Gå til innhold

Selvskading

Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Livet er jævlig i dag. Vanligvis ville jeg taklet det ved å spise. Nå har jeg taklet det ved å hamstre snop, men ble så sint på meg selv at jeg gikk rett ut og heiv det i søppeldunken. Skadelig bare for lommeboken, så det er jo greit. Klarte ikke takle følelsene på noen annen måte heller, endte med at jeg tok frem kniven for en halvtime siden. Har bare rispet meg opp. Det hjalp der og da, men ikke nå lenger. (Akkurat som med spisingen.) Planen var å bytte ut med sunne mestringsstrategier, og jeg har prøvd en del av dem, trening, avledning i forskjellige former (tv, bok, ringe venninne, gå tur etc.) Men det var heller ikke nok. Og nå kjenner jeg at effekten av rispingen gir seg. Tror dette er nok en måte å prøve å takle ting uten selvskading. (Har ikke pleid å drive med selvskading (på annen måte enn overspising) før. Jeg må finne en måte å takle dette på, hadde ikke tenkt å bytte ut et problem med et annet.

Videoannonse
Annonse
Gjest regnbow
Skrevet

Kan ikke mestringsstrategier for deg som for andre være å holde ut jævlige dager uten å skade deg på et eller annet vis?

Gjest utmerket
Skrevet

Kan ikke mestringsstrategier for deg som for andre være å holde ut jævlige dager uten å skade deg på et eller annet vis?

tommelen opp!!!!

Skrevet

''Kan ikke mestringsstrategier for deg som for andre være å holde ut jævlige dager uten å skade deg på et eller annet vis?''

Det var da et usedvanlig krasst svar på et seriøst innlegg!

Og hvem er "andre"? Har du noen konstruktive råd å komme med istedenfor denne sarkasmen?

Provosert hilsen fra

Gjest regnbow
Skrevet

''Kan ikke mestringsstrategier for deg som for andre være å holde ut jævlige dager uten å skade deg på et eller annet vis?''

Det var da et usedvanlig krasst svar på et seriøst innlegg!

Og hvem er "andre"? Har du noen konstruktive råd å komme med istedenfor denne sarkasmen?

Provosert hilsen fra

Hva provoserer deg? Vedkommende har en jævlig dag, kjøper snop og kaster det. Henter en kniv og risper seg opp og etterlyser sunne mestringstrategier. Jeg spørr om vedkommende ikke kan vurdere å gjøre det de fleste av oss faktisk gjør når vi har jaævlige dager, nemlig holde ut uten å skade seg selv. Jeg ser ikke hva som er krasst i spørsmålet mitt.

Kanskje du kan forklare i stedet for å "høgge"?

Skrevet

Jeg prøver å slutte å røyke, uten sammenlikning forøvrig. Når suget tar overhånd på kveldstid, prøver jeg å gjøre noe annet; dole, gjøre husarbeid, gå en tur, skravle i telefonen, se en film, lese ei bok e.l.

Det fungerer ikke alltid, men du har vist en enorm viljestyrke så langt - stol på den!

Finn tilbake til din egen styrke fordi om den synes godt gjemt nå, fokuser på alt du har oppnådd!

Du var flink og sterk som kasta snopet, men prøv å erstatte det med noe positivt, ikke noe sjøldestruktivt. Veit at det er lettere sagt enn gjort..

Er ikke mye til hjelp her, men LYKKE TIL :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Så bra du er så bevisst på problemet - og at du så klart uttrykker at du ikke vil erstatte overspising med en annet problem. :-)

Du oppgir mange mestringsstrategier selv, som å ringe venninne, gå tur osv. Flott. :-)

Annen strategi kan være å gå ut å løpe litt når det røyner på? Eller ta en pute og kast så hardt du kan i veggen. Mange ganger. Spring og hent den- og kast igjen. Gjenta til du er svett. Poenget er å få opp pulsen. Dersom du valgte inne-varianten, gå nå på trappa og luft deg litt. Deretter rusler du inn og dersom du er veldig svett så kan du evt nyte en god dusj. Deretter blir det godt med litt te foran TV'en.

