Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest dystymi
Skrevet

Er dystymi en kronisk tilstand eller kan man bli frisk av denne diagnosen også? Har søkt på nettet og sett at det blir nevnt begge deler på forskjellige sider der...

Hva er den beste behandlingen for dystymi? Og hvor lang tid må man regne med at behandlingen vil ta?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dystymi må en regne med er en kronisk tilstand. Det er imidlertid mulig å bli bra meg god og langvarig behandling.

Behandlingen er medikamentell. Vanligvis bruker en SSRI eller SNRI (Efexor) i betydelige doser og over lang tid. Full effekt kommer sent (3-6 mnd). Behandlingstiden med medisiner skal minst være 2-3 år etter full effekt. Personlig synes anbefaler jeg at dersom en først har greid å bli helt bra, må en aldri ta sjansen på å slutte med medisiner.

Skrevet

Dystymi må en regne med er en kronisk tilstand. Det er imidlertid mulig å bli bra meg god og langvarig behandling.

Behandlingen er medikamentell. Vanligvis bruker en SSRI eller SNRI (Efexor) i betydelige doser og over lang tid. Full effekt kommer sent (3-6 mnd). Behandlingstiden med medisiner skal minst være 2-3 år etter full effekt. Personlig synes anbefaler jeg at dersom en først har greid å bli helt bra, må en aldri ta sjansen på å slutte med medisiner.

Jeg føler at jeg aldri er blitt bra, men jeg har i mitt tillfelle ikke tro på store doser AD. Eller gjelder det å bryte denne lille dosen på både 20 og 40 mg som jeg tar nå, og gå opp til 60 mg, og vente i en 5, 6 mnd. ?

Skrevet

Er det ikke slik at en kan også igennom en blodprøve etter en tid med medisiner, kunne se om det er for lite eller for mye i kroppen ?

Skrevet

Er det ikke slik at en kan også igennom en blodprøve etter en tid med medisiner, kunne se om det er for lite eller for mye i kroppen ?

Serumkonsentrasjonsmålinger er kun veiledende.

Skrevet

Jeg føler at jeg aldri er blitt bra, men jeg har i mitt tillfelle ikke tro på store doser AD. Eller gjelder det å bryte denne lille dosen på både 20 og 40 mg som jeg tar nå, og gå opp til 60 mg, og vente i en 5, 6 mnd. ?

Siden du ikke er bra på nåværende dose, må neste steg være en doseøkning - om en ønsker mer å bli bra enn å stole på det en "tror".

Skrevet

Siden du ikke er bra på nåværende dose, må neste steg være en doseøkning - om en ønsker mer å bli bra enn å stole på det en "tror".

Men visst jeg har gått i så mange år på en lav dose, som jeg nå har gjort, og så øker den gradevis til for eksempel 60 mg, skal jeg da også kunne regne med å vente inntil et halvt år ?

Skrevet

Det er tre ting som jeg tenker på i den forbindelse.

1. Hvis jeg skulle bli frisk, la oss si et halv år med 60 mg., da kunne jeg ha klart meg med mindre behandlingstid, men måtte fortsatt da en stor dose, eller kanskje noe mindre ( vedlikeholds dose ) ?

2.At jeg følet dette som et sjansespill, hvis ikke dette skulle gi ønskede effekt

3. Hva om dystymien er en form for reaktiv depresjon, pga AS, altså må forandre noe på livssituasjonen min, noe som er vanskelig å finne helt ut av, hvis jeg ikke da "isolerer" meg i et års tid, og ser hvordan jeg kan ha det da

Gjest dystymi
Skrevet

Takk for svar.

Hvilket AD og i hvor store doser anbefaler du?

Jeg bruker 20 mg cipralex og har brukt det i litt over 6 mnd, føler meg stort sett "avflatet/følelsesløs" og veldig sliten og trett, merker litt mindre uro og engstelse også på denne dosen. Bør jeg øke evt prøve noe annet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...