Gå til innhold

Tips om sunne retter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du tips om sunne retter til frokost, lunsj, middag og mellommåltid?

Skrevet

Smoothie med juice og frukt, kanskje litt banan for mer sødme. Eller lage smothie med havregryn, melk, banan osv.

Vanilje kesam / vanilje youghurt med bær og knuste digestive kjeks. For eks blåbær / druer / melon.

Avokado og nøtter inneholder sunt fett og holder deg mett lenge. Godt som mellom måltid.

Grovtbrød med skinke, tomat, agurk og salat.

Kokt egg / rundstykke med kokt egg. Bra med proteiner.

Pitabrød / tacolefser fylt med grønnsaker, dressing, kylling eller tunfisk. En grei middag / lunsj / kveldsmat.

Hjemmelaget grønnsakssuppe med gode rundstykker eller

urtebrød. Godt til middag, men enda bedre dagen etter som lunsj.

Stekt ris med grønnsaker og egg, her kan du også bruke karbonadedeig / skinke for mer smak. Server med soyasaus.

Stekt kylling / svinekjøtt med masse grønnsaker, en god woksaus og servere med eggenudler eller ris.

Svinekjøtt med ris, grønnsaker og sjysaus tilsatt litt kraft.

Coscous salat med bakt kylling og grønnsaker.

Fiskekaker i brød med grønnsaker eller med ris og salat. Går også greit å servere med revet gulrot, potet og rømme.

Pasta salat med alt du kan tenke deg, eventuellt rundstykke / baguett / urtebrød ved siden.

Ovnsbakt fisk i form med grønnsaker og god saus / potet eller ris ved siden av.

Bakt potet med rømme, mais og urter.

Gjest Nerda
Skrevet

lala_land har gitt deg mange gode forslag. Her er noe jeg liker, nesten som et hovedmåltid faktisk. Ananasbiter med juicen de ligger i, rundt en halv boks Cottage Cheese, en neve solsikkekjærner oppå. Man kan slevsagt bruke annen bær eller frukt om man vil det. Cottage cheesen har masse protein, frukten har i seg selv fiber. Men her er mange muligheter. F.eks. kan man ha noen nøtter oppå også, så holder det enda lengre og forhåpentlig fram til lusnj :). Man kan bytte ut cottage cheese med kesam, skyr naturell. Kommer helt an på hva man liker.

Jeg er en salatelsker, så når jeg har vært i jobb og trengt niste har jeg laget meg en liten salat dagen før. Gjerne en rugskive helt i bunnen for å få litt karbohydrater, så salat med grønnsaker jeg liker (her er det kun kreativitet og smak so setter grenser). For protein har jeg oftest brukt kylling, røykalaks, egg, ost. Ikke skjelden lager jeg en kjapp dressing på lettrømme som jeg liker å sprite opp med hvitløk, ingefær og chili. Om jeg bruker fetaost av den sorten som ligger på glass, tar jeg rett og slett av den oljen den ligger på til dressing. Da har man en kraftig lunjs man kan gå en stund på. Jeg synes gode mellommåltider stort sett er en frukt. Eple eller pære...

En jeg av og til lager til middag er uerfilet jeg steiker som det skulle vært en biff - bortsett fra at jeg lar den surre litt med sitronpepper. Ris og masse grønnsaker ved sidenav. NAM! Mesteparten man får av hvit fisk kan nok brukes. Bor ikke så langt unna en skikkelig fiskehandler hehe...

Et godt råd er å bruke karbonadedeig i stedet for kjøttdeig. Fettinnholdet er mye lavere, og med mer kjøtt blir man fortere mett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...