Gå til innhold

Det er alvorlig!!

Anbefalte innlegg

Gjest madelenemie2
Skrevet

Hei! Under "forvirring pga av en annen oppfattelse", skrev jeg at jeg vurderte om jeg må bli innlagt pga av disse motsetningene i denne boken som jeg ikke burde lese i kanskje. Hvis jeg blir så forvirret er det alvorlig, og det var ikke spørsmål av typen som hadde med roser å gjøre som gjorde meg forvirret, det var psykiatrispørsmål, hagearbeide gjør meg bare bedre. Det er derfor vanskelig for meg å snakke med en mann (fastlegen) som ber meg lære han om asperger, jeg vet ikke hva jeg skal "lære" han om, hvor jeg skal starte, derfor var det altså jeg mente jeg trenger å komme til en psykiater jeg slipper å forklare alt for mye til. Det er derfor litt overfladisk når du bare sier det ikke er slike spørsmål en legevakt kan ta seg av, det er disse spørsmålene jeg har og som jeg trenger svar på og som min mann ikke kan svare på. Jeg vet sannsynligvis at ting blir bedre når jeg begynner å lese igjen, men jeg klarer ikke av så mye motsetninger og usikkerhet. Det virker som min svakhet ligger i usikkerheten det er rundt visse ting, og da jeg snakket med en fysikkforelser, som også går ofte til sin lege sa han at han også slet voldsomt med spørsmål og tanker. Han sa rett ut at han valgte å studere matematikk og fysikk fordi han måtte ha et svar han også, et svar uten usikkerhet. Jeg vet han sliter litt, for han går ofte til legen og har mye angst, men angsten kommer av usikkerheten tror jeg. Så lenge han underviser og ikke glemmer seg og blir avledet av en tanke, så går det riktig bra, men med en gang han kommer til å tenke på noe annet, det kan være et ord som får han til å tenke på solsikkefrø, feks, så kommer angsten og usikkerheten hans frem. Jeg tror vi har kommet så bra overens fordi jeg rett og slett en gang måtte si til han at jeg sliter med engstelse i en del situasjoner, (Men angst har jeg ikke sier min psykiater veldig bestemt) da sa han at det gjør han og, men hans angst måtte vist medisineres fordi den er så kraftig. Slik at spørsmål er ikke bra hvis man er et menneske som trenger forutsigbarhet og sikkerhet. Du har selv sagt, "På seg selv kjenner man ingen andre", jeg har tenkt på det og det merkelige er at det faktisk ble et godt svar i mitt hodet, en stor trøst når man ikke vet eller ofte tenker motsatt av andre mennesker. For ordtaket, "På seg selv kjenner man andre" noe sånt,.. stemmer jo slettes ikke og bidrar bare til økt usikkerhet og angst. Takk.

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Det ble feil: Spørsmål er bra, men spørsmål trenger ett tydelig svar, et svar uten tvil og usikkerhet. Det var det jeg mente.

Gjest overveie valium???
Skrevet

Det ble feil: Spørsmål er bra, men spørsmål trenger ett tydelig svar, et svar uten tvil og usikkerhet. Det var det jeg mente.

mener du seriøst at du må til en spesialist for å få svar på dagligdagse spørsmål??????

Skrevet

Hei,

Legevakten tror jeg ikke det er så lurt å gå til. De tar seg av øyeblikkelig hjelp, og har ikke som oppgave å svare på slike spørsmål du har her.

Selv om legen din sa han trengte opplæring i asperger, tror jeg ikke du skal ta det så bokstavelig. Han virker egentlig som en flott lege, som tør å innrømme at han ikke kan alt, men selvfølgelig har han en lang og krevende utdannelse bak seg, og kan hjelpe deg på et

generelt grunnlag.

Ellers trenger du nok mest hjelp til å innse at de aller fleste spørsmål i livet kan ha mange svar, eller usikre svar. Ikke minst gjelder dette innen psykriatrien. Det er slik vitenskapen utvikler seg, hvis man ikke hadde vært uenige, hadde man aldri kommet videre i forskningen. Min onkel, som er professor i matematikk, sier også at han arbeider også med en lang rekke spørsmål som slett ikke har "to streker under svaret". At dette forvirrer deg og gjør deg utrygg er leit, men jeg tror du bare må roe deg med at livet ER usikkert, kunnskap ER flytende, det man har funnet ut om asperger ER noe man kan debattere og ikke alle vil være enige.

Skrevet

Dette vil du nok ikke oppnå på alle dine spørsmål, og det vil nok være uavhengig av hvem du stiller dem til. Verdens beste psykiatere vil være like usikre på visse spørsmål som fastlegen din.

Skrevet

Har jeg forstått det riktig? Du leser en psykiatribok, og sitter igjen med mange spørsmål du ikke finner noe klart svar på? Og vil snakke med en psykiater for å få svar på det du lurer på? Og du synes det er et overfladisk svar at legevakta ikke tar seg av den typen problemer? (korriger meg hvis jeg tar feil.)

Legevakta kan ikke tilby deg hjelp i form av å forklare/gi deg klare svar på alle tingene du lurer på. Legevakta tar seg av akutt sykdom, sykdom som ikke kan vente til fastlegens åpningstid. Selv om din forvirring skyldes sykdommen din er det ikke akutt i den forstand at legevakta kan behandle det. Det kan dessuten ofte være travelt på legevakta, så de har ikke så mye tid til hver enkelt pasient. Jeg tror heller ikke de er flinkere til å svare på dine spørsmål enn fastlegen din er.

Hvis du trenger å snakke med en lege før du har time hos psykiateren bør du prøve fastlegen. Jeg tror at det han mente da han sa at du måtte "lære han om asperger" var en klønnete måte å si at han ikke kunne så mye om det, men at han var villig til å lære og lytte til det du har å si. Det er lett å uttrykke seg på den måtenn hvis man ikke er oppmerksom på/tenker på at du må ha ting veldig klart og konkret uttrykt. Er du redd for å måtte forklare for mye kan du be din man bli med, jeg antar han har lært seg en del om asperger etterhvert.

Mitt inntrykk er at det er et stort problem for deg at du trenger svar på det du lurer på fort, og svaret skal være konkret og uten tvil. Ofte er det dessverre ikke noe klart svar. Og ofte vil du heller ikke kunne få forklaringene/svarene du er ute etter med en gang. Jeg tror du trenger å trene deg til å bli flinkere til å holde ut at det ikke finnes noe klart svar, og at du ikke kan få noe klart svar med en gang.

Klarer du å flytte fokus over på noe annet? Skrive ned det du lurer på og ta det med til psykiateren 4. august og ikke tenke på det før det? Fokuser heller på rosene og hagearbeidet, det sier du at gjør deg bedre.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt helt med i alt dette skriveriet, men visst du vil ha et tydelig og klart svar, så fortsett bare med å stille tydelig konkrete spørsmål, så kanskje du etter hvert kan trekke visse konklusjoner av svarene du får, hvem vet. Men det er ikke sikkert det finnes et helt klart svar, så derfor må du som sagt selv trekke visse konklusjoner også ut fra det du selv forstår om deg selv.

Hv var spørsmålene dine igjen ? eller hva er det du ønsker å få svar på ?

Gjest vite hva man uttaler seg om
Skrevet

mener du seriøst at du må til en spesialist for å få svar på dagligdagse spørsmål??????

Madelenimie har asperbers og har derfor en annen måte å oppfate ting, derfor føler hun at dette er et problem for henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...