Gå til innhold

P78 Nevrasteni

Anbefalte innlegg

Gjest ikke frisk
Skrevet

Var nettopp til en vikarlege og fikk forlenget sykemeldingen min.

Fastlegen omtalte sykdomsbildet mitt som angst og depresjon...

Jeg sa til vikarlegen at jeg slet med psykiske og fysiske plager, og beskrev dem. Han skrev nevrasteni på sykemeldingen... Det har jeg aldri hørt om. Ble ikke mye klokere av å google det heller...

Hva er denne diagnosen? Noen som vet?

Gjest ikke frisk
Skrevet

Nevrasteni er ikke det samme som P78. Nevrasteni:

''Dette var tidligere en vanlig diagnose i europeisk psykiatri, men anvendes sjelden i dag. Derimot brukes den en del i Japan og Kina. Pasienter med denne diagnosen vil være plaget med økt trettbarhet etter psykiske og fysiske anstrengelser, ofte med svekket yrkesmessig prestasjon. Mange klager også over konsentrasjonsvansker, angst og depresjon. Hos andre kan følelse av kroppslig svahet og utmattethet etter den minste angstrengelse, etter hvert ledsaget av smerter, være sentralt. For øvrig finner man svimmelhet, hodepine og psykisk labilitet.

Selv om denne diagnosen nå er tatt med i ICD-10 (International Classification of Diseases, SMIR anmerkning), bør den brukes sjelden. De vanligste differensialdiagnosene er post-viralt tretthetssyndrom og myalgisk encephalitt (M.E, utmattelsessyndrom, SMIR anmerkning). Hos eldre pasienter bør man for øvrig være oppmerksom på begynnense cancer.''

Kringlen, 2006

Hva er P78 da??

Ellers var det nok ikke noen helt upassende diagnose det der, kjenner meg igjen i symptombeskrivelsen...

Noen som vet hva man skal gjøre for å bli frisk igjen av dette her?

Tror kanskje det er resultat av store belastninger i livet mitt over en lengre periode. Så da er det vel fravær av press og stress som hjelper da?

Noen som vet?

Gjest ikke frisk
Skrevet

P78 omhandler en rekke lidelser som dreier seg om fordøyelsesproblemer hos foster eller nyfødt.

Jeg vet ikke hva som skal til for deg å bli frisk. Sannsynligvis det samme som ved angst og depresjon. Har du derimot noen av differensialdiagnosene kan det være anderledes behandling. Ellers er det en somatoform lidelse; det betyr at det er kroppslige plager uten somatiske funn, altså noe som egentlig er psykisk. Altså psykosaomtisk lidelse. En annen lidelse i denne kategorien er hypokondria.

Jøss! Det var da en merkelig ting å diagnostisere meg med da, fordøyelsesproblem hos FOSTER ELLER NYFØDT...! Lurer på hva de sier hos Nav til det? lol!

Enkelte av symptomene er jo fysisk merkbare/målbare da, som dårlig fordøyelse og hjertebank! Sistnevnte har jeg forresten fanget opp med pulsklokka mi... Tror nok ikke jeg er noen hypokonder.

Gjest ikke frisk
Skrevet

Sykemeldingen er jo sendt nå, og det er jo egentlig ikke mitt problem hvis legen gjør feil... Tror du ikke dette er noe legen og NAV får ordne opp i seg i mellom?

Tror det kan bli vanskelig å få flere timer hos den legen jeg var hos i dag, siden han bare tok øyeblikkelig hjelp, og sykemeldinger, tydeligvis da... Han er stand-in for fastlegen min, som er på ferie...

Lurer på hva som skjer hvis NAV ikke godtar diagnosen...? Håper det blir som jeg skrev over her, at legen og NAV ordner opp seg imellom. Hvis jeg ikke hadde vært her på DOL og forhørt meg hadde jo ikke jeg ant at det var noe galt...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jøss! Det var da en merkelig ting å diagnostisere meg med da, fordøyelsesproblem hos FOSTER ELLER NYFØDT...! Lurer på hva de sier hos Nav til det? lol!

Enkelte av symptomene er jo fysisk merkbare/målbare da, som dårlig fordøyelse og hjertebank! Sistnevnte har jeg forresten fanget opp med pulsklokka mi... Tror nok ikke jeg er noen hypokonder.

Her handler det ikke om ICD-10, men om ICPC.

Gjest ikke frisk
Skrevet

Vil det si at P78 (ICPC) Nevrasteni er en og samme diagnose, og betyr omtrent det som er blitt beskrevet før her? Altså uttalt trøtthet, stort søvnbehov, hodepine, dårlig fordøyelse, hjertebank, lettere angst og depresjonsplager osv?

Skrevet

Vil det si at P78 (ICPC) Nevrasteni er en og samme diagnose, og betyr omtrent det som er blitt beskrevet før her? Altså uttalt trøtthet, stort søvnbehov, hodepine, dårlig fordøyelse, hjertebank, lettere angst og depresjonsplager osv?

Nettopp :-)

Skrevet

Takk skal du ha! =)

Kan du si noe om hva jeg kan gjøre for å bli frisk igjen av dette her? Hva er behandlingen?

Jeg kjenner ingen dokumentert virksom behandling for nevrasteni.

Gjest ikke frisk
Skrevet

Hvilket sikkert betyr store doser Wellbutrin? =P

Hva er Wellbutrin? (Håper jeg stavet det riktig!) =)

Skrevet

Hvilket sikkert betyr store doser Wellbutrin? =P

Jeg har mer tro på Brat Camp light.

Skrevet

Hva er Wellbutrin? (Håper jeg stavet det riktig!) =)

Wellbutrin er et utmerket antidepressivt middel.

I første omgang synes jeg du (og andre) skal forholde deg til diagnosen fra den legen som kjenner deg og ikke en tilfeldig ikarlege.

Gjest ikke frisk
Skrevet

Jeg har mer tro på Brat Camp light.

Den skjønte jeg ikke...

Gjest profile
Skrevet

Hvorfor bruke to systemer?

Skrevet

Hvorfor bruke to systemer?

ICPC brukes i allmennpraksis og er mye "grovere" + at det har koder for symptomer - ikke bare sykdommer. En trenger et system for å kunne grovklassifisere uten at det er gjort full utredning og findiagnostikk.

ICD-10 brukes i spsialisthelsetjenesten/sykehus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...