Gå til innhold

Jeg lurer på noen saker ang depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest kafff
Skrevet

Hei. Jeg er en 23 år gammel mann. Har såsi hele livet hatt en melankoli hengende over meg. Ble mye mobbet på skolen , vært mindre skoleflink , og hadde ikke de mest utbedrede sosiale antennene. Jeg har store deler av livet mitt blitt sett ned på av andre da jeg har blitt anset som " dum". Selvtillitten hos meg er veldig varierende , noen ganger på bånn og noen ganger høy. Blir veldig fort usikker i jobbsammenheng da jeg jobber i PUH bolig. Redd og ofte mindre flink til og ta beslutninger. Sevltillitten går også opp og ned etter humøret. Den økte litt da jeg tok utdanning som Barne u.arbeider. Det dystre begynte for ca 4 år siden og ta seg opp enda mer enn tidligere. Har ligget jevnt helt til for 2 år siden. Da det har bygget seg mer og mer opp. Nå har det blitt en stor ond sirkel jeg ikke kommer utav. Mange tror gjerne at jeg sliter ift forhold på jobben , og er deprimert av dette. Men vil gjerne bekrefte at det heller er motsatt. At jeg ikke klarer og jobbe pga depresjon. Jeg kunne egentlig ikke hatt noe særlig jobb. Men jobb hadde blitt vanskelig uansett med denne "svarte katten" hengende over meg. Når depresjonen ikke var så stor trente jeg styrkeløft/Styrketrening. Og holdt nivået av serotonin stabilt via fysisk akt. Nå sluttet jeg med dette for ett år siden. Pga jeg ikke orket mer. Orker sjelden bevege meg ut døren , er ett ork og gå på jobb, ett ork og gjøre husarbeid. Jeg har spillet i band/prosjekt i flere år , noe jeg også har sluttet med. Veldig lite av det jeg gjorde tidligere er fallt bort pga jeg ikke hadde overskudd til og gjøre det. Nå sitter jeg som regel inne i leiligheten med pcen, her jeg da røyker drikker kaffe og venter på neste dag da jeg skal på jobb. Både vekten har gått opp pga mangel på trening , og jeg røyker betraktelig mye mer. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg tar livet for gitt , hvorfor er jeg ikke fornøyd. Jeg har fast jobb , eier leilighet og har kjæreste. Hun har fått forferdelig lite oppmerksomhet , og jeg liker som regel og sitte alene inne på kontor-rommet. Har vært hos legen i flere anledninger gjennom ett års tid. Legen sier at jeg må gå en del tur og holde aktivitets nivået oppe. Dette er gjerne ting jeg allerede vet. Også prøvd cipralex 15mg. Dette uten virkning. Det jeg trenger er og få pratet ut om min livssituasjon. Har spurt legen om dette. Men han sier det er opp til 7 måneders ventetid. Hadde han satt meg opp på venteliste når dette, hadde jeg vært inne i januar / februar som var. Hadde tilstanden bedret seg , kunne jeg bare takket nei ? Jeg har alltid lurt på meningen med livet , og føler av og til at jeg ikke er tilstede i denne verden. Og lurer av og til i noen øyeblikk om jeg er til stede , om jeg lever. Faller bort. Når jeg er distre fra før , hjelper ikke depresjon. Mange lurer nok på i dette tilfellet om jeg hadde vært i stand til og ta mitt eget liv. Dette var noe jeg ikke hadde klart. Men hadde jeg kunnet sovnet en kveld og ikke våknet opp igjen , hadde det vært en stor stein borte. Dette er tanker jeg går med. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger hjelp av noen , og jeg inrømmer selv at jeg har problemer med depresjon og trenger hjelp. Nå blir det gjerne "lite" omfattende og skrive innlegg her til deg. Andre forhold måtte også tatt til rette ift familie forhold / oppvekst o.l. Ingenting og se frem til. Skal til legen nå idag og får svar på blodprøver om stoffskifte. Tror personlig at om dette viser seg og være , at det neppe kan være bare det som er problemet. Hva burde være mitt neste steg ift dette? Om jeg husker riktig , har alle krav på og få hjelp ang psyk problemer. Men bare spørsmål om tid ? Må få ordnet i dette. Det spiser bare mer og mer på seg. Mvh en som lure veldig.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det første som bør gjøres er en diagnostisk utredning hos en spesialist (psykiater/psykologspesialist). Denne vil danne grunnlag for tiltak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...