Gå til innhold

Bør jeg gå til psykolog på nytt?

Anbefalte innlegg

Gjest FirstLastName
Skrevet

Jeg har gått tre år til psykolog, men sluttet for ca. 9 måneder siden etter eget ønske. Jeg følte at det gikk så bra med meg at jeg kastet bort tiden til psykologen. De siste månedene jeg gikk dit, hadde jeg ikke noe særlig å snakke om, så jeg måtte grave opp "tulleproblemer" (f.eks. at jeg ikke klarte å slutte å røyke, at jeg noen ganger kunne bruke opp studielånet mitt litt fort og tilsvarende ting man ikke trenger psykolog til).

Grunnen til at jeg gitt dit, var at jeg hadde spiseforstyrrelser (mildt). Slet med (milde) depresjoner og noe angst som følge av mobbing på ungdomskolen. Jeg kunne også ha noe sosial angst. Jeg hadde ingen av disse symptomene da jeg sluttet. Ellers har jeg vært (og er) sosialt oppegående - det er få som har visst om dette.

De siste par ukene har jeg fått angsten tilbake og har hatt en dag hvor jeg har ligget likegyldig i sengen hele dagen. Jeg merker også at jeg er mer unnvikende i kontakt med andre. Den eneste forklaringen jeg har, er at jeg er i et parforhold som jeg er litt usikker på og at jeg snart skal begynne i en ny jobb som vil være ganske krevende. Jeg må også kjøpe ny leilighet og er litt usikker på hvordan jeg skal klare å finne noe jeg vil trives i innenfor hva økonomien tåler.

Nå er jeg usikker på om jeg bør begynne hos psykolog på nytt. Det er en øvelse jeg på ingen måte trives med, da jeg alltid har likt å klare meg selv.

Jeg har før hatt nytte av meditasjon og aldri gått på medikamenter. Vil jeg klare å finne ut av dette på egenhånd, eller bør jeg oppsøke psykolog på nytt?

Skrevet

Det er slitsomt å ha det sånn, og det føles gjerne som tida går i sneglefart. Likevel vil jeg anbefale deg å se det an et par uker til. Om du da fortsatt føler deg satt ut, kan du kontakte fastlegen din og snakke med vedkommende.

Om man er i et terapeutforhold, så kan det noen gagner være lurt å ha pauser i kontakten (for noen) om man føler man har stagnert litt. Slik kan man se an hvordan det går - med den sikkerheten at du kommer tilbake til psykologen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...