Gå til innhold

Angst, Agorafobi?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymeA
Skrevet

Hei, jeg har en venninne som jeg tror lider av en form for angst. Jeg får så vondt av henne, jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe henne. Hver gang vi blir bedt ut med på feks. en fest eller et annet sted med mange mennesker (som hun kjenner) så blir hun helt fra seg. Hun blir kvalm, får en dårlig følelse i brystet, hjertebank, blir klam og veldig engstelig. Det har hendt flere ganger at hun har kastet opp pga denne angsten. Hun er så redd for å kaste opp, at dette blir enda en bekymring oppå den angsten hun allerede har. Det har hendt at hun har blitt så dårlig at hun har valgt å heller bli hjemme, enn å bli med ut. Andre ganger har hun tvingt seg selv med, i frykt for å gå glipp av noe, og dermed drukket mye alkohol for å "glemme" angsten. Jeg er ganske sikker på at dette har noe med angsten hun nå har. Det hele startet etter at en jente fikk et kjempe utbrudd og skrek til henne og (etter min mening) psykisk trakasserte henne i flere dager på rad. Dette er vel cirka 4 uker siden nå. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først trodde jeg at dette var sosial fobi. Så ser jeg at det startet for 4 uker siden etter en betydelig belastning.

Det du kan gjøre er å la henne snakke om denne opplevelsen, samt enda viktigere - motivere henne for å snakke med fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...