Gå til innhold

er selvmord hos unge som oftest impulsstyrt?

Anbefalte innlegg

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

Jeg leste en artikkel om selvmord hos yngre mennesker. Jeg tror de tenkte på aldersgruppe fra 16 til begynnelsen av tjueårene. Da var det psykolog som mente at de selvmordene som regel var impulsstyrt.

kan det stemme? Vil person som aldri har hatt selvmordstanker ta livet av seg pga en uventet hendelse som feks å bli dumpet av kjæresten? Eller er det mest trolig at personen har hatt selvmordstanker før, og at en hendelse kan være utløsende årsak?

Hva tenker psykiateren om dette?

Gjest selvmord  hos yngre
Skrevet

Beklager at jeg blander meg uten at det er ønket, men:

''Vil person som aldri har hatt selvmordstanker ta livet av seg pga en uventet hendelse som feks å bli dumpet av kjæresten?''

Da tror jeg det må ligge en slags personlighetsforstyrrelse bak...

Det er bare hyggelig det, at du gir respons på tråden min:)

Det er jo ikke noe fasitsvar, men jeg har vanskelig for å tro at selvmord bare er impulsstyrt. Jeg tenker at personen må ha hatt disse tankene over lengre tid. Kanskje har de heller ikke hatt noen å prate med om disse tankene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I første avsnitt bruker psykologen uttrykket "som regel". I neste avsnitt spør du "vil en ... kunne...". Det blir to forskjellige ting.

Ja, jeg har sett at en ungdom som etter alle undersøkelser tyder på å ha vært helt psykisk frisk, har tatt livet sitt etter å ha blitt dumpet av kjæresten. Ja, en "vil kunne...". Men dette hører til de meget sjeldne unntakene.

"Som regel", dvs i de fleste tilfellene, ligger det en psykisk sykdom i bunnen. Vanligst er deresjon.

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

Jeg tror det kan forekomme (selvmord uten tanker på forhånd). Men tror det da kommer av en slags "feil" i psyken... manglende evne til å tenke langsiktig, f.eks...

Kanskje de har en veldig rigid tankegang? At de tenker svart/hvitt?

At enten er livet fantastisk, eller så er det helt grusomt. Så når de opplever vonde hendelser så vil de heller dø enn å holde ut.

Jeg har lest en del artikler fra landet Grønland. De topper jo selvmordsstatikken i de nordiske land. Det kan være forskjellige årsaker til det. Noen av forklaringene forklare de med at de som vokser opp der har fått alt de har lyst på,og de har nesten aldri hørt ordet "nei". Når de da blir eldre og opplever feks at kjæresten slår opp, så er det så traumatisk at de heller vil dø. Men som sagt det er nok mere komplekse årsaker til dette. Dette var en av teoriene.

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

Hm. Er de så bortskjemte på Grønland at de har lettere for å ta livet sitt? =P

Kanskje de er mere overbeskyttet?

Gjest høstløv
Skrevet

Kanskje de har en veldig rigid tankegang? At de tenker svart/hvitt?

At enten er livet fantastisk, eller så er det helt grusomt. Så når de opplever vonde hendelser så vil de heller dø enn å holde ut.

Jeg har lest en del artikler fra landet Grønland. De topper jo selvmordsstatikken i de nordiske land. Det kan være forskjellige årsaker til det. Noen av forklaringene forklare de med at de som vokser opp der har fått alt de har lyst på,og de har nesten aldri hørt ordet "nei". Når de da blir eldre og opplever feks at kjæresten slår opp, så er det så traumatisk at de heller vil dø. Men som sagt det er nok mere komplekse årsaker til dette. Dette var en av teoriene.

''Noen av forklaringene forklare de med at de som vokser opp der har fått alt de har lyst på,og de har nesten aldri hørt ordet "nei". Når de da blir eldre og opplever feks at kjæresten slår opp, så er det så traumatisk at de heller vil dø.''

Jeg ble litt nysgjerrig på dette utsagnet og googlet litt, der fant jeg en helt annen forklaring som tegner et motsatt bilde

''Der har igennem flere år været megen debat om årsagen til de mange selvmord blandt unge i Grønland og den kendsgerning, at mange børn og unge i Grønland oplever ustabile opvækstforhold med alkoholproblemer i familien og seksuelle overgreb. Dette billede af misrøgt er ofte blevet tegnet i de danske og grønlandske medier, men de unge er ikke selv blevet hørt.''

http://www.si-folkesundhed.dk/Ugens%20tal%20for%20folkesundhed/Ugens%20tal/12_2007.aspx

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, en ungdom kan prøve begå selvmord på impuls. Jeg har selv reddet livet til bestevenninnen min da hun prøvde å kaste seg foran en lastebil etter at kjæresten gjorde det slutt. Hun hadde ingen selvmordstanker tidligere, og har heller ikke hatt det siden. (Dette er mer enn 20 år siden). Jeg vet også om flere andre som har fortalt at de som ungdom ønsket å ta livet av seg pga "bagateller", uten at de hadde noen psykisk lidelse. De er nå godt voksne, uten å ha hatt sånne tanker flere ganger.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er mest vanlig.

For kort tid tilbake tok en femten år gammel gutt livet av seg. Det fremstår i ettertid som uhyre planlagt fra hans side.

Gjest to-delt
Skrevet

Jeg hadde engang to venninner. Begge hadde kjærlighetssorg og var 15-16 år. Den en tok livet av seg, den andre prøvde noen år senere. Der jeg vokste opp var det flere som truet med å hoppe på sjøen, men de gjorde det nå aldri.

