Gå til innhold

Har dyr humor?

Gjest Kattastrofalt

Anbefalte innlegg

Gjest hestejenta
Skrevet

Kan ikke se at dette har noe med onskap å gjøre.

Hva er motivet for å løpe ned et menneske? Hester flest stopper eller springer til siden om det står noen foran dem. Kanskje den ikke forsto hvor livsfarlig den var... Men det handler ikke om instinkt å gjøre slikt.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• 200eek

10

• laban

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

Skrevet

Hvis du ikke vet forskjell på dyr og gjenstander bør du vel ikke uttale deg i det hele tatt?

Jøss, tenker du er glad for at du ikke brukte ditt vanlige nick her! ;-)

Skrevet

Å ilegge dyr og gjenstander menneskelige egenskaper er en typisk menneskelig svakhet...

Sant nok!

Skrevet

Min katt har i allefall humor :D Massssevis :)

Jeg kan le meg skvett i hjel når jeg leker med det dyret, og ja, jeg vet jeg høres helt snål ut ;)

At det er morsomt å leke med dyr er jo ikke det samme som at dyret har humor (slik som vi vanligvis benytter dette begrepet i menneskeverdenen)

Skrevet

Jeg vil ikke si at jeg tror dyr har humor eller at de er onde. Men at de har "personlighet" kan det ikke være noen tvil om:-)

Selv har jeg flere dyr, og ser forskjellen på hver og en av dem i måten de oppfører seg på, hvordan de reagerer på ting - rett og slett, de har alle hver sin personlighet:-)

''Men at de har "personlighet" kan det ikke være noen tvil om:-)''

Helt enig!

Og senest i går oppdaget jeg et felt der vår katt tydeligvis skiller seg fra minst en annen katt: En gutt som var på besøk påpekte at katten vår malte - deres egen katt gjorde visstnok aldri det. :-) Jeg har riktignok tenkt at vår katt maler _mye_, men det høres rart ut med en katt som (nesten) aldri maler.

(ps. jeg har all grunn til å tro at guttens katt har det fint, så det er ikke det det kommer an på *S*)

Skrevet

Det kan se ut som siameserkatten til en venn av meg har en god prosjon fandenivoldsk humor. Hun liker ikke damer, og det ser ut som hun har det helt prima når hun gjemmer seg under sofaen og forsiktig sniker en elegant labb (eller pote eller hva det nå er katter har) fram og river opp strømpene våre minuttet før vi skal ut på byen. DET fornøyde, overlegne ansiktsuttrykket. En ekte divabitch det der, hehe.

Jeg fant fort ut etter at vi fikk oss katt at jeg ikke kan sitte på senga om morgenen og la det andre strømpebuksebeinet enn det jeg holder på med bare dingle ned, for da blir det fanget av katten, med derpå følgende hull! :-) Så mens jeg trer i fot nummer én, holder jeg resten av strømpebuksa behørig krøllet opp inne i hånden;-)

Skrevet

At det er morsomt å leke med dyr er jo ikke det samme som at dyret har humor (slik som vi vanligvis benytter dette begrepet i menneskeverdenen)

Nei, det betyr ikke det samme :) Men det er veldig morsomt å leke med denne katten, akkurat fordi den har så himla hærlig humor ;)

Skrevet

Dyr er kke onskapsfulle

Hå...den er jeg ikke enig i :)

Et eksempel er en hest på en stall en gang da jeg var jentunge. Den kunne være snill inntil noen satte seg opp og kom seg noen meter bort i gata. Så snudde den hodet og bet dem hard i leggen...mer og mer...til slutt datt eller hoppet folk av og ei venninde av meg ble rundjult av denne hesten. Den bet tak i henne og filleristet henne og hun ble skikkelig gul og blå etterpå

