Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er er den egentlige forskjell på en langvarig reaktiv deoresjon, og dystymi slik en kan oppleve det følelsemessig ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Opplevelsen følelsesmessig er lik.

Reaktiv bruker en når det er en tydelig og klar ytre påkjenning som overgår vanlige livsproblemer eks. samlivsbrudd, nærståendes død, oppsigelse på jobb etc. Det er feil å bruke reaktiv om årslange tilstander.

Uansett bør en behandle med AD om klare nedstemtheter varer over lang tid.

I ditt tilfelle anbefaler jeg et 6 mnd forsøk med store doser SSRI. Eksempelvis 40-60 mg Cipralex. Om det ikke virker, ville jeg konkludert med at din nedstemthet har sammenheng med din Aspergerdiagnose.

Skrevet

Opplevelsen følelsesmessig er lik.

Reaktiv bruker en når det er en tydelig og klar ytre påkjenning som overgår vanlige livsproblemer eks. samlivsbrudd, nærståendes død, oppsigelse på jobb etc. Det er feil å bruke reaktiv om årslange tilstander.

Uansett bør en behandle med AD om klare nedstemtheter varer over lang tid.

I ditt tilfelle anbefaler jeg et 6 mnd forsøk med store doser SSRI. Eksempelvis 40-60 mg Cipralex. Om det ikke virker, ville jeg konkludert med at din nedstemthet har sammenheng med din Aspergerdiagnose.

Ja, jeg tror det kan være det ene eller det andre som du sier det, men som jeg har forstått, så har ikke forskningen kommet langt nok med at det med sikkerhet kan si at en form for nedstemthet kan direkte knyttes til Asperger diagnose.

Gjest mener jeg
Skrevet

dystymi er livslang

Tja, jeg hadde diagnosen dystymi, men så skilte jeg meg fra mannen min og ble kvitt både dystymien og mannen. De siste årene har dystymien glimret med sitt fravær.

Der kan nok mange grunner til at enkelte har et nedsenket stemningsleie over mange, mange år.

Skrevet

Tja, jeg hadde diagnosen dystymi, men så skilte jeg meg fra mannen min og ble kvitt både dystymien og mannen. De siste årene har dystymien glimret med sitt fravær.

Der kan nok mange grunner til at enkelte har et nedsenket stemningsleie over mange, mange år.

Ja dette er et eksempel på at det kan være livssituasjonen, men dette dette stabilt hele tiden ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...