Dette tror jeg er veldig komplisert. Jeg tror også at rus kan være inne i bildet mange ganger når et menneske prøver å ta sitt liv.

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

Jeg hadde engang to venninner. Begge hadde kjærlighetssorg og var 15-16 år. Den en tok livet av seg, den andre prøvde noen år senere. Der jeg vokste opp var det flere som truet med å hoppe på sjøen, men de gjorde det nå aldri.

Dette tror jeg er veldig komplisert. Jeg tror også at rus kan være inne i bildet mange ganger når et menneske prøver å ta sitt liv.

jeg lurer på om det kan være slik at unge som tar selvmord uten at det virker planlagt kanskje ikke har opplevd tap i livet før. Å plutselig oppleve at livet raser helt sammen uten å ha opplevd at ting blir bedre etterhvert må jo være svært traumatisk.

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

''Noen av forklaringene forklare de med at de som vokser opp der har fått alt de har lyst på,og de har nesten aldri hørt ordet "nei". Når de da blir eldre og opplever feks at kjæresten slår opp, så er det så traumatisk at de heller vil dø.''

Jeg ble litt nysgjerrig på dette utsagnet og googlet litt, der fant jeg en helt annen forklaring som tegner et motsatt bilde

''Der har igennem flere år været megen debat om årsagen til de mange selvmord blandt unge i Grønland og den kendsgerning, at mange børn og unge i Grønland oplever ustabile opvækstforhold med alkoholproblemer i familien og seksuelle overgreb. Dette billede af misrøgt er ofte blevet tegnet i de danske og grønlandske medier, men de unge er ikke selv blevet hørt.''

http://www.si-folkesundhed.dk/Ugens%20tal%20for%20folkesundhed/Ugens%20tal/12_2007.aspx

Jeg har også lest dette og er helt enig i det. Jeg har lest at hver tredje barn som vokser opp i Grønland blir seksuelt misbrukt og vannskjøtet. De har også alkoholiserte foreldre, og de ender opp som gatebarn.

Det kan likevel også være at selv om de blir vannskjøtet så har de heller ikke lært et "nei". Kanskje foreldrene kompenserer for misbruket med å gi dem de de har lyst på av g odsaker osv? Jeg vil vel egentlig ikke bruke ordet bortskjemt men kanskje de ikke har opplevd å bli nektet noe heller? Når man nesten ikke har noen ting så er det jo heller ingenting man kan bli nektet.

En annen årsaksforklaring som viser seg å ha mye for seg, er at unge har identitetsproblemer. De er fanget mellom to kulturer, både den grønlandske og den danske som er motsetninger. Generasjonen før dem har opplevd at det livet de hadde ikke har noen verdi lenger. De kan ikke lenger leve at jakt og fiske. Nå blir de urbanisert,deres kompetanse er ikke lenger nødvendig.

Det samme skjer vel med nesten alle andre urbefolkninger som har blitt kolonisert. Blant indianerne er det også mye alkoholisme og misbruk av barn og ektefeller.

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

Her er enda en teori

http://jp.dk/nyviden/article1687318.ece

Jeg må si jeg stiller meg skeptisk til at det er den primære årsaken.

Gjest noen tanker
Skrevet

I første avsnitt bruker psykologen uttrykket "som regel". I neste avsnitt spør du "vil en ... kunne...". Det blir to forskjellige ting.

Ja, jeg har sett at en ungdom som etter alle undersøkelser tyder på å ha vært helt psykisk frisk, har tatt livet sitt etter å ha blitt dumpet av kjæresten. Ja, en "vil kunne...". Men dette hører til de meget sjeldne unntakene.

"Som regel", dvs i de fleste tilfellene, ligger det en psykisk sykdom i bunnen. Vanligst er deresjon.

Men jeg kan ikke helt forestille meg at personen er helt lykkelig eller i normalt humør helt til siste sekund. Kan det være sånn at en person blir så bunnløst deprimert at det er depresjonen som fører til selvmord? Altså så kan personen være psykisk frisk helt til de siste dagene/timene, men ha en diagnose akkurat i det den tar livet sitt?

Men det er vel litt umulig å vite om dette dreier seg om en depresjon eller ren fortvilelse. Fortvilelse/kjærlighetssorg er vel ingen diagnose egentlig, men kan jo ses på som en kortvarig depresjon.

Kjenner forøvrig en som ble lagt inn på psykiatrisk i en ukes tid pga et brudd med kjæreste. Hun virket deprimert (eller kanskje bare veldig fortvilet) i noen uker, men er nå helt frisk igjen. Hun hadde aldri hatt noen psykiatrisk diagnose før dette.

Skrevet

Her er enda en teori

http://jp.dk/nyviden/article1687318.ece

Jeg må si jeg stiller meg skeptisk til at det er den primære årsaken.

"Her er enda en teori

http://jp.dk/nyviden/article1687318.ece"

----------

For meg så høres den teorien mer ut som astrologi.

Vi vet at alkoholmisbruk og seksuelle overgrep øker sannsynligheten for psykiske lidelser, og pr. summen av dagens forskning, så er nok dette en mer sannsynlig forklaring enn de andre forklaringsmodellene.

Gjest selvmord hos yngre
Skrevet

"Her er enda en teori

http://jp.dk/nyviden/article1687318.ece"

----------

For meg så høres den teorien mer ut som astrologi.

Vi vet at alkoholmisbruk og seksuelle overgrep øker sannsynligheten for psykiske lidelser, og pr. summen av dagens forskning, så er nok dette en mer sannsynlig forklaring enn de andre forklaringsmodellene.

Jeg fikk ikke opp linken, har du en annen link?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...