ungmale Skrevet 12. september 2001 Skrevet 12. september 2001 Jeg er en gutt på 20 som lurer på om dere har noen kjennskap til evt. forbindelser mellom bruk av "lykkepiller" og problemer knyttet til vannlating. Jeg gikk først på Cipramil og mener jeg hadde gjentakende situasjoner der jeg måtte sånn på do at det var vanskelig å holde seg. Jeg måtte evt. kaste fra meg det jeg hadde i hånden, eller småløpe rundt omkring dersom toalettet var opptatt. Av og til klarte jeg ikke holde meg helt fram sånn at det kom ut litt før det skulle. Så gikk jeg over til Efexor Depot og under den perioden kan jeg ikke si at problemene var betydelige. Så skiftet jeg igjen, til Fevarin, og under den første tiden syntes jeg problemene oppstod som liknet på de under Cipramil. Veldig trang til å late vannet når jeg først må. Det pussige er at jeg kan sitte på en stol og mer eller mindre "vurdere" om jeg må på do, dvs ikke spesielt nødt. Når jeg så bestemmer meg og skal til å gå må jeg ofte plutselig noe så innmari! Jeg går ikke spesielt ofte på do, (2-3 ganger daglig), men må jeg, så må jeg... Jeg har tidligere muligens hatt vansker med å få til vannlating på offentlige toalett (Turer, eksamen) selv om jeg i utgangspunktet hadde behov for å late vannet. Ser av pakn. vedlegget på Cipramil at vannlatingsbesvær er nevnt som en mulig bivirkning, men menes det av denne art jeg beskriver? Lege jeg har snakket med, mener at det ikke nødvendigvis er en slik sammenheng, men at det kan skyldes andre forhold (nervøs, tanker etc). Har dere noen erfaring ang. dette? Evt om noen medisiner er "verre" enn andre? Takker for svar! 0 Siter
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 14. september 2001 Skrevet 14. september 2001 Som du selv har lest av pakningsvedlegget, kan noen av disse tablettene gi forandringer av vannlatiningen. Men legen din har nok også rett i at det er annet som også har betydning. Dersom man kan vente med å gå på toalettet, kan psykiske forhold gjøre at man plutselig får en trang det er vanskelig å stå i mot. Mange kjenner vel igjen at de må litt på toalettet, men i det man setter nøkkelen i døren hjemme - og vet at toalettet er i nærheten - kommer trangen så sterkt at man (nesten) ikke rekker frem. Ved stress eller mennesker i nærheten er det mange (spesielt yngre menn) som kan ha vanskeligheter med å komme i gang med vannlatningen. Dette skyldes at muskelen ved utgangen fra urinbklæren ikke klarer å slappe av (denne er ikke viljestyrt). Dette har nok ikke noe med tablettene dine å gjøre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.