Gå til innhold

Smittende symptomer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever noe rart. Et av mine barn er veldig syk. Når hun har smerter, får jeg smerter. Når hun er kvalm, blir jeg kvalm. Jeg greier heller ikke å spise, når hun ikke spiser.

Jeg er veldig redd, men disse symptomene er noe jeg kjenner skikkelig fysisk. Vi er visst "skrudd" sammen ganske rart...jeg har aldri opplevd at ting har smittet slik over på meg før?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er vås og tulle fra A til Å.

Hvis du svarer ja på mange av disse spørsmålene, er du sannsynligvis grensepsykotisk eller psykotisk

Skrevet

Altså, når det gjelder spørsmål som

''Vet du egentlig at verden kunne være et sted der det hersket fred og kjærlighet istedenfor krig og sult?''

og

''Har du noen gang følelsen av at du er en del av universet?''

så er det egentlig merkelig at noen ikke får 20/20 "riktig".

Du ser vel selv at den "undersøkelsen" er like seriøs som horoskopet i Se og Hør?

====

At du føler det barnet ditt føler er da selvsagt ikke noe "overnaturlig", men bare at du tenker på, og er engstlig for, ungen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du svarer ja på mange av disse spørsmålene, er du sannsynligvis grensepsykotisk eller psykotisk

''Vet du egentlig at verden kunne være et sted der det hersket fred og kjærlighet istedenfor krig og sult?''

("Nei, jeg foretrekker krig og sult!" (?))

og

(Nei, jeg er ikke en del av universet! (?))

var mine "favoritter".

*rister på hodet av slikt*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du kan vel kanskje ha rett i det. Jeg bruker AP ifra før og merker at det presset som denne situasjonen setter meg i gjør meg litt overfølsom. Endel gamle symptomer som er tilbake.

Jeg føler at noen er i nærheten av meg igjen og at jeg har evner på en måte. Leter veldig etter alternative behandlingsmåter selv om jeg normalt ikke har tro på dette.

Gjest septembermum
Skrevet

Sympatismerter eller hypokonderi.

Mannen min er litt hypokonder og hvis jeg kjenner på noe, f.eks. kvalm eller forkjølet, så kjenner han det også. Mest fordi han er redd for å bli syk.

Skrevet

Altså, når det gjelder spørsmål som

og

så er det egentlig merkelig at noen ikke får 20/20 "riktig".

Du ser vel selv at den "undersøkelsen" er like seriøs som horoskopet i Se og Hør?

====

At du føler det barnet ditt føler er da selvsagt ikke noe "overnaturlig", men bare at du tenker på, og er engstlig for, ungen.

Med vennlig hilsen

Føler du aldri at det er noe mere enn det som er her og det du kan se? Jeg har både sett og hørt at det finnes noe annet som går ved siden av oss. Du kan vel heller ikke se hva som finnes i universet?

Skrevet

Sympatismerter eller hypokonderi.

Mannen min er litt hypokonder og hvis jeg kjenner på noe, f.eks. kvalm eller forkjølet, så kjenner han det også. Mest fordi han er redd for å bli syk.

Jeg er ikke redd for å bli syk selv nei, hadde jeg kunnet overta for henne hadde jeg gladelig gjort det. Det har vel mere med angst og redsel for henne å gjøre.

Skrevet

Føler du aldri at det er noe mere enn det som er her og det du kan se? Jeg har både sett og hørt at det finnes noe annet som går ved siden av oss. Du kan vel heller ikke se hva som finnes i universet?

''Føler du aldri at det er noe mere enn det som er her og det du kan se? Jeg har både sett og hørt at det finnes noe annet som går ved siden av oss. Du kan vel heller ikke se hva som finnes i universet?''

Hei Winda,

Før man visste hva bakterier var for noe (fordi man ikke kunne se dem), så trodde mange på overnaturlige forklaringer for sykdom. Da man så fikk mikroskop osv. så forstod man at bakterier stod bak mange av sykdommene. Det var ikke noe overnaturlig, likevel.

Hvis du hadde levd for 300 år siden, og sett et fly, så ville du trodde det var overnaturlig. I dag vet vi at det ikke er noe som helst overnaturlig med fly. Det er bare at vi har funnet ut hvilke "regler" som gjelder.

