Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg (mann - 46) har i over to år hatt kroniske problemer med smerter i penis, anus, rektum, perineum og halebein. Huden i dette området er dessuten blitt veldig tørr og sår (rødflammet). I tillegg har jeg fått veldig mye hodepine, er kronisk trett, føler meg ofte "forkjølet" og har mye ledd- og muskelsmerter og "smertesjokk" i venstre forblad. Helsetilstanden er altså blitt totalt forandret, og jeg fungerer knapt verken privat eller på arbeid.

Det hele startet etter ubeskyttet sex med en jente, og jeg har derfor sjekket meg for kjønnsykdommer. Det eneste som ble funnet (blodprøve) var imidlertid HSV1 antistoffer. Forøvrig har legene gitt opp å finne ut hva som er galt med meg.. Jeg vet at herpes ikke normalt gir så sterke utslag som jeg har - men er dette likevel en tenkelig forklaring (worst case) ?

Jeg føler at legene mine ikke kan så mye om herpes - og jeg håper at du vet litt mer om dette viruset...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35065-virus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei,

Det var en svært omfattende liste av plager du har. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille en diagnose basert på dine opplysninger, men noe kan jeg bidra med. For det første ville jeg være noe forsiktig med å tilskrive alt dette til en ubeskyttet sex. Man skal aldri si aldri imedisin, men dine plager er alt for omfattende og mange til at en seksuelt overført infeksjon kan forklare alt. Det kan godt tenkes at de ikke har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. Det neste er at flertallet av den voksne befolkningen i Norge har antistoffer mot HSV 1 uten at vi har noe vondt av det. Den vanligste overføringen av HSV går ikke via sex, selv om det forekommer av og til. HSV kan forårsake en rekke symtomer, men neppe så omfattende og ulike som du har. Dessuten er de tstort sett folk med nedsatt immunforsvar som får sykdom, mens de fleste av oss andre får bare munnsår eller lignende, eller, oftest ingenting. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at det er noe galt med ditt immunforsvar, uten at jeg skal påstå at det er slik. Det kan la seg undersøke hos en spesilist i infeksjonssykdommer eller immunologi. Det kan være en tanke å gjøre det. Jeg tror allikevel at veien å gå er en skikkelig undersøkelse hos en indremedisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35065-virus/#findComment-134873
Del på andre sider

Hei,

Det var en svært omfattende liste av plager du har. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille en diagnose basert på dine opplysninger, men noe kan jeg bidra med. For det første ville jeg være noe forsiktig med å tilskrive alt dette til en ubeskyttet sex. Man skal aldri si aldri imedisin, men dine plager er alt for omfattende og mange til at en seksuelt overført infeksjon kan forklare alt. Det kan godt tenkes at de ikke har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. Det neste er at flertallet av den voksne befolkningen i Norge har antistoffer mot HSV 1 uten at vi har noe vondt av det. Den vanligste overføringen av HSV går ikke via sex, selv om det forekommer av og til. HSV kan forårsake en rekke symtomer, men neppe så omfattende og ulike som du har. Dessuten er de tstort sett folk med nedsatt immunforsvar som får sykdom, mens de fleste av oss andre får bare munnsår eller lignende, eller, oftest ingenting. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at det er noe galt med ditt immunforsvar, uten at jeg skal påstå at det er slik. Det kan la seg undersøke hos en spesilist i infeksjonssykdommer eller immunologi. Det kan være en tanke å gjøre det. Jeg tror allikevel at veien å gå er en skikkelig undersøkelse hos en indremedisiner.

For det første - takk for et hurtig og greit svar !

Problemet er at jeg har vært hos det som finnes av eksperter - og foretatt det min huslege kan komme på av tester og undersøkelser (cystoskopi, endoskopi, ultralyd, CT, røntgen, rektoskopi, prøver av blod/urin/avføring - og jeg har vært til både hudlege, venerolog, nevrolog og psykolog) uten resultat.

Hvilken type indremedisiner tenkte du på ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35065-virus/#findComment-134880
Del på andre sider

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

For det første - takk for et hurtig og greit svar !

Problemet er at jeg har vært hos det som finnes av eksperter - og foretatt det min huslege kan komme på av tester og undersøkelser (cystoskopi, endoskopi, ultralyd, CT, røntgen, rektoskopi, prøver av blod/urin/avføring - og jeg har vært til både hudlege, venerolog, nevrolog og psykolog) uten resultat.

Hvilken type indremedisiner tenkte du på ?

Jeg tenkte på en generell indremedisiner som kan se på dine problemer samlet, ikke en spissspesialist som er i første rekke fokusert på et mindre felt.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35065-virus/#findComment-135287
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...