Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at blod er tykkere enn vann, men stemmer det. Skal man tilgi familie uansett? Det sies jo også at venner er de brødre og søstre vi velger selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest I natten
Skrevet

Å tilgi avh. vel av hva som er gjort, ikke om man er i slekt eller ikke. Man tiligir ikke umiddelbart noen på det grunnlag av at vedkommende er i slekten din. Tilgivelse, om den kommer, får komme når den kommer, og mer på bakgrunn av sjelefred og et ønske om å gå videre.

Gjest Nerda
Skrevet

Om en væske er tjukkere enn en annen behøver dessverre ikke å ha noe å si når det gjelder venner. Jeg har selv vært nødt til å avslutte to temmelig dype vennskap. En pga. rusproblemer, en pga. psykelig utnytting og telefonsjikane. Jeg kan bare ikke forholde meg til disse som voksen selv om jeg gjorde det som barn. Om noen virkelig svikter, sårer en DYPT uten å gjøre opp for seg, kanskje fortsette med det... Ikke noe jeg uten videre ville trives med. Jeg har hatt alvorlige tema som kunne påvirket et nært vennskap jeg hadde (dessverre en som ikke lever mer av naturlige årsaker), men det gjaldt kjærester og ærlighet. Hun kunne godt hørt på han og ikke på meg, men valgte omvendt. Ikke for å være selvdiggende eller noe sånt, men jeg sa faktisk sannheten - noe hun ikke nødvendigvis kunne vite. Men vennskapet sto, fordi vi kunne ta dialogen og gjøre opp for hverandre.

Man kan dessverre ikke lage omelett uten å knuse noen egg, som det så fint heter.

Skrevet

Jeg mener igrunnen at å tilgi er bra uansett, fordi tilgivelse egentlig handler om at en selv lar ting fare og en slipper å gå og ha vonde følelser. Sår kan aldri leges i en før en tilgir, tror jeg.

Men om blod er tykkere enn vann? Neppe! Jeg har tilgitt overgrep som er gjort mot meg av familie, men blodet er ganske så tynt for det... jeg tilbringer minst mulig tid sammen med dem, for å si det sånn.

Mine herlige venner, som livet er med og plukker ut for meg derimot, dem er absolutt å foretrekke, og som familie å betrakte

Skrevet

Blod er nok tykkere en vann, men en ting er å tilgi, det andre er hvem du vil velge som dine nære venne

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du stiller to spørsmål som etter min mening ikke har noen sammenheng.

Ja, i mange tilfeller er blod tykkere enn vann.

Nei, en skal ikke alltid tilgi enten det gjelder familie eller andre.

Skrevet

Det aller tåpeligste ordtaket i hele verden som ikke duger til annet enn å gi folk magesår.

Skrevet

''Det sies at blod er tykkere enn vann, men stemmer det. Skal man tilgi familie uansett? Det sies jo også at venner er de brødre og søstre vi velger selv.''

Jeg elsker min familie; oppad, nedad og til siden. Men hadde noen forgrepet seg på mine barn eller andre, hadde jeg hatt vansker med å tilgi - nettopp fordi det er familie!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...