Samme hesten kunne stå og se kjempesøt ut i boksen sin, slik at folk torde å klappe på den og stryke den og fikk tillit. De gikk inn og fortsatte å stelle med den, men når de da hadde blitt varme i trøya og beveget seg rundt hesten så sparket den med en gang sjangsen bød seg, og jeg sto selv og så folk fly vegg mellom når den langet ut

Den var direkte ondskapsfull, og det mener jeg til tross for at jeg i alle år har elsket hester, har hatt hest og mener jeg kan en god del om dem :)

Skrevet

Hå...den er jeg ikke enig i :)

Et eksempel er en hest på en stall en gang da jeg var jentunge. Den kunne være snill inntil noen satte seg opp og kom seg noen meter bort i gata. Så snudde den hodet og bet dem hard i leggen...mer og mer...til slutt datt eller hoppet folk av og ei venninde av meg ble rundjult av denne hesten. Den bet tak i henne og filleristet henne og hun ble skikkelig gul og blå etterpå

Samme hesten kunne stå og se kjempesøt ut i boksen sin, slik at folk torde å klappe på den og stryke den og fikk tillit. De gikk inn og fortsatte å stelle med den, men når de da hadde blitt varme i trøya og beveget seg rundt hesten så sparket den med en gang sjangsen bød seg, og jeg sto selv og så folk fly vegg mellom når den langet ut

Den var direkte ondskapsfull, og det mener jeg til tross for at jeg i alle år har elsket hester, har hatt hest og mener jeg kan en god del om dem :)

Jeg mener at det ikke er uvanlig at vi mennesker kan _oppfatte_ dyrs handlemåte som ondskapsfull, men det er ikke det samme som at dyret _er_ ondskapsfull. Og med det mener jeg at dyret ikke har skadehensikt, men tenker kun på seg selv (altså instinkt).

Vi mennesker vil ikke alltid forstå hvorfor dyrets handlemåte er som det er, og vi kan (med rette) være svært uenige i at det er i dyrets interesse å oppføre seg slik som du beskriver. Det at dyret ikke handler (objektivt sett) til beste for seg selv, er ikke det samme som at det ikke handler ut fra egeninteressen.

Skrevet

Jeg mener at det ikke er uvanlig at vi mennesker kan _oppfatte_ dyrs handlemåte som ondskapsfull, men det er ikke det samme som at dyret _er_ ondskapsfull. Og med det mener jeg at dyret ikke har skadehensikt, men tenker kun på seg selv (altså instinkt).

Vi mennesker vil ikke alltid forstå hvorfor dyrets handlemåte er som det er, og vi kan (med rette) være svært uenige i at det er i dyrets interesse å oppføre seg slik som du beskriver. Det at dyret ikke handler (objektivt sett) til beste for seg selv, er ikke det samme som at det ikke handler ut fra egeninteressen.

Jeg har som skrevet vært borti det jeg mener er ondskapsfulle dyr

Jeg kaller det ondskapsfullt fordi dyret viser mange "normale dager og situsjoner" men at det plutselig uten grunn viser negative tendenser. Som denne hesten jeg beskriver et annet sted her, den er god og søt og snill, inntil den har kontroll på folk og så sparker den dem feks.

Den har ingen grunn til å gjøre dette, annet enn pga ondskapsfullhet, mener jeg. Folka var snille med den, stellet, gav den godbiter osv Og den sparket kun når de sto akkurat laglig til, gav altså ikke folk et hint om at den begynte å bli sur eller noe. Og var heller ikke sur når folk kom til den inn i boksen..akkurat som om den "lokket" folk til seg og ventet med å sparke til de sto laglig tel

:)

Skrevet

Jeg har som skrevet vært borti det jeg mener er ondskapsfulle dyr

Jeg kaller det ondskapsfullt fordi dyret viser mange "normale dager og situsjoner" men at det plutselig uten grunn viser negative tendenser. Som denne hesten jeg beskriver et annet sted her, den er god og søt og snill, inntil den har kontroll på folk og så sparker den dem feks.

