Gå til innhold

Hvor kan jeg finne selvtillitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff... jeg er så ensom. Føler meg skikkelig nedstemt pga. det. Savner egentlig eks-en min veldig. Nesten så jeg har fortrengt alt det vonde som har skjedd. Jeg tenker bare på de koselige stundene -og blir enda mer nedfor. (hjalp ikke at jeg så et bilde av han på facebook. Han så så kjekk ut, og smilte over hele ansiktet. -Overlykkelig, med armene rundt ei jente (stakkars jente tenkte jeg jo forsåvidt, men...). Erget meg mest at han kan være så glad, mens jeg sitter her så nedtrykket av alt mulig. Fortiden min, bruddet, "diagnosene", dps, ansvaret for min sønn... Jeg vil også smile. kanskje en dag...?

Jeg absolutt hater meg selv. Jeg liker overhodet ikke noe ved meg. Ikke utseende, ikke personligheten, ikke stemmen, ikke engang navnet mitt... Så jeg kan jo ikke forvente at noen andre skal like meg eller. Så da blir jeg for evig og alltid ensom da? (huff...jeg håper så innderlig at sønnen min får et bedre liv enn meg. Et ordentlig liv. Med innhold...)

Hvordan får man (god) selvtillitt?

Jeg har så lyst til å kunne "slippe ut" personen jeg egentlig er -på innsiden - Men, jeg tør jo ikke...

(Hadde vært flott om det kunne kjøpes online...!!!)

Videoannonse
Annonse
Gjest surikatt
Skrevet

Hva er det værste som kan skje hvis du slipper ut den "personen du virkelig er"?

Kanskje at noe liker deg? Du føler muligens at du ikke fortjener å bli verdsatt?

Jeg tenker at selvtilitt og egenverdi er to sider av samme sak.

Lykke til:)

Skrevet

For min del har min selvfølelse blitt bedre av at jeg sakte men sikkert har vært mer bevisst i valg og avgjørelser jeg har tatt. Har en forhistorie som impulsiv og noe ukritisk.

Så fikk jeg en god psykolog og sammen med ham har jeg gått igjennom hele historien min fra jeg ble født og frem til i dag. Noe har vi dykket dypere ned i og noe har vi latt være.

Etterhvert begynte jeg å se sammenhenger. Og greide dermed å reflektere bedre over mine valg og handlinger. Etterhvert greide jeg det når jeg sto midt i situasjonen. For hver gang jeg gjorde et ørlite framskritt eller tilbakeskritt så ble dette diskutert i terapi.

Det tok tid, men det skal det også gjøre. Men min selvfølelse ble veldig sakte bedre. For hver gang jeg fikk følelsen av å mestre en situasjon, følte jeg meg sterkere og tryggere..

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å rydde litt opp i verdiene sine. Finne ut hva som er viktig for deg og hva som ikke er viktig. Ta bedre valg i forhold til det. Lar du deg styre av andre eller ser du deg selv gjennom andre eller samfunnet, kan det gi dårlig selvtillitt hvis du ikke føler at du lever opp til kravene. Lag dine egne krav og standarder. Begynn å spar penger og se at de vokser. Kvitt deg med dårlige vaner. Gjør handlinger som gjør deg sterkere, ikke svakere. Begynn i det små. Trening og sunt kosthold har nok en del å si. Det vil også gi deg bedre selvrespekt om du føler at du greier å ta bedre vare på deg selv. Trening i seg selv gir bedre selvbilde. Gjør det regelmessig og sørg for god næring gjennom mat. God søvn og tid til avslapning/yoga/meditasjon gjør også godt. Noen hobbyer eller ønsker/mål for fremtiden gir livet mer mening. Det er godt å ha noe å jobbe mot. Del dem opp i mindre mål hvis det blir for mye på en gang. Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å rydde litt opp i verdiene sine. Finne ut hva som er viktig for deg og hva som ikke er viktig. Ta bedre valg i forhold til det. Lar du deg styre av andre eller ser du deg selv gjennom andre eller samfunnet, kan det gi dårlig selvtillitt hvis du ikke føler at du lever opp til kravene. Lag dine egne krav og standarder. Begynn å spar penger og se at de vokser. Kvitt deg med dårlige vaner. Gjør handlinger som gjør deg sterkere, ikke svakere. Begynn i det små. Trening og sunt kosthold har nok en del å si. Det vil også gi deg bedre selvrespekt om du føler at du greier å ta bedre vare på deg selv. Trening i seg selv gir bedre selvbilde. Gjør det regelmessig og sørg for god næring gjennom mat. God søvn og tid til avslapning/yoga/meditasjon gjør også godt. Noen hobbyer eller ønsker/mål for fremtiden gir livet mer mening. Det er godt å ha noe å jobbe mot. Del dem opp i mindre mål hvis det blir for mye på en gang. Lykke til!

det var gode råd.

Men, må si jeg trener jo faktisk en god del. (sykkler 2 ganger i uka 4 mil -til og fra dps!;) Også løper jeg mye etter veslegutt!

Sove derimot har jeg problemer med. Sover aldri mer enn 3-4 timer pr. natt. (Det er et problem for meg...). Og mat har aldri vært min sterke side -så jeg kunne kanskje begynne i det små der???

Føler nok at livet mitt er totalt bortkastet, uten noe innhold. Jeg bare lever og ånder for sønnen min for øyeblikket -uten noe liv selv (og før jeg fikk sønnen min, hadde jeg absolutt ingenting...). jeg har verken interresser eller hobbier...

...Så da er det vel ikke rart selvtillitten er på bånn...???!

Skrevet

Ja visst hadde han sine øyeblikk, pent smil, hjelpsom o.s.v... Men det er ikke slik x-en din er. Han er like mye en psykopat som har kostet deg og din sønn vanvittig mye, og han kommer aldri til å forandre seg.

Skrevet

Ja visst hadde han sine øyeblikk, pent smil, hjelpsom o.s.v... Men det er ikke slik x-en din er. Han er like mye en psykopat som har kostet deg og din sønn vanvittig mye, og han kommer aldri til å forandre seg.

Ja -jeg vet det. Og det har du skammelig rett i. Bare så utrolig irriterende å se bilde av han glad og lykkelig -mens jeg er helt fra meg, og nedstemt.... Burde være han som var det -han som har "mistet" sønnen sin... Men, jeg tror ikke han brydde seg det grann om oss. eneste som betydde noe var alkohol, hasj og kokain, kreditt kortet mitt... og så kanskje sønnen vår... jeg var nok mye lenger uti rekka...

Glad forholdet er over - Men, skulle så ønske at jeg var glad også. At jeg kunne smile igjen!!!

Skrevet

Ja -jeg vet det. Og det har du skammelig rett i. Bare så utrolig irriterende å se bilde av han glad og lykkelig -mens jeg er helt fra meg, og nedstemt.... Burde være han som var det -han som har "mistet" sønnen sin... Men, jeg tror ikke han brydde seg det grann om oss. eneste som betydde noe var alkohol, hasj og kokain, kreditt kortet mitt... og så kanskje sønnen vår... jeg var nok mye lenger uti rekka...

Glad forholdet er over - Men, skulle så ønske at jeg var glad også. At jeg kunne smile igjen!!!

Hvis det kan motivere deg:

Den aller beste hevnen er et godt liv helt uten ham. Vis ham og resten av verden at du kan klare å ha det. For det kan du!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...