Gå til innhold

Plutselig dårlig hukommelse - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest husker dårlig
Skrevet

Jeg er 26 år og har alltid fungert godt kognitivt sett. Har tatt høyere utdannelse og jobbet ved siden av. Jeg har i mange år hatt en kronisk depresjon, men den har ikke hindret meg fra å gå på skole/studere. Jeg fikk ECT-behandling i fjor (20-25 ganger).

Etter at jeg fikk ECT-behandlingen har jeg fått veldig dårlig hukommelse. Husker ikke hva jeg gjorde tidligere på dagen. Må se i avtaleboka flere ganger om dagen for klarer ikke å huske hva jeg skal selv om jeg noen ganger ikke skal noen ting. Kan tenke lenge på hva jeg skal gjøre og plutselig forsvinner det fra hodet mitt. Langtidshukommelsen er ekstremt dårlig. Husker ikke mennesker som jeg har hatt mye med å gjøre og aner ikke hvor jeg har dem fra og hva vi har gjort sammen. Oppdager nye ting hver dag (føler meg som en 2-åring som opplever verden) og har glemt mange fremmedord og skoleferdigheter. Har også glemt det meste av den utdanningen jeg har tatt og hvilke jobber jeg har hatt. Aner ikke hvor folk jeg kjenner godt bor. Husker ikke vesentlige ting, slik som at noen av mine nærmeste har gått gjennom en operasjon eller at en god venninne fikk barn for 2 år siden.

Hukommelsen min er veldig merkelig for noen ting fester seg godt, mens veldig viktige ting kan bli glemt. Det er ikke alltid sånn, men man skulle tro at jeg glemte hverdagslige ting som å handle inn mat og sånn. Men jeg kan også glemme at jeg var ute og spiste med en venninne dagen før. Når folk snakker om det skjønner jeg ikke at jeg har vært med på det, men husker det noen ganger når jeg får en nøyaktig beskrivelse av en hendelse. Nå skriver jeg ned alt jeg gjør og alt jeg skal. Setter alarm på mobilen for å huske selv om det bare er en halvtime til jeg skal møte noen. Før husket jeg alt!

Nå klarer jeg ikke å jobbe for all min energi går til å klare å mestre en hverdag der jeg gjør de samme feilene hele tiden og ikke klarer å huske noen av det man må lære for å kunne jobbe et sted.

Det er så mange som mener at man ikke får varig hukommelsestap av ECT så da blir jeg bekymret for hva det da kan være. Om jeg har en skade i hjernen eller begynnende demens. Jeg vet at dette ikke har noe med depresjon å gjøre da hukommelsestapet har kommet plutselig og før husket jeg godt selv om jeg var veldig deprimert.

Jeg ønsker nå å bli utredet et sted for dette. Jeg har sett at de har en hukommelsesklinikk i Oslo. Mulig at det var Ullevål, men husker ikke. Men der står det at de jobber med mennesker med begynnende demens og vet ikke om jeg kvalifiserer til å komme inn der pga min unge alder.

Vet du om andre steder der de er eksperter innen hukommelse og hvor man kan få testet hukommelsen sin? Jeg ønsker hjelp til å få tilbake hukommelse og livskvalitet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ervanlig å ha nedsatt hukommelse for den tiden en var dypt deprimert og likeledes for den perioden en fikk ECT. Det forekommer, men er mindre vanlig at en etter ECT kan ha dårlig hukommelse for både noe tid like forut og like etter ECT-perioden.

Det du beskriver, er svært sjelden, og kan i verste fall ha noe med ECT å gjøre. I et slikt tilfelle som ditt, synes jeg det er selvsagt at behandlingsstedet gjør alt det kan for å undersøke deg. Dette innebærer bla en full test hos en nevropsykolog. Det skal ikke være slik ta du skal måtte stå på og vente lenge for dette. Dette skal institusjonen ta meget alvorlig og ordne opp for deg umiddelbart.

Gjest husker dårlig
Skrevet

Det ervanlig å ha nedsatt hukommelse for den tiden en var dypt deprimert og likeledes for den perioden en fikk ECT. Det forekommer, men er mindre vanlig at en etter ECT kan ha dårlig hukommelse for både noe tid like forut og like etter ECT-perioden.

Det du beskriver, er svært sjelden, og kan i verste fall ha noe med ECT å gjøre. I et slikt tilfelle som ditt, synes jeg det er selvsagt at behandlingsstedet gjør alt det kan for å undersøke deg. Dette innebærer bla en full test hos en nevropsykolog. Det skal ikke være slik ta du skal måtte stå på og vente lenge for dette. Dette skal institusjonen ta meget alvorlig og ordne opp for deg umiddelbart.

Tusen takk for svar!

Jeg vet at man kan ha svekket hukommelse etter å ha vært dypt deprimert og under ECT-perioden. Derfor har jeg lenge vært tålmodig, også fordi behandlingsstedet ikke tror på meg. De skylder på depresjonen. Men nå har dette blitt såpass ille og det har ikke vært den minste bedring siden behandlingen. Dette gjør at jeg ikke fungerer noe særlig i hverdagen. Det svekker meg også sosialt da jeg kan glemme vennene mine...

Jeg skal på nytt ta kontakt med behandlingsstedet for å forklare situasjonen på nytt (har ikke snakket med dem på noen mnd) og tenker at jeg skal skrive ned hvordan dette oppleves for meg og hva slags ting jeg har glemt fra de siste årene og hvordan korttidshukommelsen min er. Fryktelig frustrerende å ikke bli trodd på dette!

Noen spørsmål til:

Behandlingsstedet er forøvrig en akuttavdeling. Er de pliktige til å hjelpe meg selv om jeg ikke er innlagt der nå? Eller bør jeg heller ta kontakt med DPS?

Går det an å bevise at man har hukommelsesvansker? Enten gjennom tester, samtaler eller bilder av hodet? Bare tenker at de kan tro at jeg faker vanskene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...