Gå til innhold

Alternativ til Nozinan

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve
Skrevet

Jeg har brukt Nozinan mer og mindre fast i mange år. Det har hjulpet meg med søvn, og gjort dagene mine fri for angst/psykisk smerte.

Dessverre så har også Nozinan gjort meg lat, dorsk, treg og småfeit. Jeg har derfor sluttet. Jeg klarer nå å leve et mer normalt liv, spiser sunt og trener masse. Har et klart mål om å begynne på et lengre universitetsstudie neste høst for å få meg en utdanning.

Men dagene uten Nozinan er smertefulle psykisk. Uten grunn så forandrer humør og sinnssteming seg uten at jeg kan finne noen ytre årsak verken i omgivelser eller tanker.

Medisiner: Lithionit, Sobril (fast 25mg kveld). Skal begynne på Wellubutrin.

Forslag til noe som kan hjelpe...

Skrevet

Du kan sikkert prøve et annet av antipsykotikaene som seroquel eller truxal i stedenfor nozinan.

Men er du klar over at regelmessig bruk av benzo over lengre tid kan gi økt angst? Jeg tror ikke det er bra for noen med regelmessige doser på 25 mg over lengre tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Truxal er en "snillere" variant.

Skrevet

Du kan sikkert prøve et annet av antipsykotikaene som seroquel eller truxal i stedenfor nozinan.

Men er du klar over at regelmessig bruk av benzo over lengre tid kan gi økt angst? Jeg tror ikke det er bra for noen med regelmessige doser på 25 mg over lengre tid.

Selv ville jeg nok tro at effekten av et benzodiazipin tatt i samme dose over lang tid i høy grad er psykologisk. Effekten av en dosering blir fort svakere, og man får ikke samme fysiske effekt uten å øke på dosen (noe jeg over hode ikke ville gjort fra 25mg Sobril). Da er det bedre å ta en liten pause fra denne.

Jeg håper jo at du og behandleren din finner noe som hjelper deg så du får det bedre på dagtid også. Det er jo ellers flere antipsykotika der ute som kunne forsøkes kveldstid. Mange har hjelp av Seroquel. Kjenner også noen som bruker en liten dose Zyprexa. Også er det jo Truxal, som NHD nevner. Mange som bruker den også.

Gjest liten løve
Skrevet

Truxal er en "snillere" variant.

Takk for svar.

Har, som det står i overskriften, fått påvist forlenget QT-intervall, og har skjønt at det ikke er forenlig med bruk av Truxal.

Er det en annen du kan anbefale? Jeg sover bra nå med kun Sobril, så det er egentlig de psykiske smertene/ustabiliteten/angsten (jeg vet ikke helt hva det er) på dagtid som er plagsomme.

Glemte å ta med at jeg har diagnosen Bipolar 1, men jeg tror også jeg har en eupf- men det er noe jeg tror selv og ikke en diagnose som jeg har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...