Gå til innhold

overforbruk av nesespray/-dråper...

Anbefalte innlegg

Hei! Har p.g.a. mye forkjølelser/bihulebetennelser kommet inn i en ond sirkel. Har blitt skikkelig avhengig av å bruke nesespray for å ikke være potte tett. Har prøvd å venne meg av med dette, men sprekker p.g.a. hodepine og nye bihuleprobl. Jeg vet at mitt overforbr. av nesespray/dråper ikke gjør meg noe bedre på lang sikt, men det å slutte med desse midlene fortoner seg nesten umulig for meg p.g.a. ubehaget som da oppstår når jeg ikke bruker det jevnlig. For en knipe. :o) Jeg er desperat etter gode råd. P.S: Saltvannsdråper hjelper ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35313-overforbruk-av-nesespray-dr%C3%A5per/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg kan ikke gi deg noen råd, men er selv helt avhengig av nesespray og kommer til å følge med om du får noen gode råd!

Kanskje vi skal "slutte" sammen, det er alltid lettere å være fler....fniis..

Hei comil!

Kjekt å høre fra deg. Jeg unner deg selvfølgelig ikke dette, men det er jo alltid godt å ikke være alene. :o)

Hei comil!

Kjekt å høre fra deg. Jeg unner deg selvfølgelig ikke dette, men det er jo alltid godt å ikke være alene. :o)

Jeg ahr selv vært utfor dette promlemet, var avhengig av nesespray i minst 1/2 år og det ble abre verre og verre. Jeg kom derfor på å prøve gradvis nedtrapping, dvs. jeg begynte å bruke mildere og mildere doseringer, først dosering for barn og etter en tid helt ned til baby-dråper. Dette fungerte faktisk, jeg slapp å være potte tett, men samtidig måtte jeg tåle å være litt tett. Problemet ble på denne måten mindre og mindre og til slutt bare bestemte jeg meg for å slutte helt. Da gikk det bare 2 -3 døgn før alt tilsynelatende var normalt igjen.

Annonse

Jeg har hatt samme problem selv og følgende hjalp for meg: Jeg var potte tett og måtte ha mer og mer nesedråper. Fant ut at jeg var kommet i en ond sirkel og måtte slutte. Jeg bestemte meg derfor å prøve en nedtrappingskurs som besto i å bruke lavere og lavere doser. Gikk først over til nesedårper for barn under 10 år, og etterhvert helt ned til baby-doseringer. Dette hjalp faktisk, ved at jeg gradvis ble mindre og mindre tett, samtidig med at jeg måtte tåle å være litt tett uten å ty til dråpene. Når jeg var kommet så langt at jeg bare behøvde babydråper om kvelden, bestemte jeg meg for å kutte helt ut. Og da gikk det ikke lang tid før problemet var borte.

Her er en side som kanskje er av interesse for deg:

http://www.doktoronline.no/pub/qa/408.html

Tusen takk for gode råd! Nå skal jeg snakke med legen min igjen. Jeg har i perioder tidl. gått på rinocort-spray foreskrevet av legen, men greidde likevel ikke å slutte. Nå skal jeg forsøke igjen og prøve å være litt mer standhaftig.

Har også hatt samme problemet. Jeg holdt på i flere år før jeg til slutt fant ut at dette ikke gikk lengre. Jeg kuttet tvert. Etterpå var jeg konstant tett i godt og vel en uke før det løsnet. Nå unngår jeg å bruke nesespray, for jeg blir faktisk dobbelt så tett når virkningen går over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...