Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 30 år. Jeg har en hvilepuls på pluss minus 120 uansett når tid det er på døgnet. Jeg er 159 høy og veier 50 kg, så jeg jo ikke akkurat overvektig. Mannen min maser om at jeg må komme meg til lege, men jeg føler meg ikke dårlig på noe vis. Og det er sikkert nok av de som trenger den legetimen mer enn meg.....

Er det farlig å ha en så høy hvilepuls, og bør jeg ta en tur til legen? Hva er det som gjør at jeg har en så høy hvilepuls?

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35214-hvilepuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Komlå.

En hvilepuls på 120 er ingen normalrytme.

Den kan se "normal" ut på et EKG (bortsett fra at det går for fort), men det finnes forkammerrytmer (kalt atrietachykardi) som kan gå konstant i det tempoet du nevner. De første måneder/år vil den enkelte person ikke merke noe, men etterhvert vil det bli en belastning for hjertet, som begynner å utvide seg og etterhvert blir skadet.

Det finnes også andre typer og årsaker til slike raske rytmer.

Det er all grunn til at du kommer deg til lege og får dette vurdert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35214-hvilepuls/#findComment-136211
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...