Gå til innhold

NHD: "Vanskelig" temperament

Anbefalte innlegg

Gjest Arghhh
Skrevet

Jeg lever med en mann med, hva en kan kalle "vanskelig" temperament. Jeg tror ikke han er psykopat, men han er manipulerende, overkjørende, vrir og vrenger på alt som blir sagt i en diskusjon og klarer alltid å få siste ordet, slik at motparten ber om unnskylding for ting som ikke engang er sagt eller ment..... Han blir veldig sint, har ennå ikke slått, men dyttet meg ut døra og bedt meg komme meg avgårde. Hva kan jeg gjøre for at han ikke skal bli så sint for ingenting?

Kan et vanskelig temperament behandles?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke kurere andre. Man kan bare kurere seg selv. Og her tror jeg kuren heter skillsmisse!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om personen selv ikke har et sterkt ønske om å endre seg, kan ingen gjøre noe, og intet vil forandres.

Gjest segunda
Skrevet

Det er nok for meg at du beskriver en mann du lever med slik til at det eneste rådet jeg kan gi deg er å forlate han. Hva vil du med en mann du opplever slik?

Skrevet

Kan være mange grunner til dette, men visst ikke han har for lenge siden snakket om dette, st det er problem for han, så kan du ikke gjøre så mye, men håpe på at kan gå i seg selv, å få et ønske om et bedre liv, først og fremst sammen med deg. Jeg syntes at det er helt fælt at en må forklare voksne mennesker at de har et problem som er så tydelig. Har du mistanke om det er noe alvorlig sykt med han ?

Skrevet

Det finnes sinnemestringskurs, i hvert fall for unger. Ellers så er jeg et typisk eksempel på at sinne forsvinner med årene.

Mora mi var sint, jeg er/var sint og alle tre ungene mine er sinte. Og da mener jeg skikkelig sinte, så sinte at det egentlig ikke er akseptabelt.

Gjest Arghhh
Skrevet

Kan være mange grunner til dette, men visst ikke han har for lenge siden snakket om dette, st det er problem for han, så kan du ikke gjøre så mye, men håpe på at kan gå i seg selv, å få et ønske om et bedre liv, først og fremst sammen med deg. Jeg syntes at det er helt fælt at en må forklare voksne mennesker at de har et problem som er så tydelig. Har du mistanke om det er noe alvorlig sykt med han ?

Jeg har ikke mistanke om at han er syk på noen måte. Hans bror, onkel og tildels hans mor, har samme sinne.

De blir fornærmet, furtne og sinte når de møter motgang. Så kommer tausheten, overseelsen og utestengelsen, som gjerne kan være opptil et par uker, før alt tilsynelatende er helt i orden igjen. Da skal det ikke bes om unnskyldning, det skal i det hele tatt aldri tas opp igjen, fordi man skal ha lagt det bak seg.... :S

Skrevet

Det finnes sinnemestringskurs, i hvert fall for unger. Ellers så er jeg et typisk eksempel på at sinne forsvinner med årene.

Mora mi var sint, jeg er/var sint og alle tre ungene mine er sinte. Og da mener jeg skikkelig sinte, så sinte at det egentlig ikke er akseptabelt.

Det er vel helt greit å være sint, men cluet er hvordan man lar sinnet få utløp/hvordan man styrer det?

Skrevet

Jeg har ikke mistanke om at han er syk på noen måte. Hans bror, onkel og tildels hans mor, har samme sinne.

De blir fornærmet, furtne og sinte når de møter motgang. Så kommer tausheten, overseelsen og utestengelsen, som gjerne kan være opptil et par uker, før alt tilsynelatende er helt i orden igjen. Da skal det ikke bes om unnskyldning, det skal i det hele tatt aldri tas opp igjen, fordi man skal ha lagt det bak seg.... :S

"Så kommer tausheten, overseelsen og utestengelsen, som gjerne kan være opptil et par uker, før alt tilsynelatende er helt i orden igjen. Da skal det ikke bes om unnskyldning, det skal i det hele tatt aldri tas opp igjen, fordi man skal ha lagt det bak seg..."

Den spiralen der kan det være vanskelig for andre å følge ja!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Så kommer tausheten, overseelsen og utestengelsen, som gjerne kan være opptil et par uker, før alt tilsynelatende er helt i orden igjen.. .... ''

Men i orden- det er det ikke. Det er bare at h*n plutselig klarer bevare maska. ;-)

I alle fall om en av de du nevner er en av mine kollegaer ;-).

Skrevet

Kjenner noen i familien som er nærmest slik du forklarer det, og vi tror det er en personlighetsforstyrrelse, men siden du sier at flere i familien er som han, så kan det også virke som det er noe arvelig, uten at en kan unskylde en slik oppførsel av den grunn. Ja det er en umoden, altså barnslig oppførsel. Hvis de er vant til å få viljen sinn, og bli dyllet så kan dette stagnere mennesker i utviklingen til modne mennesker.

Skrevet

Det er vel helt greit å være sint, men cluet er hvordan man lar sinnet få utløp/hvordan man styrer det?

Det er klart, men er du ung så er det ikke like lett for det er nok ganske sikkert at noen av oss er sintere enn andre. Jeg blir så sint at hele synsfeltet mitt vibrerer

Gjest Arghhh
Skrevet

Det er klart, men er du ung så er det ikke like lett for det er nok ganske sikkert at noen av oss er sintere enn andre. Jeg blir så sint at hele synsfeltet mitt vibrerer

han er over 30....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...