Gå til innhold

NHD-andre, rettighet ved dødsfall?

Anbefalte innlegg

Gjest ilaop
Skrevet

hvilken rettighet har man til fri fra jobb når en nær slektning (far) dør, han bor i et annet land og det er langt å reise....

Videoannonse
Annonse
Gjest i kveld
Skrevet

Snakk med din arbeidsgiver, de gjør nok individuelle avtaler i slike tilfeller. Du kan søke om permisjon. Setter de seg på bakbeina får du dra til lege og spørre om å få en sykemelding for perioden.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Snakk med din arbeidsgiver, de gjør nok individuelle avtaler i slike tilfeller. Du kan søke om permisjon. Setter de seg på bakbeina får du dra til lege og spørre om å få en sykemelding for perioden.

Snakke med arbeidsgiver er veien å gå, ja. Velferdspermisjon, perm uten lønn etc er muligheter her.

Sykemelding her blir problematisk av to grunner: For det første skal en faktisk være syk for å få sykemelding. Så med mindre dødsfallet har utløst en depresjon etc slik at en ikke er arbeidsfør, så skal en ikke sykemeldes.

Det neste er at det ikke er tillatt å dra til utlandet når en er sykemeldt. Det finnes noen unntak her (behandlingsreiser etc), men dette skal klareres med NAV på forhånd.

Gjest velferdspermisjon
Skrevet

Hos oss får vi velferdspermisjon. For en tid tilbake så ble faren til en kollega syk i utlandet. De visste han ville overleve, men min kollega fikk velferdspermisjon slik at han kunne ha noen hos seg til han ble stabil nok til å fly til Norge. Husker ikke hvor lenge hun var borte, tror det var rundt 2 uker. Om jeg har en ekstra snill arbeidsgiver eller om dette er vanlig vet jeg ikke.

Et kort utdrag fra hva som står på LO sine sider:

''http://www.lo.no/s/medlemskap/medlemsfordeler/05-Rett-til-velferdspermisjon/

Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie og kolleger.

For å se hvilke avtaler som innenfor din bransje – må du ta kontakt med det forbundet som organiserer ansatte innenfor bransjen.''

Jeg forstår tanken om sykemelding, men som en skrev så har du jo ikke lov til å reise utenlands når du er sykemeldt. Kjenner flere som har fått sykemelding pga dødsfall i nær familie. Legen har ikke jukset, men vurdert at personen er så preget av dødsfallet og trenger tid og ro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...