Gå til innhold

har du lest en bra krimbok i det siste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

18

• morsan

9

• Katt-ja

7

• ShitDiddelyDo

7

Jeg kviet meg lenge for å lese Mankellbøker uten Wallander, men endte opp med å like dem kjempegodt. Danselærerens tilbakekomst og Kennedys et eller annet. Øye?

Den siste med Wallander var også knallgod. Jeg var så redd han skulle stryke med selv i boka, siden det var den definitivt siste, men det gjorde han heldigvis ikke.

Jeg liker også Helen Tursten sine bøker, for ikke å snakke om Hypnotisøren, skrevet av et psevdonympar.

Jeg har kjøpt boka til Hans Olav Lahlum, men har ikke lest den ennå. Det må vel være hans krimdebut.

Er du ikke glad over å høre at han lever?

Det har for øvrig ingenting med historien i boka å gjøre. Spenningen ligger i helt andre forhold. Og det er jo ikke stort jeg får gjort med den saken når det først er sagt. :-)

Ja, de er veldig bra. Jeg har lest Menneske uten hund og En helt annen historie. Nr. 3 er en av de uleste som ligger og venter på meg.

Jeg har også lest masse annet av Håkan Nesser, fra hans tidligere fase. Bl.a. bøkene som foregår i Nederland med Van Veteren & co.

Det er for øvrig en del krimforfattere som gjør det vanskelig å lese bøkene deres i tilfeldig rekkefølge. De snakker ofte for mye om tidligere saker. Bl.a. Nesbø gjør det.

Nesbø må leses kronologisk. Mange av bøkene henger sammen. Men Nesbø er kurant, i hvert fall til nordmann å være. Jeg har ikke lest hans siste ennå.

Jeg ramla litt av Van Veteren-bøkene. En av årsakene var alle de rare navnene. Der er jeg skikkelig sær. Jeg leste f.eks. en krim av en eller annen islending (Indurar et-eller-annet - en ganske kjent kar), og navn, gatenavn og alt var vannvittige, så en lettlest bok ble tung for meg. Halve boka het jo Runardir og Runardor, så jeg klarte jo f ... ikke engang å skille kjønna.

Ikke rart det landet der gikk konkurs og rota det til med vulkanene sine.

Alt av Minette Walters.

Eller Sue Graftons "alfabetiske bøker" (A for alibi, B for bedrag etc)

Grafton, ja det er sant.

Kinsey er ikke mye glamorøs. Hun har kun en kjole, om jeg husker rett, og går nesten alltid i slitte joggesko? Men jeg liker henne kjempegodt. Og den spreke kokkelerende naboen/husverten hennes på rundt 100.

Er du ikke glad over å høre at han lever?

Det har for øvrig ingenting med historien i boka å gjøre. Spenningen ligger i helt andre forhold. Og det er jo ikke stort jeg får gjort med den saken når det først er sagt. :-)

Helt greit :o)

Annonse

Grafton, ja det er sant.

Kinsey er ikke mye glamorøs. Hun har kun en kjole, om jeg husker rett, og går nesten alltid i slitte joggesko? Men jeg liker henne kjempegodt. Og den spreke kokkelerende naboen/husverten hennes på rundt 100.

Enig i alt du skriver.

Jeg har ørten kjoler og er ekstremt mye mer jålete enn Kinsey Millhone, og jeg hadde aldri i verden våget å gjøre alt hun gjør, men det er kult å lese om henne :-)

Nesbø må leses kronologisk. Mange av bøkene henger sammen. Men Nesbø er kurant, i hvert fall til nordmann å være. Jeg har ikke lest hans siste ennå.

Jeg ramla litt av Van Veteren-bøkene. En av årsakene var alle de rare navnene. Der er jeg skikkelig sær. Jeg leste f.eks. en krim av en eller annen islending (Indurar et-eller-annet - en ganske kjent kar), og navn, gatenavn og alt var vannvittige, så en lettlest bok ble tung for meg. Halve boka het jo Runardir og Runardor, så jeg klarte jo f ... ikke engang å skille kjønna.