Skrevet

Hva provoserer deg? Vedkommende har en jævlig dag, kjøper snop og kaster det. Henter en kniv og risper seg opp og etterlyser sunne mestringstrategier. Jeg spørr om vedkommende ikke kan vurdere å gjøre det de fleste av oss faktisk gjør når vi har jaævlige dager, nemlig holde ut uten å skade seg selv. Jeg ser ikke hva som er krasst i spørsmålet mitt.

Kanskje du kan forklare i stedet for å "høgge"?

Jeg meinte ikke å "høgge", men formuleringa di provoserer meg. Uansett tror jeg ikke fordømmelse har noen nytteverdi :-/

Gjest TingeLiiiing
Skrevet

Jeg kom i går hjem fra et opphold på en avrusningsinstitusjon. Det var første, og forhåpentlig vis siste gang jeg var der. Etter å ha slitt med selvdestruktiv atferd fra jeg var 15 år gikk det opp for meg at jeg kan ikke rømme fra meg selv lengre. Skrev også et dikt som jeg vil dele med deg. Selv om dette handler om rus, tror jeg likevel det er ord som kan passe til deg også...

Hva nå...

Hva skal jeg si når alt ting er sagt?

Hva skal jeg gjøre når noen har tatt min makt?

Holde ut time for time, i alt som er en brennende time?

Vi er så mange skjebner i samme båt, men for alle finnes det små og større håp. Både for den tatoverte gutten som livet har ristet så hardt, og den eldre damen så trist og slitt som alltid vil kjenne på hatet sitt.

Jeg kan ikke rømme fra livet lengre. jeg har kommet til enden, og tiden sier jeg må snu. Finne styrken mot all dritt som gjør meg slu - kjemikaliene som gir meg kortvarig ro.

Med tiden kan jeg bli sterk, ren og fri. Hvordan vet jeg ikke helt... Men det vil komme en lettere tid. Da kan jeg puste roligere og mitt smil vil bli ekte. Berulselsens gleder skal aldri mer få meg til å knekke.

Stå på videre!

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Hva gjør du når du har en jævlig dag? Sitter i sofaen og venter på at det skal gi seg?

Alle har mestringsstrategier, også du, men du er kanskje ikke så bevisst det. Jeg har mange, men i dag har de alle spilt fallitt. Og skal du fordømme selvskading synes jeg du kan velge noen andre enn meg. Utenom spising har jeg kanskje bevisst skadet meg selv ti ganger gjennom et langt liv. Skal du gå løs på selvskadere kan du finne andre å hakke på enn meg, det er mange som bruker det som mestringsstrategi i stor utstrekning.

Gjest regnbow
Skrevet

Jeg meinte ikke å "høgge", men formuleringa di provoserer meg. Uansett tror jeg ikke fordømmelse har noen nytteverdi :-/

Mitt spørsmål var ikke ment som fordømmelse, mer å rette fokuset mot at den mestringsstrategien som kan tas i bruk og som de fleste bruker er å holde ut uten å skade seg selv når vi har jævlige dager. Det var selvsagt ikke meningen å provosere deg, så det beklager jeg.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Hva er spørsmålet ditt?

Ikke noe spørsmål. Bare et forsøk på å komme gjennom kvelden på en måte som ikke er destruktiv.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg prøver å slutte å røyke, uten sammenlikning forøvrig. Når suget tar overhånd på kveldstid, prøver jeg å gjøre noe annet; dole, gjøre husarbeid, gå en tur, skravle i telefonen, se en film, lese ei bok e.l.

Det fungerer ikke alltid, men du har vist en enorm viljestyrke så langt - stol på den!

Finn tilbake til din egen styrke fordi om den synes godt gjemt nå, fokuser på alt du har oppnådd!

Du var flink og sterk som kasta snopet, men prøv å erstatte det med noe positivt, ikke noe sjøldestruktivt. Veit at det er lettere sagt enn gjort..

Er ikke mye til hjelp her, men LYKKE TIL :-)

Takk.

Jeg har utviklet/styrket mange gode (og sunne) mestringsstrategier, men i dag var det ikke nok. Har ikke tenkt å la dette gjenta seg.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Så bra du er så bevisst på problemet - og at du så klart uttrykker at du ikke vil erstatte overspising med en annet problem. :-)

Du oppgir mange mestringsstrategier selv, som å ringe venninne, gå tur osv. Flott. :-)

Annen strategi kan være å gå ut å løpe litt når det røyner på? Eller ta en pute og kast så hardt du kan i veggen. Mange ganger. Spring og hent den- og kast igjen. Gjenta til du er svett. Poenget er å få opp pulsen. Dersom du valgte inne-varianten, gå nå på trappa og luft deg litt. Deretter rusler du inn og dersom du er veldig svett så kan du evt nyte en god dusj. Deretter blir det godt med litt te foran TV'en.

