Gå til innhold

Jeg skal slutte med snus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Jeg har bestemt meg; jeg SKAL slutte å snuse! Har prøvd et par ganger før, men har ikke vært topp motivert før nå. Sist jeg prøvde fikk jeg influensalignende symptomer etter bare 12 timer. Helt gåen var jeg, sengeliggende, trøtt og med feberfølelse i hele kroppen. Gruer meg litt til disse abstinensene. Denne gangen har jeg trappet ned litt, halvert nikotininntaket vha en nikotinfri snus som heter Onico, og tatt annenhver pris med nikotinfri. Har også kjøpt en mildere snustype slik at inntaket begrenses. Jeg er nå på siste boks med nikotinholdig snus, og har en full boks med nikotinfri.

En ting gnager meg; vil det at jeg slutter å tilføre kroppen nikotin påvirke virkningen av Cipralex i noen retning?

Takker for alle svar! :)

Fortsetter under...

Gjest problemfritt
Skrevet

Det må i tilfelle være at du får mindre angst, og kanskje ikke trenger så stor dose cipralex...

Nei, kan aldri tenke meg at dette har noe å si i en retning hvor du vil merke det i forhold til cipralexen, men det vil være positivt for din fysiske og psykiske helse.

Skrevet

Det må i tilfelle være at du får mindre angst, og kanskje ikke trenger så stor dose cipralex...

Nei, kan aldri tenke meg at dette har noe å si i en retning hvor du vil merke det i forhold til cipralexen, men det vil være positivt for din fysiske og psykiske helse.

Nice :) Håper å slutte helt med Cipralex mot våren. Har visse bivirkninger som jeg helst ville sluppet...

Takker for svar!

Skrevet

Nice :) Håper å slutte helt med Cipralex mot våren. Har visse bivirkninger som jeg helst ville sluppet...

Takker for svar!

Er noe dritt med sånne "visse" bivirkninger! Skjønner veldig godt at du ikke vil ha de.

En tanke som slo meg var at når du får det du tenker kan være abstinenser, så tenk heller at det er noe positivt i det om du klarer. Det er nok en reaksjon på at kroppen kvitter seg med masse dritt. En avgiftning. Du har kanskje røkt før? Hvis ikke, så er det mange som blir dårlige der også. Det er ikke abstinenser, men kroppen som kvitter seg med gammel gørr fra luftveiene. Jeg var selv ganske plaget en stund etter jeg stumpa røyken. Fikk plager i bihulene og en hoste fra h***e. Det var over etter en uke.

Hvis du fortsetter å trappe ned, så kan du jo eventuelt gjøre slik at du ender opp med å bruke kun nikotinfri snus, og så slutte. Da vil du jo se hvordan kroppen reagerer.

Røyking kan gjøre at man krever høyere dose på noen medisiner, men personlig merket jeg ikke noe spesielt etter at jeg slutta. Ikke behov for å endre noe. Hvis du slutter med Cipralex, og du blir dårlig igjen - så finnes der alternativer. Dersom det allikevel skulle gi disse bivirkningene er det noe som heter Remeron som kan motvirke de (også et antidepressivt middel).

Lykke til :-)

Gjest ut på tur aldri sur:)
Skrevet

Jeg har sluttet og røyke og hadde nytte av en overgangsperiode med nikotinplaster. Men ikke bruk de på natta. Da fikk i hvertfall jeg ikke sove.

Jeg fikk også mange nyttige tips på røyketelefonen som hjalp meg til å klare å slutte. Det er nå 10 år siden jeg sluttet og er veldig glad for at jeg gjorde det.

Lykke til!

Skrevet

Er noe dritt med sånne "visse" bivirkninger! Skjønner veldig godt at du ikke vil ha de.

En tanke som slo meg var at når du får det du tenker kan være abstinenser, så tenk heller at det er noe positivt i det om du klarer. Det er nok en reaksjon på at kroppen kvitter seg med masse dritt. En avgiftning. Du har kanskje røkt før? Hvis ikke, så er det mange som blir dårlige der også. Det er ikke abstinenser, men kroppen som kvitter seg med gammel gørr fra luftveiene. Jeg var selv ganske plaget en stund etter jeg stumpa røyken. Fikk plager i bihulene og en hoste fra h***e. Det var over etter en uke.

Hvis du fortsetter å trappe ned, så kan du jo eventuelt gjøre slik at du ender opp med å bruke kun nikotinfri snus, og så slutte. Da vil du jo se hvordan kroppen reagerer.

Røyking kan gjøre at man krever høyere dose på noen medisiner, men personlig merket jeg ikke noe spesielt etter at jeg slutta. Ikke behov for å endre noe. Hvis du slutter med Cipralex, og du blir dårlig igjen - så finnes der alternativer. Dersom det allikevel skulle gi disse bivirkningene er det noe som heter Remeron som kan motvirke de (også et antidepressivt middel).

Lykke til :-)

Heisann!

Takker for et veldig godt innlegg! Jeg har røkt før ja, slutta med det for 7 og et halvt år siden. Begynte da å snuse istedenfor. Angrer som en hund på det, men gjort er gjort.

Om jeg ikke kan slutte helt med Cipralex så håper jeg at dosen ihvertfall kan reduseres. Jeg opplever "disse" bivirkningene sterkere nå som dosen er 15mg. Gikk på 10mg før, men hadde for mye angst, så dosen ble økt til 15mg.

I 2005 prøvde jeg å slutte med snus, og gikk omtrent 12 uker uten. Har aldri hatt det bedre psykisk som jeg kan huske.

Dessuten har jeg lest meg opp litt, og funnet ut at snus gjør en ekstra disponert for diabetes, visse kreftsykdommer, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer osv. Dessuten har man bevist at nikotin har svært negative effekter på reseptorene i hjernen og ødelegger dem i raskt tempo, spesielt på høye doser.

Nå er tiden inne for å slutte, for å redde meg selv. Jeg vet at jeg må. Og jeg er veldig, veldig motivert! Takk for støtten! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...