Ikke rart det landet der gikk konkurs og rota det til med vulkanene sine.

Indridason, ja. Han har jeg lest alle av. Om Erlendur med barna Sindri Snær og Eva Lind. Jeg er veldig glad i bøkene hans. De er ikke ulidelig spennende, men inneholder mye klokt.

Enig i alt du skriver.

Jeg har ørten kjoler og er ekstremt mye mer jålete enn Kinsey Millhone, og jeg hadde aldri i verden våget å gjøre alt hun gjør, men det er kult å lese om henne :-)

Jeg er mest bekymret over at hun vasker treningstøyet sitt så sjelden. Og de få gangene hun ikke spiser på Rosie`s eller hos Henry består middagen gjerne av en brødskive med peanøttsmør.

Og hell i kjærlighet har hun definitivt ikke. Men dama er knalltøff og sympatisk.

Du må ikke skrive at han ikke stryker med. Jeg skal lese den boka, og trodde etter å ha lest på coveret at han ville daue. Nå vet jeg at han ikke dauer. Argh!

Neida, jeg tenker at den siste Wallander-boka blir grei skuring på en strand til vinteren, og innen den tid har jeg nok glemt at han ikke stryker med. ;)

Da bør du ikke lese "Teppet faller: Poirots siste sak"...;-)

Jeg er mest bekymret over at hun vasker treningstøyet sitt så sjelden. Og de få gangene hun ikke spiser på Rosie`s eller hos Henry består middagen gjerne av en brødskive med peanøttsmør.

Og hell i kjærlighet har hun definitivt ikke. Men dama er knalltøff og sympatisk.

...og så elsker hun burgere og annen fast food, og spiser med klissete fingre og stønner over hvor deilig det smaker, før hun tørker av seg med en serviett - krøller den sammen og hiver i søppelbøtta ;-)

Jeg tror forøvrig at Grafton er seg bevisst at bøkene skal oversettes til andre språk, og derfor fletter inn viktige egennavn som begynner på samme bokstav som bokas tittel. "Q for Quarry" het på norsk "Q for Quorum", som var navnet på den småbyen der drapsofferet kom fra.

Ikke mange ord i vanlig norsk dagligtale som begynner på q - det måtte neste ha blitt q--tips! ;-)

...og så elsker hun burgere og annen fast food, og spiser med klissete fingre og stønner over hvor deilig det smaker, før hun tørker av seg med en serviett - krøller den sammen og hiver i søppelbøtta ;-)

Jeg tror forøvrig at Grafton er seg bevisst at bøkene skal oversettes til andre språk, og derfor fletter inn viktige egennavn som begynner på samme bokstav som bokas tittel. "Q for Quarry" het på norsk "Q for Quorum", som var navnet på den småbyen der drapsofferet kom fra.

Ikke mange ord i vanlig norsk dagligtale som begynner på q - det måtte neste ha blitt q--tips! ;-)

Q, ja. Det er sant. Q for q-tips hadde vært en herlig tittel.

Hvor langt er vi nå? Jeg har lest U for understrøm. Har det kommet flere? Jeg lurer også på når hun skal få seg mobiltelefon. Rett nok ligger bøkene noen år tilbake i tid, men USA var vel tidlig ute?

Hun bruker telefax og skriver sjekker. Internett har vi ikke hørt om en gang. Men det kom vel på slutten av 1980-tallet? Eller var det ikke så tidlig?

Annonse

Hvor langt er vi nå? Jeg har lest U for understrøm. Har det kommet flere? Jeg lurer også på når hun skal få seg mobiltelefon. Rett nok ligger bøkene noen år tilbake i tid, men USA var vel tidlig ute?

Hun bruker telefax og skriver sjekker. Internett har vi ikke hørt om en gang. Men det kom vel på slutten av 1980-tallet? Eller var det ikke så tidlig?