Løping er utelukket - for belastende for knærne. Men jeg tok en lang og hard økt på treningssykkelen, og det hjalp litt.

Gjest bipjente29
Skrevet

Mitt spørsmål var ikke ment som fordømmelse, mer å rette fokuset mot at den mestringsstrategien som kan tas i bruk og som de fleste bruker er å holde ut uten å skade seg selv når vi har jævlige dager. Det var selvsagt ikke meningen å provosere deg, så det beklager jeg.

Men hadde det vært så enkelt som du beskriver så tviler jeg vel på at trådstarter ville hatt behov for å skrive dette innlegget i psykiatriforumet.

har du selv noen erfaring med selvskading?

Skrevet

Hei,

Til forskjell fra veldig mange har du god selvinnsikt, og det vil hjelpe deg veldig. Du har satt deg mål, du vet hva som er bra og ikke bra for deg. Du er klok og tenker rasjonelt (om ikke hvert eneste sekund av dagen).

Ting går ikke alltid helt på skinner. Det er også en del av realismen å godta det. Det vil være litt grøftekjøring - noe annet ville vært usannsynlig.

Ikke vær så hard med deg selv. Dette er noe du klarer, selv om det åpenbart er veldig vanskelig. (Hvis det ikke var vanskelig ville det jo ikke engang vært noe å skrive om.)

Vær stolt av det du har klart, og vit at du kommer til å klare mer.

Alt godt,

Gjest regnbow
Skrevet

Hva gjør du når du har en jævlig dag? Sitter i sofaen og venter på at det skal gi seg?

Alle har mestringsstrategier, også du, men du er kanskje ikke så bevisst det. Jeg har mange, men i dag har de alle spilt fallitt. Og skal du fordømme selvskading synes jeg du kan velge noen andre enn meg. Utenom spising har jeg kanskje bevisst skadet meg selv ti ganger gjennom et langt liv. Skal du gå løs på selvskadere kan du finne andre å hakke på enn meg, det er mange som bruker det som mestringsstrategi i stor utstrekning.

''Hva gjør du når du har en jævlig dag? Sitter i sofaen og venter på at det skal gi seg?''

Det har jeg faktisk gjort. Jeg har stått/sittet og ligget "i det". Synes du ikke det er en bedre strategi enn å overspise og/evnt rispe seg opp?

Jeg har også mestringsstrategier, men de er ikke destruktive. Destruktivitet fører ikke til mestring, det gir økte problermer og det antar jeg du har erfart? Jeg ser ikke det å skade meg selv som en mestringsstrategi som vil gavne hverken meg selv eller andre. Jeg vil ikke en gang kalle det for mestringsstrategi. Jeg kaller det destruktiv adferd. Så kan du selvsagt mene hva du vil om at det er min holdning til det, det endrer ikke mitt syn på det. Det er destruktivt og lite løsningsorientert. Og det er vel løsninger med tanke på bedre dager man ønsker seg når det røyner på, eller?

Gjest regnbow
Skrevet

Men hadde det vært så enkelt som du beskriver så tviler jeg vel på at trådstarter ville hatt behov for å skrive dette innlegget i psykiatriforumet.

har du selv noen erfaring med selvskading?

Ikke i den form at jeg har skadet meg selv, jeg er en av de "som står han av" uten å skade meg selv da jeg er av den oppfatning at selvskading fører til flere jævlige dager. Jeg har imidlertid to gode venninner som har begitt seg inn i den type destruktiv adferd. Så om det kan kalles erfaring, så har jeg "andres" erfaring med det tett på.

Skrevet

Den er grei, regnbow!

Men har du noen gang følt på trangen til å skade deg sjøl?

Ikke jeg heller, men sammenlikner det med røykinga mi som jo er en form for sjølskading. Jo meir andre sier at "vi andre klarer det jo", dess meir desillusjonert blir jeg og tenker at jeg like gjerne kan ta en røyk til for å trøste meg sjøl og min egen fallitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...