Gå til innhold

samarbeid lege psykolog

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden hos psykiater uten avtale med fylket. Dette er kostbart. Selv om jeg nå har frikort så må jeg betale egenandel.

Jeg har mulighet for og få timer hos en psykolog med avtale, men jeg er usikker på det å skulle bytte terapeut.

Jeg har gått en stund hos psykiateren som også skriver ut resepter på medisiner. Jeg er også sykemeldt, noe som også denne terapeuten forestår.

Mitt spørsmål er hvis jeg velger å bytte terapeut; er om det er min fastlege som skal fortsette å skrive sykemelding? Kan fastlegen nekte for at jeg fortsatt skal være sykemeldt selv om jeg sier at jeg ikke er i form til å jobbe?

Jeg vil spare ca. 5.000,- kroner i året på å gjøre dette byttet.

Jeg er også usikker mht medisinbruk, er vanlige leger like "oppegående" mht doser som skal gis, evt. endring av merke, når skal jeg evt. slutte med medsiner som en psykiater?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35267-samarbeid-lege-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det er noen dager til du evt. kan få svar på en fagperson her - så kan jeg jo si min mening mens du venter...

Jeg hadde ikke skiftet terapeut for å spare 5000,- i året (selv evt. med dårlig råd), hvis jeg var fornøyd med terapeuten. Man vet hva man har og ikke hva man får...

Fastlegen må på selvstendig grunnlag vurdere om du skal være sykemeldt - og hvis vedkommende ikke anser det som hensiktsmessig kan du nektes sykemelding.

Det er grunn til å tro at psykiateren har bedre kunnskap om medisinering - og at det at vedkommende har ansvar for både terapi og medisinering er en fordel. Her vil imidlertid enkelte terapeuter mene at det nettopp er en fordel å skille disse to funksjonene...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her vil jeg støtte froskens innlegg fullt ut.

Dersom du har en lidelse som krever medisinering, vil du få det langt beste tilbudet hos en psykiater - særlig når du nå er kjent med han og er fornøyd med hans arbeid.

Det er mulig å få behandlingsutgiftene fratrukket på selvangivelsen.

Det er også mulig å søke sosialkontoret om å dekke noe av ekstrakostnadene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...