Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har vært din oppskrift på å bli frisk? Noen gode historier?

Skrevet

1. Oppsøke kompetent hjelp. For meg innebar dette en privat psykolog som kunne mye om kognitiv terapi, samt undersøke muligheten for medisinering hos fastlegen.

2. Ta ansvar for meg selv på alle områder. Det er greit at det glipper i blant og det tilgir jeg meg selv for, men jeg ser ikke på det som noen andres oppgave å få meg selv på rett spor igjen. Hvis jeg trenger noe, så må jeg be om det.

3. Identifisere de handlingene som gir positiv effekt på min psykiske helse. For eksempel: Starte dagen med en dusj. Gå en tur på minst en halv time hver dag. Spise sunn mat. Omgi meg med mennesker som øker selvfølelsen min.

Gjest winda
Skrevet

Oppskrift :-):

1. En flink psykolog

2. En flink lege som har gitt meg riktige medisiner.

3. Kognitiv terapi.

4. Arbeide hele tiden med meg selv og snu negative tanker til positive.

5. Positive mennesker og leve et noenlunde stabilt liv. Det inkluderer mat, drikke, lite alkohol, nok søvn osv.

6. Ta kontakt med behandler med en gang jeg blir sykere for å forhindre at jeg blir innlagt og sykere enn jeg trenger å bli.

7. La fortid være fortid. Leve i nåtiden og se postivt på framtiden.

8. Avledningsteknikker, når jeg er friskere har jeg skrevet opp ting jeg kan fokusere på når jeg blir sykere igjen.

Dette har ikke blitt til over natten, jeg lærer stadig noe nytt. Sist jeg ble syk, greide jeg v.hj.a. disse tingene å bli bedre mye raskere.

Gjest fiojcmc
Skrevet

Både winda og Glimtipper gir utmerkede oppskrifter.

Men vet ikke helt om jeg er frisk da. Jeg er i allefall friskere nå enn jeg var for noen år siden.

Gjest bipjente2
Skrevet

jeg vil ikke si at jeg er frisk, men at jeg er på god vei.

For meg har det hjulpet mye å forstå hvilken betydning de kogntive skriptene påvirker meg i hverdagen. Det har vært viktig for meg for å forstå hvordan jeg tenker og føler i ulike situasjoner ut fra det jeg har opplevd tidligere..

Før har jeg ofte tenkt at et menneske jeg syntes var ubehagelig var bare ubehagelig mot meg. At de bare lot det gå ut over meg ingen andre. Nå tenker jeg mere at mennesker er som de er. Et menneske som jeg oppfatter som ubehagelig er som regel det ellers også. En sjef som er en ordentlig drittsekk vil som regel være det mot andre også.

Jeg forsøker også å ikke måle meg selv mot andre hele tiden.Jeg forsøker å tenke at jeg er bra nok som jeg er. Jeg forsøker å tenke på alle mine gode sider og mine talenter og ikke forsøke å måle meg selv mot andre. Det er vanskelig til tider. Jeg har aldri hatt noen supergode karakter som ville sendt meg rett til journaliststudiet, men jeg har talenter som er spredt utover istedenfor.

Jeg har også måttet tvinge meg selv til å ta konfrontasjoner med andre. Jeg synes fortsatt til tider at det er veldig ubehagelig, men jeg er stolt de gangene jeg får det til.

Jeg sliter veldig med å sette grenser. Jeg føler ofte det er mer viktig at andre blir fornøyd enn at jeg har det bra selv. Jeg følte det veldig som en seier når en selger ringte og prøve å overtale meg til å bli medlem av en bokklubb. Jeg sa at det ikke var aktuelt og avbrøt samtalen. Det føltes bra for meg.

Gjest bipolar1mamma
Skrevet

Leve et noenlunde stabilt liv. Sjelden alkohol, nok søvn, normal døgnmrytme..

Ta kontakt med lege med en gang jeg merker at jeg er i ferd med å få symptomer. Ber da om medisiner. Spesielt om søvnen er forstyrret.