Så at det finnes noe mer enn det jeg kan se med øynene, selvsagt. Men intet (overhodet ingenting) tyder på at dette "noe" er overnaturlig, eller "åndelig" eller lignende. Det er hjernene våre som spiller oss puss når den ikke helt forstår hva som foregår.

Det er akkurat som hvis du går tur i skogen en mørk kveld. Hjernen din "ser" monstre og troll på grunn av trærne, men det er verken monstre eller troll der. Ikke i virkeligheten.

Det "alternative" er en milliard-industri, som forsøker å lure folk til seg, akkurat som en del religiøse sekter. Det er akkurat det samme - de har bare byttet ut "gud" med "overnaturlig" (det er jo nesten det samme), og selger slangeføtter og froskevinger i dyre dommer. Det eneste fornuftige er å holde seg langt borte fra det.

Forskere har som jobb å finne ut hva annet som er i universet (nye stjerner, nye bakteria, nye "alt"). De gjør en grundig jobb.

Med vennlig hilsen

Gjest septembermum
Skrevet

Jeg er ikke redd for å bli syk selv nei, hadde jeg kunnet overta for henne hadde jeg gladelig gjort det. Det har vel mere med angst og redsel for henne å gjøre.

Enig med NHD ang testen da, ville heller trodd at personen led av div psykiske ting, angst, forfølgelsesvanvidd, grensepsykotisk osv...

Og her

''15 Har du våknet og følt noe tungt på deg når det ikke er noe fysisk der?

19 Lukker du øynene på kvelden og ser øyne, ansikter eller menneskelignende skapninger?

20 Har du hatt følelsen av at kroppen din har vært på reise uten at du har beveget deg? ''

Dette minner mer om ting en kan oppleve om en får såkalt søvnparalyse...

lett å tro at det er noe overnaturlig som skjer med en, men det er bare hjernen som spiller man et puss.

Jeg tror nok det er mest angst og empati som ligger til grunn hos deg.

Prøv å slappe av og heller fokusere på å hjelpe og trøste ungen, og gå til legen med henne om det er ting som bør undersøkes nærmere.

Det finnes sikkert en del mennesker der ute med overnaturlige evner, men jeg tror i mange tilfeller så er det andre psykiske ting som ligger til grunn som gjør at de tror det de opplever er overnaturlig.

Skrevet

Det er angst og redsel for hennes sykdom, også gjør du som om du kan "overta" sykdommene fra henne, slik at hun ikke skal ha vondt.

Forståelig nok, men det skjer ikke i virkeligheten. Det er bare noe du føler.

Med vennlig hilsen

Gjest septembermum
Skrevet

''Føler du aldri at det er noe mere enn det som er her og det du kan se? Jeg har både sett og hørt at det finnes noe annet som går ved siden av oss. Du kan vel heller ikke se hva som finnes i universet?''

Hei Winda,

Før man visste hva bakterier var for noe (fordi man ikke kunne se dem), så trodde mange på overnaturlige forklaringer for sykdom. Da man så fikk mikroskop osv. så forstod man at bakterier stod bak mange av sykdommene. Det var ikke noe overnaturlig, likevel.

Hvis du hadde levd for 300 år siden, og sett et fly, så ville du trodde det var overnaturlig. I dag vet vi at det ikke er noe som helst overnaturlig med fly. Det er bare at vi har funnet ut hvilke "regler" som gjelder.

Så at det finnes noe mer enn det jeg kan se med øynene, selvsagt. Men intet (overhodet ingenting) tyder på at dette "noe" er overnaturlig, eller "åndelig" eller lignende. Det er hjernene våre som spiller oss puss når den ikke helt forstår hva som foregår.

Det er akkurat som hvis du går tur i skogen en mørk kveld. Hjernen din "ser" monstre og troll på grunn av trærne, men det er verken monstre eller troll der. Ikke i virkeligheten.

Det "alternative" er en milliard-industri, som forsøker å lure folk til seg, akkurat som en del religiøse sekter. Det er akkurat det samme - de har bare byttet ut "gud" med "overnaturlig" (det er jo nesten det samme), og selger slangeføtter og froskevinger i dyre dommer. Det eneste fornuftige er å holde seg langt borte fra det.