Den har ingen grunn til å gjøre dette, annet enn pga ondskapsfullhet, mener jeg. Folka var snille med den, stellet, gav den godbiter osv Og den sparket kun når de sto akkurat laglig til, gav altså ikke folk et hint om at den begynte å bli sur eller noe. Og var heller ikke sur når folk kom til den inn i boksen..akkurat som om den "lokket" folk til seg og ventet med å sparke til de sto laglig tel

:)

Mannevondhet er ikke det samme som at dyret har onde hensikter, mener jeg, men det er helt ok at vi ikke blir enige :-)

Skrevet

Mannevondhet er ikke det samme som at dyret har onde hensikter, mener jeg, men det er helt ok at vi ikke blir enige :-)

Nei, vi kan nok heller stadfeste at vi bare er uenige like så godt :D

For jeg mener at mannondhet henger i hele tiden, kommer ikke bare når det passer seg veeeeeldig for å få inn to tette og ei badehette ;) *ler*

Skrevet

Hva er motivet for å løpe ned et menneske? Hester flest stopper eller springer til siden om det står noen foran dem. Kanskje den ikke forsto hvor livsfarlig den var... Men det handler ikke om instinkt å gjøre slikt.

Forvirret kanskje ?

Skrevet

Hei!

Dyr er ikke ondskapfulle!. Jeg har en katt som hvis hun ikke får riktig mat til riktig tid går et sted i huset og gjør fra seg. Vi vet dette, men for hennes del er det en måte å markere at hun ikke er fornøyd og at hun da vet at vi fort finner frem det hun vil ha.

Jeg tror hun har litt psykiske problemer, men siden hun ellers er en grei katt bare vi gir henne det hun skal ha og ikke lar henne vente så går det greit. Selv om min mann jo blir rasende.

Humor har jeg ikke opplevd noen av mine dyr har hatt derimot lærer de meg en hel del om å ikke bekymre seg, leke litt mer og være avslappet, men de virker ikke særlig bevist over hva de lærer meg:) De bare er, og det er fint å erfare.

Gjest Dyrehagen
Skrevet

Når hunden vår vil ha oppmerksomhet, vet han at han oppnår det best ved å være morsom. Da legger han seg gjerne på rygg, "armene" rett i været og tunga henger på skeiva ut i fra hans opp-ned hode. Ser ut som en krokodille (schæfer med store tenner), har et ertende blikk og diller litt med halen. Når vi ler, diller den mer, og tøyser seg. Inviterer til lek ved å ta ballen i munnen, hive den avgårde, og spør med hele seg om vi vil hente den :)

Den er trofast (selvutnevnt) barnevakt for små villkattunger som vi drar i hus (dyrebeskyttelsen), er så forsiktig, rolig, snill og gjør alt for å få den trygg. Ligger og passer på den, slikker på den når den er litt tryggere, og sørger for at de større kattene ikke får herse med den.

Hesten vår kan teste mennesker ved å springe rett mot dem, og enten bråstoppe rett før, eller springe på. Så hiver han på hodet, og ser ut som han ler tørt. Klarte han å skremme de, fortsetter han. Men de som ikke lar seg vippe av pinnen, får han et nært vennskap til. Dette var i hans yngre dager, han har heldigvis fått mere fornuft og oppdragelse :)

Er enig at det er vi mennesker som ser på slike ting som humor, men noen dyr har definitivt større evne til å hente dette frem, enn andre. Dyr har ulike måter å være på. Som oss. Og ja, jeg har også sett - om ikke direkte ondskapsfulle dyr, så svært så utspekulerte.

Den samme hesten åpner enhver dør. Med ulike låser/dørslåer. Både for seg selv, og også i nabostallen. Å finne disse to hestene utendørs midt på natten, er ikke uvanlig. Jeg har sett teknikken hans, og må bare innrømme at han er svært imponerende. Vi har byttet opplegg for dører flere ganger, men han finner ut av dem alle.

