Gjest ilaop Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 hvilken rettighet har man til fri fra jobb når en nær slektning (far) dør, han bor i et annet land og det er langt å reise.... 0 Siter
Gjest i kveld Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 Snakk med din arbeidsgiver, de gjør nok individuelle avtaler i slike tilfeller. Du kan søke om permisjon. Setter de seg på bakbeina får du dra til lege og spørre om å få en sykemelding for perioden. 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 Snakk med din arbeidsgiver, de gjør nok individuelle avtaler i slike tilfeller. Du kan søke om permisjon. Setter de seg på bakbeina får du dra til lege og spørre om å få en sykemelding for perioden. Snakke med arbeidsgiver er veien å gå, ja. Velferdspermisjon, perm uten lønn etc er muligheter her. Sykemelding her blir problematisk av to grunner: For det første skal en faktisk være syk for å få sykemelding. Så med mindre dødsfallet har utløst en depresjon etc slik at en ikke er arbeidsfør, så skal en ikke sykemeldes. Det neste er at det ikke er tillatt å dra til utlandet når en er sykemeldt. Det finnes noen unntak her (behandlingsreiser etc), men dette skal klareres med NAV på forhånd. 0 Siter
Gjest velferdspermisjon Skrevet 19. juli 2010 Skrevet 19. juli 2010 Hos oss får vi velferdspermisjon. For en tid tilbake så ble faren til en kollega syk i utlandet. De visste han ville overleve, men min kollega fikk velferdspermisjon slik at han kunne ha noen hos seg til han ble stabil nok til å fly til Norge. Husker ikke hvor lenge hun var borte, tror det var rundt 2 uker. Om jeg har en ekstra snill arbeidsgiver eller om dette er vanlig vet jeg ikke. Et kort utdrag fra hva som står på LO sine sider: ''http://www.lo.no/s/medlemskap/medlemsfordeler/05-Rett-til-velferdspermisjon/ Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie og kolleger. For å se hvilke avtaler som innenfor din bransje – må du ta kontakt med det forbundet som organiserer ansatte innenfor bransjen.'' Jeg forstår tanken om sykemelding, men som en skrev så har du jo ikke lov til å reise utenlands når du er sykemeldt. Kjenner flere som har fått sykemelding pga dødsfall i nær familie. Legen har ikke jukset, men vurdert at personen er så preget av dødsfallet og trenger tid og ro. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.