Jeg var ferdig med å studere i 1996. Tror vi oppdaget internett i 1995 eller 1996 - da vi skulle se etter leilighet. Ikke vanlig blant studentene i alle fall å bruke internett før det.

Husker jeg oppdaget e-mail i 1995 da jeg var inne hos en av lærerene og det "plinget" på PC'en at han hadde fått mail. Hadde aldri hørt om det før :-)

Var det ikke Kennedys hjerne da?

Syntes ikke den var noe god :-(

''Var det ikke Kennedys hjerne da?''

Kan godt hende, lyder kjent med Kennedy. Takk!

''Syntes ikke den var noe god :-(''

Ok, da deler vi ikke oppfatning om hva som er god krim, jeg likte annerledesheten og personbeskrivelsene i denne :-).

Jeg har bare lest til og med T. U tror jeg kom i våres en gang. Jeg venter til den kommer i paperback ;-)

Er hun ikke bare i 1987 eller deromkring? Selv om bøkene er skrevet i vårt årtusen, har jo forfatteren strengt holdt seg til den tiden hun begynte å skrive disse bøkene, uten "sprang" frem til vår egen tidsalder. Er handlingen i den ene boka lagt til april-mai 1986, handler den neste kanskje om august-spetember 1986 osv.

Dette i motsetning til enkelte andre krimhelter, som tas med inn i vår tid uten at karakteren blir tilsvarende mye eldre...

Dette gjaldt bl a Christies Poirot, som vel ikke var helt ung i bok nummer én (Stylesmysteriet). Da hun skrev boka om hans siste sak ca 60 år senere, kunne hun ha skrevet det som om handllingen fant sted 20-30 år tidligere for å unngå at Poiroit satte nye verdensrekord i høy alder. Men hun skrev det som en "samtidsroman" og ga vel egentlig blaffen i om Poirit "bare" hadde blitt 30-40 år eldre på disse 60 årene...;-)

Tilsvarende synes også å gjelde for Adam Dalgliesh - forfatteren P- D- James lar han være på omtrent samme alder hele tiden har jeg inntrykk av, selv om bøkene strekker seg over en periode på 20-25 år. I de nye bøkene har han mobiltelefon og tydeligvis lever på 2000-tallet.

Grafton, ja det er sant.

''Kinsey er ikke mye glamorøs. Hun har kun en kjole, om jeg husker rett, og går nesten alltid i slitte joggesko?''

Kinsey er min helt, og jeg ønsker meg en kjole maken til hennes. Den krøller ikke selv om den ligger tullet sammen i en liten veske, den passer til alle anledninger. Jeg har tatt meg i å lete etter den i butikken ;-)

''Og de få gangene hun ikke spiser på Rosie`s eller hos Henry består middagen gjerne av en brødskive med peanøttsmør.''

Peanøttsmør med sure agurker på, om jeg må be :-)

Det verste er at jeg bare måtte prøve det selv - men det var ikke spesielt godt ;-)

Gjest Shira :o)

Alt av Minette Walters.

Eller Sue Graftons "alfabetiske bøker" (A for alibi, B for bedrag etc)

''Eller Sue Graftons "alfabetiske bøker" (A for alibi, B for bedrag etc)''

Jeg har lest alle som har kommet ut (tror jeg), men nå ble jeg litt usikker på siste bokstav, vet du hvilken det er? Jeg innbiller meg at det var S jeg leste sist, men jeg har gitt bort boka. *gullfiskhukommelse*

Jeg liker den serien veldig godt!

Gjest Shira :o)

Grafton, ja det er sant.

En svart kjole og spiser ofte McEgg til froksost, inntas i bilen. Klipper håret sitt foran speilet på badet i annekset.

Henry kokkelerer, men noen ganger er de borte til den halvgalne utenlandske dama som har restaurant. Å, jeg liker de bøkene!

80-tallet, skrivemaskiner og en telefonsvarer, ikke noe tekniske under, enkelt og greitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...