Gå til innhold

Sunn livsstil - i seks måneder.

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

I dag er det seks måneder siden alt av sjokolade, kjeks, chips og brus ble varig forvist fra mitt hjem.

Det har vært en del feilskjær underveis, men jeg har klart å hente meg inn igjen hver gang. Det håper og tror jeg at jeg har klart denne gangen også. (Det er jo ingen suksess å bytte ut overspising med (annen) selvskading.)

Den siste tiden har vært vanskelig, som det pleier å være på denne tiden av året. "Normalt" er dette en periode hvor vekten ville økt, nå har den stort sett gått nedover. Det er noe å være stolt av, det viser at jeg er i ferd med å snu et gammelt, destruktivt mønster.

Den største forandringen er ikke kroppen og vekten (selv om den forandringen er stooor, her om dagen fikk jeg et uventet glimt av meg selv i et speil og skjønte ikke at den "tynne" kvinnen var meg). Den største forandringen er nok i mitt syn på meg selv, jeg har også lov til å være snill med kroppen min, velge klær jeg kler, og ikke minst vise meg utenfor huset uten å føle at jeg må unnskylde min eksistens eller skamme meg overfor andre hvis jeg spiser en is. I sommer har jeg til og med kjøpt badedrakt og badet på en offentlig strand for første gang på 15 år.

Treningen har ikke vært noe stort problem, jeg oppdaget fort at jeg føler meg mye bedre både fysisk og psykisk når jeg trener. Og jeg liker å trene. (Men det er løgn å si at jeg spretter opp på sykkelen med et stort smil hver eneste dag, noen ganger krever det en del selvovertalelse.)

Det er et par ting jeg ønsket å oppnå, men ikke har klart, i løpet av disse seks månedene. Jeg skulle gjerne hatt bmi på under 40, og jeg skulle gjerne hatt en tosifret vekt. Der mangler det enda noen kilo. Men allerede i en alder av 14 år hadde jeg passert 100 kilo, så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke har klart å krype under det i løpet av seks måneder. Jeg kan ikke huske sist jeg veide så "lite" som jeg gjør nå, selv ikke da jeg var skikkelig syk for ti år siden og gikk ned mange kilo kom jeg så langt ned. (En kombinasjon av å bli frisk + at jeg begynte på tolvon gjorde at kiloene m/følge fort kom på igjen.)

For å belønne meg selv, trøste meg selv fordi livet har vært jævlig i det siste, og å gi meg selv noe positivt midt oppi alt dette, kjøpte jeg meg en fin blomsterbukett. I motsetning til en haug sjokolade har jeg fortsatt glede av blomstene.

Alt i alt, jeg er fornøyd med det jeg har fått til, og har håp om og tro på at jeg klarer å fortsette den nye livsstilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Som du selv sier har du masse å være stolt av. Og litt "grøftekjøring" må man nesten regne med - det viktige er jo at du holder deg på veien mesteparten av tiden!

Alt godt,

Gjest solfryd
Skrevet

Du har vært kjempeflink! Du har god grunn til å være stolt av deg selv! :-) De neste seks måneder går også bra, skal du se. :-)

Gjest surikatt
Skrevet

Gratulerer!

Som du selv sier har du masse å være stolt av. Og litt "grøftekjøring" må man nesten regne med - det viktige er jo at du holder deg på veien mesteparten av tiden!

Alt godt,

Gratulere med flotte resultater.

Fortsett med en sunn livsstil så vil du nå målene dine.

Tenk hvor flott det blir til neste sommer :))

Skrevet

Så flott! Ja, du har virkelig god grunn til å være stolt over deg selv!

Jeg ønsker at du når alle de målene du har satt deg, og du er på meget god vei.

Lykke til.

hattifnatt1
Skrevet

Gratulerer, så flink du er! Virker som du er på rett vei. Det er ikke bare, bare å snu gamle tanker og handlingsmønstre. Men du har klart å snu noen av de, da kan det bare gå oppover:) Lykke til videre!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er saa artig og lese dette. Jeg maa innroemme at jeg var skeptisk til at Nhd kunne hjelpe deg her da du startet traaden foerst gang, men ingenting er bedre enn at jeg tok feil:)

Virkelig morsomt aa foelge med deg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...