Gå til innhold

NHD:truxal og seponeringsvansker

Anbefalte innlegg

Gjest hva skal jeg gjøre nå?
Skrevet

Jeg er dypt fortvilet, og trenger din hjelp og dine råd.

Jeg er på ferie i en annen by, og får ikke tilgang til legen min. Det er ikke helt lett å komme på legevakten med slike spørsmål.

Jeg har skrevet inn her før og fortalt om mine uvanlige seponeringsbesvær av Truxal. Jeg gikk på Truxal i nesten to måneder, den første måneden på 25 mg, de neste fire ukene gradvis opp til 50 mg. Årsaken til at jeg begynte på truxal var søvnvansker (i forbindelse med seponering av sobril). Har hatt store abstinenssymptomer i lang tid etter langvarig bruk av sobril.

Jeg skulle som sagt ta meg en pause, men ble umiddelbart veldig dårlig fra dag en. Kvalme, brekninger og komplett umulig å spise. I tillegg fikk jeg leddsmerter, angst med mer, og ble veldig og alvorlig deprimert. Det virker som om den i tillegg utløste sobrilabstinens. Før jeg sluttet vil jeg karakterisere depresjonen min som lett. Nå har jeg hatt 16 dager i helvete. Jeg får fortsatt ikke i meg noe mat,(bortsett fra noen små blaff) og jeg er så syk som jeg aldri før har vært. Jeg har ikke spist stort denne tiden, og familien min pleier meg etter beste evne. Jeg får i meg noe drikke, men det går jo ikke lenger dette. Jeg er fullstendig pleietrengende, og mine foreldre tar seg av meg natt og dag.

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå tilbake på 25 mg truxal om kvelden og se om jeg får matlysten igjen? Eller bør jeg holde meg unna truxalen siden jeg har fått slike skrekkelige plager? Bør jeg innlegges?

Jeg skjønner at dette er uvanlig, men slik er situasjonen. Jeg har aldri i hele mitt liv mistet matlysten komplett på denne måten. Det er ikke bare fordi jeg er deprimert jeg ikke kan spise. Jeg trenger sårt ditt råd.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør starte på 25 mg igjen.

Jeg synes du trenger en utredning fo rå se om dette kan ha andre årsaker.

Gjest hva skal jeg gjøre nå?
Skrevet

Du bør starte på 25 mg igjen.

Jeg synes du trenger en utredning fo rå se om dette kan ha andre årsaker.

Takk for svar. Både jeg og familien min ble lettet. Jeg tok 25 mg truxal i går kveld. Denne formiddagen føler jeg meg merkbart bedre, og jeg har sovet. Det mest påtakelige er at den aller verste angsten i systemet er borte, og at den dype depresjonen lettet ganske mye. Jeg har vært på bena og snakket med folk rundt meg siden i morges, og det er første gang siden jeg kuttet truxal. Jeg har også spist et knekkebrød, og føler meg mindre kvalm.

Jeg kommer til å ta dette fremover nå. Er det slik at truxal legger lokk på sobrilabstinensen på en slik måte at jeg ikke kommer meg videre fra den? Det vil i tilfelle være veldig dumt. Eller skjer det gradvis en minkning av sobrilabstinenssymptomene parallellt med at jeg går på truxal?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar. Både jeg og familien min ble lettet. Jeg tok 25 mg truxal i går kveld. Denne formiddagen føler jeg meg merkbart bedre, og jeg har sovet. Det mest påtakelige er at den aller verste angsten i systemet er borte, og at den dype depresjonen lettet ganske mye. Jeg har vært på bena og snakket med folk rundt meg siden i morges, og det er første gang siden jeg kuttet truxal. Jeg har også spist et knekkebrød, og føler meg mindre kvalm.

Jeg kommer til å ta dette fremover nå. Er det slik at truxal legger lokk på sobrilabstinensen på en slik måte at jeg ikke kommer meg videre fra den? Det vil i tilfelle være veldig dumt. Eller skjer det gradvis en minkning av sobrilabstinenssymptomene parallellt med at jeg går på truxal?

''Er det slik at truxal legger lokk på sobrilabstinensen på en slik måte at jeg ikke kommer meg videre fra den?''

Nei, slik er det ikke.

''Eller skjer det gradvis en minkning av sobrilabstinenssymptomene parallellt med at jeg går på truxal?''

Ja, slik er det.

Jeg synes du skal fortsette med Truxal 25 mg lenge siden dette har så utrolig god effekt på deg.

Gjest hva gjør jeg nå da?
Skrevet

''Er det slik at truxal legger lokk på sobrilabstinensen på en slik måte at jeg ikke kommer meg videre fra den?''

Nei, slik er det ikke.

''Eller skjer det gradvis en minkning av sobrilabstinenssymptomene parallellt med at jeg går på truxal?''

Ja, slik er det.

Jeg synes du skal fortsette med Truxal 25 mg lenge siden dette har så utrolig god effekt på deg.

Tusen takk skal du ha for svar. Nå ble jeg glad og lettet. Jeg har vært et helt annet menneske de tre dagene jeg har tatt truxal igjen. Magen vil ikke helt godta mat enda, men matlysten er stigende, depresjonen lettet, og angsten sluttet å herje. Den "brennende" følelsen og suget fra brystet er bedre, abstinensen er til å holde ut. Så det er som natt og dag.

Jeg skal gå på denne lille dosen lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...