Gå til innhold

Blodsvar ved subcutane injeksjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det egentlig når man skal sette en injeksjon subcutant (eller mener jeg intracutant??), å sjekke om man får blodsvar? Det sies jo at stoff som skal subcutant er farlig å få i en blodåre. Mange steder blir det likevel ikke sjekka om en har truffet åre eller ikke. Er det ikke så farlige likevel? Blir jo uansett ikke så fint etterpå når man har truffet åre, da men..

Men kommer det an på hvilket stoff det er snakk om, eller hva er det som avgjør om det er farlig eller ikke? Eller er det bare så små årer der man kan treffe feil når man f.e. setter Fragmin i magen, at det ikke har noe å si av den grunn?

Skrevet

Hvor vidt det er viktig om det blir blodsvar eller ikke, avhenger vel litt av hva man injisjerer.

I forhold til insulin (som jeg bruker selv), anbefales man å sette det subcutant for å få en jevnest mulig oppsuging over tid. Jeg har truffet blodårer noen ganger, uten at det har oppstått problemer av det. Men jeg har også hørt at en blødning kan føre til at stoffet man injisjerer ikke blir oppsugd skikkelig.

Vet ikke om dette var veldig mye hjelp i, så jeg overlater resten til legen ;-)

Skrevet

Ved injeksjon av adrenalin er det i hvertfall ekstremt viktig å få blodsvar før man injiserer. Får man det rett i blodåra er det bare å levere tøflene med en gang. Jeg vil tro at dette skyldes at det er forskjellige styrker på det man injiserer i blodåren, og det man injiserer subcutant eller intramuskulært.

mvh

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Betydningen av blodsvar ved subcutane, intracutane eller intramuskulære injeksjoner avhenger av hvilket stoff man setter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...