Det aller viktigste for meg er å unngå søvnløshet. Å jobbe eller å være i daglig kontakt med folk og andre folk enn samboer er også viktig. Holdt på å bli deprimert og litt paranoid da jeg var i foreldrepermisjon og merket at jeg kviknet til da jeg ble flinkere til å treffe folk.

Har bipolar 1, symptomfri og arbeidsfør i lange perioder på flere år.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette temaet med personers erfaringer om hva som har hjulpet, synes jeg det hadde vært meget interessant å samle i en bok eller et hefte.

Vi oversvømmes av ordrike sutrebøker om alt som er gjort feil i helsevesenet. Det er riktig at en kan lære av sine feil, men...

Enda viktigere er det å lære av sine vellykkede gjerninger og gjenta dem når det er nødvendig.

Skrevet

Dette temaet med personers erfaringer om hva som har hjulpet, synes jeg det hadde vært meget interessant å samle i en bok eller et hefte.

Vi oversvømmes av ordrike sutrebøker om alt som er gjort feil i helsevesenet. Det er riktig at en kan lære av sine feil, men...

Enda viktigere er det å lære av sine vellykkede gjerninger og gjenta dem når det er nødvendig.

Rart det ikke forskes mer på hva som pasienter selv kan gjøre for å bli frisk. Hva med å sende ut spørreskjema om det? Vi får jo spørreskjema om behandling hjelper oss, men ingen spør hva som virkelig hjelper.

Skrevet

Oppskrift :-):

1. En flink psykolog

2. En flink lege som har gitt meg riktige medisiner.

3. Kognitiv terapi.

4. Arbeide hele tiden med meg selv og snu negative tanker til positive.

5. Positive mennesker og leve et noenlunde stabilt liv. Det inkluderer mat, drikke, lite alkohol, nok søvn osv.

6. Ta kontakt med behandler med en gang jeg blir sykere for å forhindre at jeg blir innlagt og sykere enn jeg trenger å bli.

7. La fortid være fortid. Leve i nåtiden og se postivt på framtiden.

8. Avledningsteknikker, når jeg er friskere har jeg skrevet opp ting jeg kan fokusere på når jeg blir sykere igjen.

Dette har ikke blitt til over natten, jeg lærer stadig noe nytt. Sist jeg ble syk, greide jeg v.hj.a. disse tingene å bli bedre mye raskere.

Min oppskrift:

1. Søke hjelp når det trengs.

2. Prøve medisiner hvis det hjelper meg.

3. Gå i selvhjelpsgruppe eller i gruppterapi.

4. Gå i individuell terapi.

5. Finne noen hobbyer som kan interessere meg.

6. Søke kontakt med andre med like interesser.

7. Trene regelmessig noe som er lystbetont.

8. Lage leveregler for seg selv og holde på dem når man mister motivasjonen som f.eks. regelmessig trening og sosial kontakt.

9. Prøve å sørge for å ha gode relasjoner til andre mennesker. Her er kommunikasjon viktig.

10. Tenke muligheter istendefor begrensninger, men respektere egne grenser.

11. Gjøre det beste ut av enhver situasjon.

12. Være åpen hvis det ganger en selv.

13. Gjøre noe meningsfylt hver dag.

14. Engasjere seg i andre eller i aktiviteter.

15. Finne en jobb man kan trives med.

16. Finne en kjæreste.

17. Se på barn og lære av dem.

18. Finne barnet i seg selv.

19. Sette av tid til avspenning som yoga, meditasjon og avspenning.

20. Lese selvhjelsbøker.

21. Kognitiv terapi.

22. Fokusere på det positive fremfor det negative.

23. Gjøre det beste ut av seg selv.

24. Vise toleranse for andre mennesker og at de er annerledes enn enn selv.

25. Sørge for et hyggelig bosted; holde det ryddig og rent.

26. Finne ut hva som gjør deg glad.

27. Tørre å være seg selv.

28. Se på deg selv jevlig i speilet. Bli venn med deg selv, men vit også hva du kan forbedre.

29. Reise til steder som gir deg glede og energi.

30. Lær om andre kulturer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...