Gå til innhold

Hjertekramper/anfall til besvær.

Anbefalte innlegg

Gjest annerldes

Til dr. Søyland,

jeg har nå fått stadfestet at jeg har problemer med hjertet. Det slår ut i anfall/kramper som er likt med Angina P. mht smerter, trykk i brystet og pustebesvær.

Siden jeg får disse anfallene/krampene både ved fysiske og psykiske anstrengelser, og det vises på EKG (T-wave), så mener legen at det er det autonome nervesystemet som styrer anfallene.

Jeg lurer derfor på om dette er et vanlig fenomen, og hva gjøres i slike tilfeller? Jeg skal forøvrig ta et nytt arbeids-EKG innen kort tid for å ytterligere stadfeste dette. Er forøvrig selv veldig aktiv med svømming og turer med hund, men blir veldig fort sliten og trett etter slike aktiviteter. Jeg er takknemlig for svar -

annerledes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35051-hjertekramperanfall-til-besv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Annerledes.

Det er all grunn til at du får disse plagene skikkelig karakterisert. Et arbeids-EKG vil muligens kunne gi såpass konklusivt resultat at man kan gi deg et råd om videre forholdsregler. Dertil vil en vurdering av eventuelle risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom telle med i denne vurderingen.

Grunnlaget for angina pectoris er hos de aller fleste forsnevringer i hjertets egne blodårer (kransårer, koronar-arterier). Utløsende årsaker til symptomer kan være mange, og vårt autonome nervesystem er alltid aktivert i denne forbindelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...