Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest lillesøster19
Skrevet

Hei, jeg lurer på et omtrentlig svar (vet at slikt må undersøkes grundig, men vil gjerne høre hva du tror det kan være) Har ei søster som sliter. Og jeg begynner å bli veldig sliten av hennes oppførsel. Dette er litt om åssen hun er mot andre hun kjenner godt: - Tror det aller verste i hva folk sier, uten at det stemmer - Unngår konfrontasjoner, eller innrømmer ikke at hun har noen som helst problemer, og går kraftig til motangrep hvis noen prøver å si noe om hennes væremåte - Tar ikke ting til seg, eller prøver ikke å lære noe ut av det andre prøver å få henne til å forstå - Sier alltid det motsatte angående meninger jeg skulle ha, tror det kommer av sjalusi for at jeg har klart meg bra - Sjalu hvis noen mener noe positivt om meg - Tar sin raseri ut over andre når hun selv har gjort en feil - Forventer at andre tilpasser seg, istedenfor at hun tilpasser seg situasjonen - Gidder ikke å lete opp informasjon, men spør andre uten å gidde å lese selv om ting - Syntes hun er veldig gavmild for minimale ting, mens når andre er gavmilde tas hun det som en selvfølge - Treg oppfattelses evne - Forventer at andre skal greie seg uten noenting, mens hun forventer mye mer av andre - Store humørsvingninger, veldig morgengretten - Ekstreme rutiner - Tørr lite/angst, ser dumt på andre hvis de er mer spontane eller energiske enn henne - Forstår ikke logisk tankegang, og bortforklarer - Bærer nag veldig lenge mot folk - Forhåndsdømmende - Prøver å forandre andres synspunkter i hennes favør, eller prøver å tvinge dem til å mene det samme - ekstreme sanser, blir irritert av bagateller noen eksempler er at hun kan bli svært irritert over f.eks om puten ikke er akkurat slik hun er vant med, eller hvis noen lager minimale lyder når hun skal sove, klager på lys om at de er for sterke, eller hun klager på tv lyden som hun mener er for høy når alle andre syntes den er lav eller normal. Og ellers er hun egentlig veldig var over det aller meste av sansene sine, og hun forventer at alle oss andre skal tilpasse seg henne på alle måter, og tåler ikke at noen andre får gjøre annet. Og hvis hun en sjelden gang skulle la noen andre få en liten ting etter dems ønske, så er det som om hun har gjort noe veldig stort for dem. Og dette med at hun forventer ekstremt mye mer enn hun gir, går igjen i det meste hun gjør. På skolen mente lærerne hun var en dagdrømmer, og at hun hadde treg oppfattningsevne, eller ikke fikk med seg ting. Andre som ikke kjenner henne mener hun virker sjenert, stille, treg oppfattelse, doven og lite effektiv. Hun virker som om hun har mye empati for dyr og mennesker i nød, så tror ikke hun mangler empati, men bare at hun ikke skjønner hva man kan forvente iforhold til andre mennesker i et sosialt samspill. Hun har mange positive sider også, men listet opp negative siden det er det som er problemet. Vi er usikker på hva som kan være problemet hos henne, vi har hørt både ADD, asbergers, paranoid personlighetsforstyrrelse m.m. Hva syntes du en slik personlighet/væremåte som hennes kan være? hva slaks diagnose/forstyrrelse synes du det høres mest ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...