Når noen av oss har vondt et sted, legger den ene katten vår seg på dette stedet. Om det er foten, magen, bringen, ryggen, eller uansett hvor - hun senser det, selv om vi evt. har dyne på, og legger seg der. Og blir liggende. Ofte blir vi merkbart bedre. Om det er varmen hun avgir, eller om hun rett og slett har magiske evner, vites ikke. Men hun får selvsagt alltid legge seg på oss, hun er alltid velkommen.

At dyr har følelser, er også hevet over enhver tvil, om ikke forskningsmessig - så rundt i de tusen hjem. Et eksempel da vi skulle begrave hunden vår, en annen hund, for noen år siden. Den ene pusen sørget åpenbart, mjauet og mjauet. Vi vurderte frem og tilbake om hun skulle få overvære senansen, og det fikk hun. Vi gav de masse tid til å ta farvel. Hun la seg oppå graven etterpå, og ble liggende og mjaue. Tårene sprutet på oss alle.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, dyr har ikke humor.

Skrevet

Nei, dyr har ikke humor.

Kan ikke du vurdere å leke deg rundt om her på privaten i steden for å gjøre det "i arbeidstiden" med tittel bak? Lage deg en profil utenom NHD og kalle deg noe annet på helt lik linje som alle andre her inne

Det er mange her som mener du er en form for "gud", og de tror det du skriver. At du har tittel psykiater gjør deg ikke flinkere på dyr og dyrs adferd, men det er garantert en gjeng huer her inne som vil tro når du skriver med tittel bak

Det er greit at du har din mening om f.eks. dette temaet som hvem som helst annen her inne, men jeg synes du snart bør oppføre deg voksent og svare på det du blir betalt for med tittelen din, og så kjøre en vanlig profil på lik linje som alle andre her inne når du vil ha ut meninga di om de diverse temaene her på DOL

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan ikke du vurdere å leke deg rundt om her på privaten i steden for å gjøre det "i arbeidstiden" med tittel bak? Lage deg en profil utenom NHD og kalle deg noe annet på helt lik linje som alle andre her inne

Det er mange her som mener du er en form for "gud", og de tror det du skriver. At du har tittel psykiater gjør deg ikke flinkere på dyr og dyrs adferd, men det er garantert en gjeng huer her inne som vil tro når du skriver med tittel bak

Det er greit at du har din mening om f.eks. dette temaet som hvem som helst annen her inne, men jeg synes du snart bør oppføre deg voksent og svare på det du blir betalt for med tittelen din, og så kjøre en vanlig profil på lik linje som alle andre her inne når du vil ha ut meninga di om de diverse temaene her på DOL

Tråder som startes på psykiatriforum blir besvart med tittel.

Evne til humor krever visse basale kognitive funksjoner. Det er noe jeg forstår meg på :-)

Skrevet

Dyr har ikke humor, de har instinkter. En kan ikke tilegne dyr de samme egenskapene som mennesker har. Instinkter er være medfødt. Egenskapene kan læres, da i den hensikt at den gagner dyret selv. F.eks en hund som gjør triks enten på befaling eller ikke handler for å få godis, eller oppmerksomhet.

Humor og ondskapsfullhet er forbeholdt oss mennesker.

Skrevet

''Men at de har "personlighet" kan det ikke være noen tvil om:-)''

Helt enig!

Og senest i går oppdaget jeg et felt der vår katt tydeligvis skiller seg fra minst en annen katt: En gutt som var på besøk påpekte at katten vår malte - deres egen katt gjorde visstnok aldri det. :-) Jeg har riktignok tenkt at vår katt maler _mye_, men det høres rart ut med en katt som (nesten) aldri maler.

(ps. jeg har all grunn til å tro at guttens katt har det fint, så det er ikke det det kommer an på *S*)

Jeg har en katt som verken maler eller mjauer, isteden så prater han. Det hender han maler, men det er sjelden. Den andre kattet maler som en maskin bare hun er i nærheten av noen og får kos.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...