Gå til innhold

Blackouts og "falske minner" i forbindelse med rus

Anbefalte innlegg

Gjest forsiktig med alkohol
Skrevet

En venninne - eksvenninne må jeg vel egentlig si - har lenge slitt med alkoholproblemer, og har også i en periode vært frivillig innlagt for avrusning i forbindelse med det, uten at det førte til varig endring. For en tid siden hadde jeg en fest da hun ble veldig full og oppførte seg fullstendig rabiat. Jeg kuttet kontakten etter det. Nå har hun tatt kontakt med meg igjen. Men hun har en HELT annen historie fra den kvelden enn den som virkelig skjedde. Blant annet har hun diktet opp ting jeg gjorde og sa, som jeg har mange vitner på at ikke skjedde. Hun hevder at JEG var overstadig beruset - hvilket jeg beviselig ikke var - og at jeg gikk til angrep på henne og skjelte henne ut flere ganger i løpet av denne kvelden og natten. Dette er helt vilt. Både jeg og 5-6 gjester vet veldig godt at ikke noe slikt skjedde. Men det virker som om hun faktisk tror det. Det jeg ikke skjønner er: Hvordan kan hun være overbevist om at hun "husker" ting som vitterlig ikke skjedde? Forekommer sånt etter langvarig alkoholmisbruk og i overstadig beruselse? Jeg har selv ved to anledninger for mange, mange år siden opplevd noe som ligner på blackouts, men det artet seg mer på den måten at minnene var uklare og usammenhengende. Det var svarte huller i hukommelsen, men alt falt på plass når andre hjalp meg å huske, og jeg husket ikke situasjonene helt annerledes enn de var. Kan noen forklare meg dette? Hilsen bekymret eks-venninne

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er nok en kombinasjon av rusen, hennes grunnpersonlighet og "ønsketenkning".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...