Gå til innhold

Inhalsjoner

Anbefalte innlegg

Medikamenter for inhalasjon

Kopi: Forum for lungesykdommer

Hei!

Er det forskjellig fra medikament til medikament som skal inhaleres hvilken metode man bruker (tenker nå på aerosoler, forstøverapparat, inhalasjonspulver)? Eller kommer det an på hva som blir mest praktisk for pasienten?

Og et spm. til: Gjelder det alltid at hastigheten på lufta ved bruk av forstøverapparat skal være 8 - 10 liter? Er dette den lufta som går inn i pasienten, eller lufta som forstøver væska? (helt blåst her jeg *s*) Varierer det ikke med hvilket medikament en har med å gjøre, og pasientens alder?

Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35082-inhalsjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Jeg pleier å si at astmamedisiner er verdens vanskeligste medisin å ta, nettopp fordi du må føre medisinen ned til lungene via din pust selv, det er ikke bare å ta en tablett og svelge den. Det er forskjellige metoder for de forskjellige typer: Aerosoler - spray - er vanskelige syns jeg. Du skal begynne å puste inn før du utløser stoffet for så å inhalere så lenge du klarer.

Pulver skal inhaleres forholdsvis sakte, men med en viss styrke - alt dette står bedre beskrevet på forpakningen til de enkelte typene. Selve inhaleringen på de forskjellige medikamentene er nok den samme i prinsippet, men de forskjellige innpakningene har forskjellig teknikk for å åpne for medikamentet. Forstøvermedikamenter skal pustes rolig inn i ca 5-7 minutter.

På forstøver bruker vi styrken 8 liter, det er luften som forstøver medikamentet, ikke luften du får i deg.

Det er så mange forskjellige ting at det kan gå litt rundt. Hvis du er i tvil, skal du oppsøke din lege og be om å få bli meldt på en astmaskole f eks, de store sykehus har gjerne dette gjennom sin lungeavdeling. Der går man igjennom det meste om astma fra a til å. Håper dette svaret var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35082-inhalsjoner/#findComment-134938
Del på andre sider

Jeg pleier å si at astmamedisiner er verdens vanskeligste medisin å ta, nettopp fordi du må føre medisinen ned til lungene via din pust selv, det er ikke bare å ta en tablett og svelge den. Det er forskjellige metoder for de forskjellige typer: Aerosoler - spray - er vanskelige syns jeg. Du skal begynne å puste inn før du utløser stoffet for så å inhalere så lenge du klarer.

Pulver skal inhaleres forholdsvis sakte, men med en viss styrke - alt dette står bedre beskrevet på forpakningen til de enkelte typene. Selve inhaleringen på de forskjellige medikamentene er nok den samme i prinsippet, men de forskjellige innpakningene har forskjellig teknikk for å åpne for medikamentet. Forstøvermedikamenter skal pustes rolig inn i ca 5-7 minutter.

På forstøver bruker vi styrken 8 liter, det er luften som forstøver medikamentet, ikke luften du får i deg.

Det er så mange forskjellige ting at det kan gå litt rundt. Hvis du er i tvil, skal du oppsøke din lege og be om å få bli meldt på en astmaskole f eks, de store sykehus har gjerne dette gjennom sin lungeavdeling. Der går man igjennom det meste om astma fra a til å. Håper dette svaret var til noe hjelp.

Takk skal du ha...

Bare en ting jeg er usikker/nysgjerrig på: Finnes ett og samme medikament i forskjellige former/forpakninger? F.e Brycanyl (eneste jeg kommer på nå), hvilken av metodene/forpakningene(?) er brukt der? Hvilke andre medikamenter er vanlig brukt ved inhalasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35082-inhalsjoner/#findComment-134943
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Takk skal du ha...

Bare en ting jeg er usikker/nysgjerrig på: Finnes ett og samme medikament i forskjellige former/forpakninger? F.e Brycanyl (eneste jeg kommer på nå), hvilken av metodene/forpakningene(?) er brukt der? Hvilke andre medikamenter er vanlig brukt ved inhalasjon?

Det finnes mange inhalasjonsformer. Bricanyl som du nevner finnes både i pulverform og som inhalasjonsvæske. Andre vanlige inhalasjonsmedikamenter er Ventolin - finnes i flere systemer, Airomir - kun i spray så vidt jeg vet, Atrovent i flere former. De jeg nå har nevnt er anfallsmedisiner. De medisinene som er for forebygging finnes også i flere distribusjonsformer, dette for at man skal ha noe å tilby store og små bl a. Det er sikkert mange jeg ikke har nevnt, men som svar på ditt spørsmål så finnes hvert enkelt medikament stort sett i flere distribusjonsformer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35082-inhalsjoner/#findComment-135308
Del på andre sider

Det finnes mange inhalasjonsformer. Bricanyl som du nevner finnes både i pulverform og som inhalasjonsvæske. Andre vanlige inhalasjonsmedikamenter er Ventolin - finnes i flere systemer, Airomir - kun i spray så vidt jeg vet, Atrovent i flere former. De jeg nå har nevnt er anfallsmedisiner. De medisinene som er for forebygging finnes også i flere distribusjonsformer, dette for at man skal ha noe å tilby store og små bl a. Det er sikkert mange jeg ikke har nevnt, men som svar på ditt spørsmål så finnes hvert enkelt medikament stort sett i flere distribusjonsformer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35082-inhalsjoner/#findComment-135323
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...