tie Skrevet 15. september 2001 Del Skrevet 15. september 2001 Hei! Håper noen kan hjelpe meg litt her! Jeg har en gutt på snart to år, som den siste uka har vært så tett i brystet. Han har OK almentilstand, har hatt litt feber av og til, men aldri over 38,5. Han er i tillegg forkjøla, men han har aldri tidligere vært tett på dnene måten. Når han puster ut, så høres det litt "hvesete" ut, og litt trangt hvis dere skjønner hva jeg mener. Han puster raskere enn til vanlig, og han er spesielt ille om natta/tidlig om morgenen og når han kaver mye. Da blir han veldig andpusten, og hiver skikkelig etter pusten. I tillegg hoster han endel, og da er hører jeg at det er seigt, løst slim som han tilslutt klarer å hoste opp. Det virker egentlig ikke som dette gjør ham noe, med unntak av nettene, hvor han kan virke ganske panisk fordi det er så tett, tror jeg. Han har atopisk eksem og matvareintoleranser, men ingen allergier mot andre ting som vi vet om. Han har heller aldri tidligere blitt tett på denne måten som en reaksjon på noe han ikke tåler. Han har utelukkende hatt symptomer fra mage/tarm og i huden. I tillegg er han et såkalt øre-barn og har forstørret falsk mandel. Men dette gir seg jo ikke utslag i tett bryst? For det høres ut som tettheten sitter "langt inne", også er det endel seigt slim som er løst og som han hoster opp. Han begynte i barnehage for en måneds tid siden, og de andre barna på avdelingen er også forkjøla og tette, men har altså ikke denne hvesinga eller hva jeg skal kalle det (det piper litt innimellom liksom). Noen som vet hva symptomene på bronkitt er? Jeg vet jo også at han er i risikogruppa for å utvikle astma, men jeg trodde liksom at ved både bronkitt og astma så var barna mye dårligere enn han er? Noen som kan fortelle meg hva som er lurt å gjøre? Vi har så utrolig mange legebesøk på samvittigheten, at jeg kvier meg virkelig til å dra dit igjen. Bare den siste måneden så har vi vært der to ganger. Noen med gode tips og råd? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35170-symptomer-p%C3%A5-bronkitt-og-astma-hos-sm%C3%A5-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tie Skrevet 15. september 2001 Forfatter Del Skrevet 15. september 2001 Jeg vet ikke hvorvidt dette har noen betydning, men sammen med de øvrige symptomene hans, så som hoste, tetthet, hvesing og piping osv., så svetter han også mye. Han sover i body om natta, og denne må vi skifte. I tillegg blir han veldig raskt svett når han holder på med noe, det skal ingenting til før han er våt i håret og på kroppen. Han blir liksom ikke så varm, det er mer det at han kaldsvetter liksom. Dette opptrer som sagt sammen med de øvrige tingene jeg har nevnt i mitt innlegg. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35170-symptomer-p%C3%A5-bronkitt-og-astma-hos-sm%C3%A5-barn/#findComment-135230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 16. september 2001 Del Skrevet 16. september 2001 Jeg vet ikke hvorvidt dette har noen betydning, men sammen med de øvrige symptomene hans, så som hoste, tetthet, hvesing og piping osv., så svetter han også mye. Han sover i body om natta, og denne må vi skifte. I tillegg blir han veldig raskt svett når han holder på med noe, det skal ingenting til før han er våt i håret og på kroppen. Han blir liksom ikke så varm, det er mer det at han kaldsvetter liksom. Dette opptrer som sagt sammen med de øvrige tingene jeg har nevnt i mitt innlegg. Takknemlig for svar. Ja, dette var mye for en liten 2-åring. Det dere kan gjøre selv, er å sørge for at han får i seg mye drikke, fortrinnsvis vann. Melk kan gjøre at slimproduksjonen blir større. Hvis feberen ikke gir seg, vil jeg tro at nytt legebesøk ikke er til å unngå. Men sørg for at dere kommer til en barnelege som kjenner til luftveissykdommer hos små barn. Det er veldig vanskelig å se forskjell mellom bronkitt og f eks astma hos små barn pga de små luftveiene. Lyden eller pipingen blir den samme på en måte.Den generelle forskjellen er nok at astma er en svingende sykdom som kommer og går, og som ikke nødvendigvis fører med seg feber og slim, bronkitt er mer lik det du beskriver, men altså veldig vanskelig å si. Det er i alle fall viktig å få en avklaring, slik at små barn kan få en god start i livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35170-symptomer-p%C3%A5-bronkitt-og-astma-hos-sm%C3%A5-barn/#findComment-135307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.