Gå til innhold

NHD-Dette er ikke psykiatri...

Anbefalte innlegg

Gjest egentlig meg
Skrevet

men siden du er lege og jeg egentlig hører "hjemme" her spør jeg... Jeg tror jeg har fått en slags betennelse under neglen på stortåa, det ser ut som det er rødt under negelen det pulserer, "trykker" og føles vondt... Hva bør-kan jeg gjøre??

Har prøvd med grønnsåpe bad, men usikker om "blandingen" når fram under negelen...

Beklager bryet., men veldig takknemlig for svar...

Gjest Volvo Amazon
Skrevet

Dette må du gå til legen med. Legen vil brette ut en binders og varme den opp til den er glødende. H*n vil deretter svi hull i neglen din slik at den vil hele. Hvis du vil spare penger kan du evt. gjøre det selv.

Ps. gjøres på eget ansvar.

Gjest egentlig meg
Skrevet

Hvis jeg må gå til lege med dette kan jeg vente til mandag..? Orker ikke tanken på å sitte 7 timer på legevakta :-(

Hilsen urolig...

Gjest Nerda
Skrevet

Ta også varm opp en nål, brenn hull igjennom neglen og verken burke renne ut. Det beste er jo å bruke noe helt sterillt, som en kraftig sprøytespiss (fås på apoteket, 14G er en stor str). Men i mangel av det kan du bruke en vanlig nål. Rens den godt før bruk med f.eks. klorhexidin, pyricept eller sprit. Alternativt kan du koke den også. Det er dette jeg har hørt/lest leger beskrive at de gjør med sånne infeksjoner. Å brenne det hullet i neglen gjør jo ikke vondt, høres bare brutalt ut. Om du gjør dette, ville jeg ha beskyttet med en liten bandasje. Er det det fortsatt infeksjon der til mandag, bør du gå til en lege. Antibiotika kan noen ganger være nødvedig.

God bedring :-)

Gjest egentlig meg
Skrevet

Har Fucidin salve hjemme 2% og Brulidine0,15%

Kan jeg bruke en av disse på tåa? Hva er best?

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Har Fucidin salve hjemme 2% og Brulidine0,15%

Kan jeg bruke en av disse på tåa? Hva er best?

Fucidin.

Ellers bør du følge rådet om å lage et hull i neglen med en varm nål eller helst en binders du har rettet ut.

Gjest egentlig meg
Skrevet

Fucidin.

Ellers bør du følge rådet om å lage et hull i neglen med en varm nål eller helst en binders du har rettet ut.

TUSEN TAKK for svar, jeg fulgte ditt råd og er på bedringens vei.

:-)

Gjest egentlig meg
Skrevet

Ta også varm opp en nål, brenn hull igjennom neglen og verken burke renne ut. Det beste er jo å bruke noe helt sterillt, som en kraftig sprøytespiss (fås på apoteket, 14G er en stor str). Men i mangel av det kan du bruke en vanlig nål. Rens den godt før bruk med f.eks. klorhexidin, pyricept eller sprit. Alternativt kan du koke den også. Det er dette jeg har hørt/lest leger beskrive at de gjør med sånne infeksjoner. Å brenne det hullet i neglen gjør jo ikke vondt, høres bare brutalt ut. Om du gjør dette, ville jeg ha beskyttet med en liten bandasje. Er det det fortsatt infeksjon der til mandag, bør du gå til en lege. Antibiotika kan noen ganger være nødvedig.

God bedring :-)

Tusen takk til deg og andre som har svart og gitt meg gode råd :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...