Gå til innhold

Trenger en bussjafør kunne norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er visst ikke så kjent som jeg trodde. ;-) Det er gigantskilt på Siddishallen.

Det var ellers et eksempel. Det samme har skjedd når passasjerer har spurt om Madlakrossen eller Madlaleiren.

Jeg syns man skal måtte forlange et minimum av lokalkunnskap.

Hei,

Det står et skilt med "Sidd IS hallen" (i tre usammenhengende ord). Egentlig heter den Stavanger Ishall. :-)

En bussjåfør fra Bryne behøver da heller ikke være lokalkjent i Stavanger. Alle har jo vært ny på jobb.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis de ikke jobber er det feil. Da ender de på trygt. Hvis de jobber - men før de har lært seg norsk (noe som tar tid - spesielt for voksne mennesker som må lære seg et nytt språk), er det galt det også, selv om yrket er bussjåfør - en jobb hvor du klarer deg fint uten et ord norsk.

Arbeid er også den beste måten å lære norsk på. Du lærer det heller dårlig hvis du sitter hjemme hele dagen.

Jeg har til nå ikke vært borti en bussjåfør som ikke kan engelsk eller norsk.

Men det har jeg. Og blitt skjelt ut etter noter av en som skulle ta bussen til meg og se på en hybel. Men som ikke greide å kommunisere med sjåføren. Og havnet så langt ut i åkeren at det kostet skjorta å finne igjen byen...

Det var ikke min skyld engang.

Dessuten er det umulig å spørre sjåføren om bussen hans går dit eller dit. Eller hva stoppene på ruta heter...

Og på vinteren har de rett og slett gitt f i å komme og hente skoleungene, eller bare dumpet dem et par kilometer hjemmefra fordi de ikke gadd sette på kjettinger på bussen. (Kanskje de ikke kunne) Og jevnt over har det vært så mye bøll med bussen for sjåfører som ikke kan norsk eller norske forhold. At lokalavisa ikke har trengt å finne på nyheter selv på et par år.

:0)

Skrevet

Hvorfor skal ikke en som ikke kan norsk kunne håndtere ulykker- eller farlige situasjoner? Det er godt mulig du har manglende engelskkunnskaper, men det har ikke eventuelt ulykkespersonell. De klarer altså fint å snakke med en afrikaner med dårlige norskkunnskaper.

Kan eller vil? Vi har hatt flere episoder der sjåføren har dumpet passasjerene (!) og REIST fra ulykkessted. Uten å gjøre noe som helst forsøk på å kommunisere.

Gjest minstekrav
Skrevet

Det høres ut som dårlig opplæring av sine ansatte bussjåfører. Selskapet må ta ansvar for at de som skal jobbe har nok kunnskap om 1) enkel norsk 2) lokal kunnskap der denne bussen skal kjøre 3) innføring i hva man skal gjøre ved ulykker osv.

Dessverre går det ikke an å diskutere slikt med Sør, for han forsvarer innvandreren absolutt uansett.

Hilsen ei som mener det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Skrevet

Det høres ut som dårlig opplæring av sine ansatte bussjåfører. Selskapet må ta ansvar for at de som skal jobbe har nok kunnskap om 1) enkel norsk 2) lokal kunnskap der denne bussen skal kjøre 3) innføring i hva man skal gjøre ved ulykker osv.

Dessverre går det ikke an å diskutere slikt med Sør, for han forsvarer innvandreren absolutt uansett.

Hilsen ei som mener det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Hva tilsier at sjåføren ikke har det allerede?

Med vennlig hilsen

PS: Fint hvis du legger fra deg personangrepene. Det eneste de viser er at du ikke har argumenter.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kan eller vil? Vi har hatt flere episoder der sjåføren har dumpet passasjerene (!) og REIST fra ulykkessted. Uten å gjøre noe som helst forsøk på å kommunisere.

''Kan eller vil? Vi har hatt flere episoder der sjåføren har dumpet passasjerene (!) og REIST fra ulykkessted. Uten å gjøre noe som helst forsøk på å kommunisere.''

I disse tilfellene høres det ikke ut som om det er språket som er problemet, men normale antenner. Denne typen person bør naturligvis ikke jobbe som bussjåfører, men det har fint lite å gjøre med språket.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men det har jeg. Og blitt skjelt ut etter noter av en som skulle ta bussen til meg og se på en hybel. Men som ikke greide å kommunisere med sjåføren. Og havnet så langt ut i åkeren at det kostet skjorta å finne igjen byen...

Det var ikke min skyld engang.

Dessuten er det umulig å spørre sjåføren om bussen hans går dit eller dit. Eller hva stoppene på ruta heter...

Og på vinteren har de rett og slett gitt f i å komme og hente skoleungene, eller bare dumpet dem et par kilometer hjemmefra fordi de ikke gadd sette på kjettinger på bussen. (Kanskje de ikke kunne) Og jevnt over har det vært så mye bøll med bussen for sjåfører som ikke kan norsk eller norske forhold. At lokalavisa ikke har trengt å finne på nyheter selv på et par år.

:0)

Her kan jeg egentlig svare det samme som i mitt forrige svar. Her høres det ut som om problemet er noe helt annet enn språket.

Det er for øvrig ingen grunn til at bussjåfører ikke skal kunne si hvilke stopp som er på ruta. De har en oversikt over dette på papir, men også på GPS.

Det er derimot ingen selvfølge at en bussjåfør skal kunne svare på spørsmål om hvilken stopp du som passasjer f.eks. bør gå av på når du skal til et spesifikt firma, eller i eksempelet over - Siddishallen. Ikke med mindre Siddishallen er et stopp.

Lokalkunnskaper utover å kunne ruta er ikke bussjåførenes ansvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...