Gå til innhold

kan kogn funksjoner svekkes av depr/angst?

Anbefalte innlegg

Gjest diagnose: bipolar 2
Skrevet

Jeg har slitt psykisk en lang periode nå med angst og depresjon. Det ble verre da jeg sluttet med antidepressiva (Cipralex). Nå startet jeg opp igjen for en uke siden og føler litt bedring men mere angst når det nærmer seg kvelden.

Jeg føler meg rett og slett dum og uintelligent for tiden. Jeg forstår ikke lenger bruksanvisninger og kløner med det meste. Det er som om jeg overhodet ikke har noen logisk sans lenger og alt virker bare uforståelig og uoverkommelig. Jeg sliter veldig med konsentrasjonen også.

Kan noen trøste meg og si at dette sannsynligvis er forbigående? Kan hjernen ha tatt varig skade av depresjon?

Videoannonse
Annonse
serenity777
Skrevet

Det kan det absolutt. Jeg var hos neuropsykolog, og han konkluderte med att jeg hadde en brokete kognintiv funksjon, ensbetydende med schizofreni, evnt kronisk angstlidelse.

Gjest diagnose: bipolar2
Skrevet

Det kan det absolutt. Jeg var hos neuropsykolog, og han konkluderte med att jeg hadde en brokete kognintiv funksjon, ensbetydende med schizofreni, evnt kronisk angstlidelse.

Men er den kognitive funksjonen varig svekket ?

Gjest en annen svarer
Skrevet

Men er den kognitive funksjonen varig svekket ?

JA

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, de kognitive funksjoner svekkes av depresjon og angst.

Når sykdomsepisoden er over, vil de kognitive funksjoner bedres, men det er vist ved depresjoner at en sannsynligvis ikke kommer helt tilbake til utgangspunktet. For hver depressiv episode er det en fare for at en rykker et lite trinn ned på stigen.

Gjest en annen svarer
Skrevet

Når sykdomsepisoden er over, vil de kognitive funksjoner bedres, men det er vist ved depresjoner at en sannsynligvis ikke kommer helt tilbake til utgangspunktet. For hver depressiv episode er det en fare for at en rykker et lite trinn ned på stigen.

men hva for kognitive funksjoner svekkes må du jo si da

Gjest diagnose: bipolar 2
Skrevet

Har det noen betydning hvor lenge den depressive perioden har vart og om det er lenge kanskje år mellom hver depressive periode?

kanskje det blir en skjermet jobb på meg etterhvert. Synd da jeg har fem års universitetsudannelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har det noen betydning hvor lenge den depressive perioden har vart og om det er lenge kanskje år mellom hver depressive periode?

kanskje det blir en skjermet jobb på meg etterhvert. Synd da jeg har fem års universitetsudannelse.

Ja, lengde og alvorlighet har betydning. I tillegg hvor mange episoder en har hatt. Ved lange intervaller uten sykdom blir det jo færre episoder i løpet av et liv.

Betydningen for funksjon i arbeidslivet kommer jo både an på kravene og hvilken margin en har i dag.

Gjest bipolar too
Skrevet

Jeg har hatt både mani/psykose og depresjon og syns at dumheten/tregheten i tankegangen avtok etter en tid, men rett etter at jeg hadde blitt frisk krevde det mye konsentrasjon å få til like krevende tankeprosesser som jeg fikset med letthet før jeg var syk. Tror medisineringen også spiller en rolle, jeg blir virrete og urolig av antipsykotika. Hjernen kan uansett trenes til å fungere bedre..

Har høgskoleutdannelse, barn, samboer og full jobb og fungerer normalt og tror ikke jeg framstår som lettere hjerneskadd selv om jeg har hatt noen ups and downs. :)

Gjest diagnose: bipolar2
Skrevet

Jeg har hatt både mani/psykose og depresjon og syns at dumheten/tregheten i tankegangen avtok etter en tid, men rett etter at jeg hadde blitt frisk krevde det mye konsentrasjon å få til like krevende tankeprosesser som jeg fikset med letthet før jeg var syk. Tror medisineringen også spiller en rolle, jeg blir virrete og urolig av antipsykotika. Hjernen kan uansett trenes til å fungere bedre..

Har høgskoleutdannelse, barn, samboer og full jobb og fungerer normalt og tror ikke jeg framstår som lettere hjerneskadd selv om jeg har hatt noen ups and downs. :)

det var i hvertfall oppmuntrende :))

vennlig hilsen

Gjest Kanonberta
Skrevet

Hva er kognitive funksjoner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...