Gjest tigerlily Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Hei! La oss si at en lege tar blodprøve på arma di, på den 'vanlige' plassen, altså innsiden av albuen. Han/hun bommer _6_ ganger. Er det mulig at man kan få en kjempestor blåflekk der? På et par cm i diameter? Du skjønner, jeg har en venninne som jeg er litt bekymret for. Den nye kjæresten hennes har et rykte på seg for å være litt slem, og jeg vet ikke om jeg skal tro henne når hun sier at hun "aldri har hatt det så fint før". Jeg vil jo gjerne tro henne.. Men jeg vet jo at han har slått ekskjæresten før.. Jeg har selv fått utallige sprøytestikk i meg, og selv om den som satt sprøyta bommet opptil flere ganger, ble jeg aldri blå! Håper på svar 0 Siter
Gjest vanlig å bli blå Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Hvis man blør litt under huden etter blodprøve, får man blåmerke. Blør man mye, blir flekken stor. Det er derfor man må være flink å presse på stikket med bomullsdotten en stund. Jeg tar ofte blodprøver og er ofte blå. 0 Siter
Gjest tigerlily Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Hvis man blør litt under huden etter blodprøve, får man blåmerke. Blør man mye, blir flekken stor. Det er derfor man må være flink å presse på stikket med bomullsdotten en stund. Jeg tar ofte blodprøver og er ofte blå. Han _bommet_ skrev jeg jo. Blodprøven kom jo til slutt, etter seks bom! 0 Siter
nestenlege Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Det er ganske vanlig å bli blå etter å ha fått utført en venepunksjon (blodprøve) Dersom legen bommet seks ganger er jo sannsynligheten stor. Dersom man har stukket hull på blodåren kan blod sive ut av åren og inn i vevet rundt og danne blodansamlinger, som vil synes både mht. farge og størrelse. Dersom din venninne har vært hos legen og har blåmerke i albuegropen tror jeg du skal stole på at det hun forteller er sant. Det er bra hun har venner som bryr seg, men pass på at du ikke sier noe du vil angre på senere. 0 Siter
nestenlege Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Det er ganske vanlig at man kan bli blå rundt stikkstedet dersom man har fått utført en venepunksjon (blodprøve) Dersom man stikker gjennom åren eller gjør noe litt forkjært under stikkingen kan det oppstå blodansamlinger under huden fordi blod siver ut fra åren og ut i vevet rundt. Størrelsen på disse merkene varierer. (ved å presse på stikkstedet et par minutter etter prøven reduserer man denne sannsynligheten) Dersom din venninne har vært hos en lege hvor hun ble stukket seks ganger kan hun godt ha fått et tydelig merke og du bør derfor i første omgang stole på at hun forteller deg sannheten. 0 Siter
Gjest noor@lis Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Han _bommet_ skrev jeg jo. Blodprøven kom jo til slutt, etter seks bom! De bommer ofte til meg, de må prøve flere ganger. Det kommer jo annpå hvordan årene ligger. 0 Siter
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 18. september 2001 Skrevet 18. september 2001 Dersom man "bommer" seks gang ved forsøk på å ta en blodprøve er det vanlig å få et blåmerke som godt kan være 3-5 centimeter stort i diameter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.