Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe som kan fjerne pipe-lyder i øret? (begynner uutholdeig når jeg prøver å sove...)

Hva kommer det av?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prøve et googlesøk på tinnitus. Se om det passer med de symptomene du har.

Skrevet

Jeg får det når jeg er stressa og anspent. Muskulære greier. Så det kommer an på hva det kommer av.

Skrevet

Prøve et googlesøk på tinnitus. Se om det passer med de symptomene du har.

Takk... Mye stemmer, men samtidig ikke helt. Sånn som "nedstatt hørsel" er jo helt feil. jeg er veldig vár på det meste av lyder. Og hører kanskje for godt?! Så jeg vet ikke.

kanskje stress, som noen foreslår???

Skrevet

Kan være tinnitus, eller bare veldig stress, tror jeg...

tror kanskje stress ja!

Skrevet

For noen år siden var jeg gjennom mange påkjenninger og mye stress, var anspent i heile kroppen og hadde mye "vondter".

Jeg blei henvist til psykomorisk fysioterapi, og blei gradvis frisk i løpet av noen måneder. Noe av det første ho spurte om var pipelyder. Jeg hadde ikke sagt noe om dette til legen eller henne, men ho merka det pga stram øremuskulatur.

Etter få behandlinger var det borte, absolutt verdt et fosøk om du har mulighet - lykke til :-)

Skrevet

Stress er nok en medvirkende årsak til pipelydene, Har vært borte i det samme selv. Og når man går til sengs og bare "venter" på pipelydene, så kommer den med en gang. Den tiden jeg var plaget av dette hadde jeg på litt lav musikk på soverommet. for meg fungerte det veldig med rolig klassisk. Jeg sovnet forholdsvis raskt, og etterhvert som jeg fikk sove forsvant pipingen.

Skrevet

For noen år siden var jeg gjennom mange påkjenninger og mye stress, var anspent i heile kroppen og hadde mye "vondter".

Jeg blei henvist til psykomorisk fysioterapi, og blei gradvis frisk i løpet av noen måneder. Noe av det første ho spurte om var pipelyder. Jeg hadde ikke sagt noe om dette til legen eller henne, men ho merka det pga stram øremuskulatur.

Etter få behandlinger var det borte, absolutt verdt et fosøk om du har mulighet - lykke til :-)

Jeg mistet faktisk hørselen min jeg, i en peride før jeg kom til behandling hos samtaleterapeut.. underlig. Var hos legen og tok hørselstest og greier, fant ikke noe galt. Men hele familien var helt oppgitt og lei av å gjenta seg selv.

Hørte ikke noe jeg. Hjernen var vel så overbelasta at den ikke gadd bry seg med sånne bagateller som hørsel! Hehe..

Skrevet

Jeg mistet faktisk hørselen min jeg, i en peride før jeg kom til behandling hos samtaleterapeut.. underlig. Var hos legen og tok hørselstest og greier, fant ikke noe galt. Men hele familien var helt oppgitt og lei av å gjenta seg selv.

Hørte ikke noe jeg. Hjernen var vel så overbelasta at den ikke gadd bry seg med sånne bagateller som hørsel! Hehe..

Skummelt! Men at kropp og psyke henger sammen er det ingen tvil om.. Godt at det finnes hjelp :)

Skrevet

Jøss...Merkelige greier. Det var veldig rart. Hørte du virkelig ingenting. Jeg vet selv at jeg ofte "kobler helt ut" i sitasjoner jeg får veldig angst. På mange måter så hverken ser eller hører jeg hva som foregår rundt meg da -av det som skremmer meg. Får med meg andre lyder.... Men det blir noe annet.

jeg har bare innmari pipe-lyder i høyre øret nå. (Hatt det noen uker nå...). Høres litt ut som ei brus-flaske hvor korken ikke er skrud ordentlig på.... Og spesielt irriterende er det jo når jeg skal prøve å sove...

