Gå til innhold

Har dere beredskapslager i tilfelle krise/krig?

Anbefalte innlegg

Lillemus
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Som jeg skrev: "Jeg har selv problemer med å håndtere store dunker med vann..." ;)  Maksimalt størrelse på en dunk om  jeg skulle klare å håndtere den, måtte ha vært rundt 5 liter.

Vi har 10-litersdunker på hytta og det er maks av hva jeg klarer å løfte og tømme av i alle fall. Større dunker enn det hadde vært bare tull å ha om jeg skulle håndtere dem alene.

Fortsetter under...

Everybody skrev (På 9.3.2025 den 0.39):

Har dere beredskapslager i tilfelle krise/krig?

https://www.rodekors.no/vart-arbeid/beredskap/egenberedskap/

Dette er diskutert her inne mange ganger, men nå ser det ut som flere enn før svarer ja på spørsmålet ditt. Dette sier nok noe om at folk opplever at det er mer sannsynlig at man kan få behov for dette, dvs er mer utrygge enn tidligere. Selv har jeg hatt beredskapslager i flere år, faktisk tiår, men mitt lager har også vokst i omfang de siste årene. I likhet med flere i tråden vil min største utfordring bli å holde varmen ved lange strømbrudd vinters tid, og jeg undersøker derfor om jeg kan sette inn vedovn på loftstuen as we speak. 

Lillemus skrev (15 timer siden):

Vi har 10-litersdunker på hytta og det er maks av hva jeg klarer å løfte og tømme av i alle fall. Større dunker enn det hadde vært bare tull å ha om jeg skulle håndtere dem alene.

På Clas Ohlson, Biltema, Jula el.l kan du kjøpe kork med kranfunksjon som du kan bruke om dui ikke greier å løfte mer enn 10-kilosdunker. 

Lillemus
Kayia skrev (4 minutter siden):

På Clas Ohlson, Biltema, Jula el.l kan du kjøpe kork med kranfunksjon som du kan bruke om dui ikke greier å løfte mer enn 10-kilosdunker. 

Heeey! Den var kjekk! Ellers er det ganske greit å overlate de tunge løftene til mannen også. ;)

• 2 uker senere...

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

Hvordan får man egentlig spylt toalettet hvis man ikke har strøm og vann?

Det får du ikke. Så med mindre du har enormt store vannreserver og kan fylle en bøtte med vann og skylle ned, bør du vurdere andre løsninger. 

Oslo kommune skriver følgende på sine nettsider: 

«Nødtoalett

Som alternativ til wc kan du bruke en bærepose av plast tredd over en bøtte eller over toalettskålen. Bruk helst dobbel pose for å hindre lekkasje. Etter bruk må du presse ut luften av posen før du lukker godt igjen med doble knuter. Do-posen kan du kaste i beholder for restavfall utendørs.»

Everybody skrev (10 timer siden):

Hvordan får man egentlig spylt toalettet hvis man ikke har strøm og vann?

Hvis man kan hente vann fra en plass, smelte snø eller lignende kan man heller en bøtte vann oppi doen. Det trenger åpenbart ikke være rent vann fra krana og jeg tenker de fleste nordmenn har lett tilgang på vann som ikke nødvendigvis kan drikkes.

Endret av Grendel
Dorthe skrev (På 9.3.2025 den 17.09):

Jeg pleier å ha så mye tørrvarer at jeg alltid har sagt at jeg har nok til tredje verdenskrig.  Men vi trenger vann og vet ikke hvor vi skal oppbevare det.  Jeg så de hadde dunker på Joker, men de skal jo hjem også.

Du kan bestille femlitersdunker på Oda. Det har jeg selv gjort, for å slippe å bære dem fra butikken.

Ellers har jeg foreløpig ikke brydd meg med særlig til beredskapslageret. Har jo alltid mat for noen få dager i skuffer og skap, samt fyrstikker, stearinlys o.l. Også et beredskapslager vil jo være begrenset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...