Gå til innhold

ekstraslag

Gjest Hypokonderen

Anbefalte innlegg

Gjest Hypokonderen

Kjære dr Søyland

Jeg aner ikke hva som skjer i kroppen min for tiden.

Jeg har som nevnt tidligere hatt en voldsom angst for ekstraslag selv om jeg har hatt det veldig sjelden.

Kanskje 2 -3 pr dag eller flere uker uten.

De siste 3 ukene har det kanskje hoppet 100 - 200 ganger pr døgn. Begynte i forbindelse med hentereise for adopsjon og nå når jeg ser på mitt lille adoptivbarn og tanker omkring det hopper og dunker det fælt.

Hva skal jeg gjøre ?

Jeg er ikke så redd lenger men det plager meg enormt.

Hvordan skal jeg bli kvitt det

Hjelp meg. Har ikke lyst til å begynne med betablokker og håper dette går over når situasjonen har roet seg.

Dette skulle være den lykkeligste tiden i mitt liv og så er hjertet slik.

Har takk ekg som var normal. Hadde ekstraslag like før ekg og etterpå men selvfølgelig ikke under EKG. Legen som lyttet sa det var helt normalt

og ikke farlig. Håper du kan roe meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35127-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Hypokonderen.

Det er selvsagt lett for meg å fortelle deg at dine plager med ekstraslag er et vanlig fenomèn, helt uskyldig, og at du bør forsøke å ignorere det hele. Jeg er klar over at det er lettere sagt enn gjort, og at mange med deg arbeider intenst med forskjellige teknikker for å komme over den angsten som ødelegger deres ellers fine hverdag.

Jeg har tidligere anført at vi så godt som alle har endel ekstraslag hvert eneste døgn, fra 10-20 og opp til flere tusen. Noen av oss merker ingenting til tross for masser av ekstraslag, mens andre kjenner ett enkelt slikt slag, og nesten går på veggen av det.

Du er relativt "rutinert" med hensyn til ekstraslag, og vet også innerst inne at de ikke er farlige. Det er noe vi lever med, og ikke dør av. I perioder regner jeg med at du klarer å roe deg ned så meget at du ikke får angst når du kjenner dem, og kanskje også i perioder klarer å la være å kjenne dem (?).

Ekstraslagene representerer i denne forbindelsen heller ikke noen reell hjertesykdom, og er ikke noen som helst belastning for hjertet som pumpe.

Fortsett arbeidet ditt med å bli kvitt dine angstforestillinger p.g.a. dette, og gled deg over det du regner som en meget lykkelig tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35127-ekstraslag/#findComment-136213
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...