Gå til innhold

Hva har min lege lov til å si til andre?

Anbefalte innlegg

Gjest utskrevet pasient
Skrevet

Jeg ble utskrevet fra psykehus for en uke siden. Dagen jeg ble skrevet ut så hadde min onkel, som er psykiater ringt og snakket med legen som behandlet meg. Han lurte på hva hun tenkte videre med tanke på behandling osv. Dette var ikke avtalt med meg. Jeg visste ikke engang at han kom til å ringe. Jeg hadde forøvrig ikke noe i mot det, men ville likt å vite det på forhånd.

Men har min lege lov til å si noe som helst til han? Fikk intrykk av at hun hadde sagt noe men ikke alt. Det forundrer meg litt. Hva har hun lov til å si?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er vanskelig. Det understrekes stadig at en skal kommunisere med pårørende. Samtidig holdes taushetsplikten høyt.

Strengt tatt kan en ikke si noe uten å forsikre seg om at du har samtykket.

Gjest utskrevet pasient
Skrevet

Dette er vanskelig. Det understrekes stadig at en skal kommunisere med pårørende. Samtidig holdes taushetsplikten høyt.

Strengt tatt kan en ikke si noe uten å forsikre seg om at du har samtykket.

Tror du det er lavere terskel for å si ting hvis pårørende også er lege?

Skrevet

Tror du det er lavere terskel for å si ting hvis pårørende også er lege?

Ja, det tror jeg.

Skrevet

Ja, det tror jeg.

Men har en lege/sykepleier/fagperson "lov" til å spørre etter informasjon som de burde vite er taushetsbelagt? Eller oppsøke slik informasjon hvis de har tilgang til det (via arkiver, data, osv).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men har en lege/sykepleier/fagperson "lov" til å spørre etter informasjon som de burde vite er taushetsbelagt? Eller oppsøke slik informasjon hvis de har tilgang til det (via arkiver, data, osv).

Med vennlig hilsen

''Men har en lege/sykepleier/fagperson "lov" til å spørre etter informasjon som de burde vite er taushetsbelagt?''

Ja.

''Eller oppsøke slik informasjon hvis de har tilgang til det (via arkiver, data, osv).''

Nei.

Gjest Nerda
Skrevet

Til tross for mye fornuftige svar... Selv om denne terskelen er lavere betyr det ikke at det ikke er hensiktsmessig, riktig aller faktisk lov å oppgi medinsk info om en pasient til slektninger bare fordi det tilfeldigvis er en psykiater! Vanlig praksis er å sende epikrier til fast psykiater og fastlege.

Personlig ville jeg vurdert anmeldelse om jeg opplevde brudd på taushetsplikt. Det skal bare ikke skje. Jeg kjenner til et annet ekempel fra somatikken. En jeg kjenner har diabetes. Legen hun går til er en anerkjent fyr, det samme er faren til denne jenta - fordi han har forsket en del på sukker/karbohydrat-stoffskiftet. Hun var godt over atten, men diabeteslegen hennes skrev mail til faren hennes om hvordan ting gikk. Hadde jeg opplevd at noen gjorde noe sånt - hadde jeg seriøst klikka i dobbeltvinkel og garantert anmeldt saken.

Skrevet

Dette kommer vel også litt an på hvordan din onkel har presentert seg. Dersom han på forhånd har snakket med dine foreldre og avtalt at han skal ringe, og så sagt til legen at han ringer på vegne av dine pårørende er det forståelig at behandler har drøftet situasjonen noe med ham.

Psykiatrien har tradisjonelt blitt svært mye kritisert fordi de har vært mer opptatt av taushetsplikten enn av å hjelpe pårørende til å hjelpe sine familiemedlemmer. Kanskje har det økte fokuset på inkludering av pårørende i behandlingen gjort at det av og til glipper litt i forhold til å innhente samtykke fra pasienten først.

Gjest utskrevet pasient
Skrevet

Dette kommer vel også litt an på hvordan din onkel har presentert seg. Dersom han på forhånd har snakket med dine foreldre og avtalt at han skal ringe, og så sagt til legen at han ringer på vegne av dine pårørende er det forståelig at behandler har drøftet situasjonen noe med ham.

Psykiatrien har tradisjonelt blitt svært mye kritisert fordi de har vært mer opptatt av taushetsplikten enn av å hjelpe pårørende til å hjelpe sine familiemedlemmer. Kanskje har det økte fokuset på inkludering av pårørende i behandlingen gjort at det av og til glipper litt i forhold til å innhente samtykke fra pasienten først.

jeg kan lettere forstå et slikt brudd på taushetsplikten dersom det var slik at jeg ikke visste mitt eget beste, var psykotisk eller suicidial. Det handler også om å gi pårørende trygghet og vite hvordan de skal forholde seg.

Jeg er et oppegående menneske. Jeg er ikke suicidal og lider ikke av noen virkelighetsbrist. Det forundrer meg at denne legen ikke har spurt på forhånd hva det er ok at hun sier. Det er ikke alt man ønsker at andre skal vite.

Skrevet

jeg kan lettere forstå et slikt brudd på taushetsplikten dersom det var slik at jeg ikke visste mitt eget beste, var psykotisk eller suicidial. Det handler også om å gi pårørende trygghet og vite hvordan de skal forholde seg.

Jeg er et oppegående menneske. Jeg er ikke suicidal og lider ikke av noen virkelighetsbrist. Det forundrer meg at denne legen ikke har spurt på forhånd hva det er ok at hun sier. Det er ikke alt man ønsker at andre skal vite.

Jeg synes også at legen burde ha spurt deg før hun snakket med din onkel. Hun kunne ha sagt til din onkel at hun ville ringe ham tilbake, og så tatt kontakt med deg for å høre hva du synes var greit at hun snakket om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...