Skrevet

Jøss...Merkelige greier. Det var veldig rart. Hørte du virkelig ingenting. Jeg vet selv at jeg ofte "kobler helt ut" i sitasjoner jeg får veldig angst. På mange måter så hverken ser eller hører jeg hva som foregår rundt meg da -av det som skremmer meg. Får med meg andre lyder.... Men det blir noe annet.

jeg har bare innmari pipe-lyder i høyre øret nå. (Hatt det noen uker nå...). Høres litt ut som ei brus-flaske hvor korken ikke er skrud ordentlig på.... Og spesielt irriterende er det jo når jeg skal prøve å sove...

Jeg hørte nok, det var/er ikke noe galt med hørselen min. Men jeg bare "oppfattet" ikke at jeg hørte, og dermed opplevde jeg og de rundt meg at jeg var døv! Hjernen reagerte ikke. Den var vel opptatt på annet hold tenker jeg ;0)

Skrevet

Jeg hørte nok, det var/er ikke noe galt med hørselen min. Men jeg bare "oppfattet" ikke at jeg hørte, og dermed opplevde jeg og de rundt meg at jeg var døv! Hjernen reagerte ikke. Den var vel opptatt på annet hold tenker jeg ;0)

ja...ok. Da forstår jeg. kanskje litt sånn jeg mener jeg reagerer når jeg får skikkelig angst og.

Tror det er en liten forsvars mekanisme fra min side... ???

Skrevet

ja...ok. Da forstår jeg. kanskje litt sånn jeg mener jeg reagerer når jeg får skikkelig angst og.

Tror det er en liten forsvars mekanisme fra min side... ???

Det er garantert kroppen din som tar over styringa når intellektet ikke greier å nå frem med logiske slutninger.

Jeg har alltid vært en sånn type som er snusfornuftig, korrekt, aldri tar sjanser, alltid tar ansvar, aldri sier fra, aldri blir sint, aldri stiller krav og så bla bla bla. Sånn passe ihjelskremt fra barndommen. Og alltid innbildt meg at jeg er så sterk, at jeg tåler det.

Og jeg ville fortsatt å ødelegge meg selv dersom ikke kroppen min bare tok over kontrollen og gav en god dag i hva jeg mente om det. Jeg fikk muskel og skjellettplager (ganske vanlig) og så begynte rare ting å skje. Blodtrykksfall, ingen hørsel, den ene bihulebetennelsen etter den andre, og de gikk aldri over selv med medisiner. De ble til ørebetennelser, bronkitt, infeksjonsutløst astma, tannrotbetennelser, halsbetennelser osv osv. Jeg gikk på antibiotika og hadde konstant 39 i feber i et år!

Jeg var innom alle mulige diagnoser sånn sett, med fibromyalgi, sjøgrens, ME, reumatisme og ja... Og alle mulige prøver. Som alle viste INGENTING. Frisk som en fisk.

Et møte med NAV fikk meg til å knele totalt etter all sykdommen. (Snakk om å ødelegge folk...!) og så havna jeg akutt hos en psykolog. Og ble der i to år.

Nå er jeg "frisk", men jeg er blitt slik at når jeg selv ikke tar hensyn til energi og arbeidsmengde. (Føler meg så bra og går løs på store prosjekter) Så tar kroppen bare over styringa og så er jeg sjuk med et eller annet. Det har vært en omstilling for meg å godta at slik er det og slik blir det.

Jeg har lest innleggene dine innimellom, og jeg tror at du er inne i prosessen nå. Og at du vil komme ut av det i andre enden, med noen sår, men i live og bra! Bra nok for verden, for deg selv og for barnet ditt!

:0)

Skrevet

Takk... Mye stemmer, men samtidig ikke helt. Sånn som "nedstatt hørsel" er jo helt feil. jeg er veldig vár på det meste av lyder. Og hører kanskje for godt?! Så jeg vet ikke.

kanskje stress, som noen foreslår???

Går du på SSRI? Jeg går selv på Cipralex, og har "pipekonserter" som bivirkning av medisinen. Er blitt bedre nå, men var en stund svært sjenerende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...