder avsløring av yrke/arbeidsområde og sykdom/nav-ytelser. Mange hadde sikkert ment jeg var uskikket til jobben pga psykiatribakgrunn.

Etter andre gangen laget jeg en annen brukerkonto med annet nick. Når jeg skal skrive et innlegg hvor jeg MÅ huske å bytte nick, bruker jeg ekstrakontoen - da er det automatisk et annet nick :o)

Skal ikke skryte på meg og ha kommet på det selv. Jeg ble avslørt (heldigvis av en det ikke var så farlig med), og fikk tipset om to kontoer. Blitt mye nøyere med hva jeg skriver. Bruker man søkefunksjonen kan man legge sammen mye info.

Skrevet

Gjort det samme jeg.. Både når det gjelder avsløring av yrke/arbeidsområde og sykdom/nav-ytelser. Mange hadde sikkert ment jeg var uskikket til jobben pga psykiatribakgrunn.

Etter andre gangen laget jeg en annen brukerkonto med annet nick. Når jeg skal skrive et innlegg hvor jeg MÅ huske å bytte nick, bruker jeg ekstrakontoen - da er det automatisk et annet nick :o)

Skal ikke skryte på meg og ha kommet på det selv. Jeg ble avslørt (heldigvis av en det ikke var så farlig med), og fikk tipset om to kontoer. Blitt mye nøyere med hva jeg skriver. Bruker man søkefunksjonen kan man legge sammen mye info.

Takk for tips!

Det plager meg ikke veldig da jeg bare har brukt det andre nicket noen få ganger.

Men har en stor samvittighet og ønsker ikke å svare på NAV-spørsmål i stor grad på fritida :-)

Skrevet

Hos oss skal alle kunne alt. Trenger en bruker f.eks dagpenger, hjelpestønad, barnebidrag eller sosialstønd osv, er er det en kandidat for f.eks kvalifiseringsprogrammet? Det er opp til oss å avgjøre / behandle. Vi skal bl.a. kunne heile folketrygdlova og lov om sosiale tjenester.

Et vidt spekter mao :-/ Spennende og utfordrende på en god dag, uhåndterbart på en annen....

Men følger dere opp brukerne i kvalifiseringsprogram også, eller er det egne folk for det? Det er jo forskjell på å skulle henvise folk til, og å følge opp. Igjen, bare nysgjerrig altså, for det gjøres så utrolig forskjellig i forskjellige kontorer.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Men følger dere opp brukerne i kvalifiseringsprogram også, eller er det egne folk for det? Det er jo forskjell på å skulle henvise folk til, og å følge opp. Igjen, bare nysgjerrig altså, for det gjøres så utrolig forskjellig i forskjellige kontorer.

Pga kapaitetsproblemer er det slik at personalet på kvalifiseringsprogrammet føleger opp og rapporterer til NAV, evt saksbehandler i AB eller APS.

Ideelt sett skal vi gjøre alt dette sjøl...

Gjest gjort det samme
Skrevet

Takk for tips!

Det plager meg ikke veldig da jeg bare har brukt det andre nicket noen få ganger.

Men har en stor samvittighet og ønsker ikke å svare på NAV-spørsmål i stor grad på fritida :-)

Tror nok du får din dose navrelaterte spørsmål på jobben. Mange her som trenger råd i fht nav, og da er du plutselig på jobb her også..

Skrevet

Pga kapaitetsproblemer er det slik at personalet på kvalifiseringsprogrammet føleger opp og rapporterer til NAV, evt saksbehandler i AB eller APS.

Ideelt sett skal vi gjøre alt dette sjøl...

Jeg tror jeg er glad jeg ikke jobber på ditt nav-kontor. Jeg tror jeg har en litt annen formening om hva som er ideelt, men for all del, det er vel fordeler og ulemper med alle organisasjonsmåter (og det kan jo stadig endre seg hva man mener og tror er ideelt også)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...