Gå til innhold

X-besteforeldre


Gjest tvilende

Anbefalte innlegg

Gjest tvilende

Vet ikke helt om dette er rette forumet, men jeg prøver:

Blir alenemamma om noen måneder. Det "passet ikke" for kjæresten min å få barn nå, så jeg har selv valgt å fortsette alene. Har flyttet til en annen kant av landet for å få hjelp og støtte av min familie når småen dukker opp. men så lurer jeg på hvordan jeg skal takle foreldrene hans. Har truffet dem 3-4 ganger under graviditeten og de synes det er forferdelig synd at vi ikke blir sammen slik at de kan få et "vanlig" forhold til sitt nye barnebarn. Før jeg ble gravid, traff jeg dem tilfeldig bare en gang i løpet av de tre årene vi var sammen. Følte da at de ikke var interessert i å treffe meg. (Sønnen var nyskilt)

Men bør jeg kontakte dem når småen er kommet til verden? Skjønner at også besteforeldre får en slags sorg når de ikke kan treffe sine barnebarn fordi foreldrene går fra hverandre. Eller skal jeg la eksen min ordne opp med sin familie selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ringe selv til dem når du har fått babyen. Det hadde i alle fall vært mest naturlig for meg.

Du trenger jo ikke ha noen lenger samtale med dem bare fortell att barnebarne er kommet til verden. Tror de vil sette stor pris på dette. Kanskje du burde invitere dem på besøk eller tilby deg å sende bilder til dem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det er eks'ens ansvar å sørge for kontakten mellom barnet og sine foreldre. Jeg synes du skulle gi ham sjansen til å gjøre det, og heller gripe inn selv hvis han ikke viser noen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei tvilende!

Det beste er vel at barnets far selv involverer sine foreldre om det kommende barnebarn. Men slik du beskriver forholdet mellom dere, må du kanskje anta at x-en ikke gjør det.

Slik jeg tenker er det først og fremst hensynet til barnet som teller. Besteforeldre spiller en viktig rolle for barns oppvekst og familietilhørighet.

Med det som bakgrunn kan du jo informere farmor og farfar om barnet, med de detaljene om barnet som du finner naturlig selv.

Da har du i alle fall, fra din side, lagt til rette for et godt barnebarn og besteforeldreforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...