Forskere har som jobb å finne ut hva annet som er i universet (nye stjerner, nye bakteria, nye "alt"). De gjør en grundig jobb.

Med vennlig hilsen

Enig med deg Sør :)

Skrevet

Hei Winda,

Med vennlig hilsen

Hei.

Jeg ser veldig godt logikken i det du skriver her. Tror faktisk at jeg er litt sykere nå. Når jeg er frisk så tenker også jeg sånn som deg.

Har hatt noen runder med dette før, så jeg kjenner igjen symptomene. Jeg er ikke sånn hel-psykotisk, men jeg har vel noe rare symptomer. Noen påstår at dette er normalt. Dette oppstår hos meg når jeg er veldig stresset. Tror det er en måte å beskytte meg selv på. Jeg blir tryggere når jeg føler noe/noen rundt meg som passer på meg.

Snakker til og med med trærne når jeg er skikkelig ille, tror at de lever og skjønner hva jeg sier. Bruker ikke du å gjøre det da? :-)

Skrevet

Hei.

Jeg ser veldig godt logikken i det du skriver her. Tror faktisk at jeg er litt sykere nå. Når jeg er frisk så tenker også jeg sånn som deg.

Har hatt noen runder med dette før, så jeg kjenner igjen symptomene. Jeg er ikke sånn hel-psykotisk, men jeg har vel noe rare symptomer. Noen påstår at dette er normalt. Dette oppstår hos meg når jeg er veldig stresset. Tror det er en måte å beskytte meg selv på. Jeg blir tryggere når jeg føler noe/noen rundt meg som passer på meg.

Snakker til og med med trærne når jeg er skikkelig ille, tror at de lever og skjønner hva jeg sier. Bruker ikke du å gjøre det da? :-)

Det er nok ikke riktig ille før tærene snakker tilbake til deg, og kanskje krangler litt mellom seg... ;-)

Men hvis det er slik synes jeg du skal snakke med behandleren din (eller NHD), om å justere medisiner, osv. Og det er noe du bør gjøre før tærene på venstre fot begynner å krangle med dem på høyre fot! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er nok ikke riktig ille før tærene snakker tilbake til deg, og kanskje krangler litt mellom seg... ;-)

Men hvis det er slik synes jeg du skal snakke med behandleren din (eller NHD), om å justere medisiner, osv. Og det er noe du bør gjøre før tærene på venstre fot begynner å krangle med dem på høyre fot! ;-)

Med vennlig hilsen

Trærne er mye snillere enn mennesker. Jeg bør kanskje ha litt mere medisiner, problemet er at jeg blir så trett. Trenger å holde meg våken også i denne situasjonen. Så lenge jeg ikke er verre enn nå kan det sikkert vente. Se om det går over.

Skrevet

Trærne er mye snillere enn mennesker. Jeg bør kanskje ha litt mere medisiner, problemet er at jeg blir så trett. Trenger å holde meg våken også i denne situasjonen. Så lenge jeg ikke er verre enn nå kan det sikkert vente. Se om det går over.

Det er bedre å være litt trett (men fungerende), enn å være trett fordi tærene dine har holdt deg våken hele natten med å krangle, ikke sant? ;-)

Seriøst, hvis du ser hva du skriver så ser du nok at du trolig bør øke dosen litt, men du må sjekke med legen/NHD for å vite om du kan det.

Det er bedre å være litt trett enn å ta risikoen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er bedre å være litt trett (men fungerende), enn å være trett fordi tærene dine har holdt deg våken hele natten med å krangle, ikke sant? ;-)

Seriøst, hvis du ser hva du skriver så ser du nok at du trolig bør øke dosen litt, men du må sjekke med legen/NHD for å vite om du kan det.

Det er bedre å være litt trett enn å ta risikoen.

Med vennlig hilsen

Jeg har jo snakket med trærne så lenge jeg kan huske. Gjør ikke andre mennesker det? Trærne har passet på meg i mange sammenhenger. Jeg har søkt ut i skogen når ting har vært litt farlige. Der føler jeg meg trygg. Jeg er ikke redd verken elg eller andre dyr.

Føler meg egentlig ikke sånn veldig syk, heller litt "overnaturlig."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...