Gå til innhold

mase-meg, nervevraket. Til en lege?


Gjest kalia

Anbefalte innlegg

Uff, føler meg masete og slitsom på DOL nå, fordi jeg spør så mye om det samme.

Men jeg er så nervøs og redd, og jeg skulle kanskje ikke ha spurt tidligere for nå er redselen enda verre. Jeg spurte på allmennmedisinforumet om hva en generell helsesjekk er og består av, og fikk svar på det (takk!). Jeg er 20 år og så vidt jeg vet er det meste bra fysisk, men jeg skal nå til en sjekk allikevel. Jeg skal til legen snart, og min store skrekk er: å bli tatt på. At legen kjenner på halsen går vel greit, men IKKE noe annet sted. Jeg vil IKKE ta av meg genseren for at legen skal kunne lytte på hjertet eller lunger e.l. eller hverst av alt kjenne på magen min.

Jeg gruer meg sånn! :-( Ville mye heller gått til tannlegen og trukket ti tenner enn å gå til vanlig lege.

*Ikke ta på meg! Ikke se på meg!*

For forran deg sitter en litt for stor og litt for liten jente og skammer seg, hater sin egen kropp. Hun takler ikke å se eller føle sin egen kropp selv.

Og nå gruer hun seg så veldig til å gå til legen!

Kjære lege som leser dette, vær så snill og berolig meg ...? Det er ikke så ille, er det? Er jeg nødt til å ta av genseren hvis jeg absolutt ikke vil? Må legen kjenne på magen?

Hilsen hun med det elendige selvbildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(legebesøket nå er ikke frivillig, men har heller ingenting med mat- og selvbildeproblemer å gjøre. Ingen vet om problemene mine, jeg har ikke en ensidig spiseforstyrrelse, og stort sett holder fornuften symptomene under kontroll. Symptomene på hvordan jeg har det inne i meg. Symptomene på mitt elendige selvbilde. Jeg HATER kroppen min ...

Poenget var bare det: jeg skal tilfeldigvis til legen. Verken legen eller andre vet om mitt dårlige selvbilde og skamfølelser i forhold til kropp og utseende. Og det er ikke det jeg skal snakke om hos legen, det er det ikke tid til for det er andre ting som må gjøres.

Jeg er bare så redd for at de skal ta på meg, se meg :-(( .. For at jeg skal slippe å grue meg så veldig veldig mye så håpet jeg noen kunne avkrefte det om at legen vil klemme og kjenne på meg ...? *grøsser ved tanken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(legebesøket nå er ikke frivillig, men har heller ingenting med mat- og selvbildeproblemer å gjøre. Ingen vet om problemene mine, jeg har ikke en ensidig spiseforstyrrelse, og stort sett holder fornuften symptomene under kontroll. Symptomene på hvordan jeg har det inne i meg. Symptomene på mitt elendige selvbilde. Jeg HATER kroppen min ...

Poenget var bare det: jeg skal tilfeldigvis til legen. Verken legen eller andre vet om mitt dårlige selvbilde og skamfølelser i forhold til kropp og utseende. Og det er ikke det jeg skal snakke om hos legen, det er det ikke tid til for det er andre ting som må gjøres.

Jeg er bare så redd for at de skal ta på meg, se meg :-(( .. For at jeg skal slippe å grue meg så veldig veldig mye så håpet jeg noen kunne avkrefte det om at legen vil klemme og kjenne på meg ...? *grøsser ved tanken*

han kjenner på halsen og bak ørene dine. men ikke ellers..

legene ser vel helst at du tar av deg, men mn må ikke hvis man ikke vil. de blir ikke sure eller noe sånt. hvis de spør hvorfor du ikke vil, sier du bare at du ikke føler deg grei når du må ta av deg.. legene maser ikke, du bestemmer!!

lykke til.

håper du ikke gruer deg så mye lenger nå..

hilsen en som hater kroppen sin like mye men som *klemmer deg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kjenner på halsen og bak ørene dine. men ikke ellers..

legene ser vel helst at du tar av deg, men mn må ikke hvis man ikke vil. de blir ikke sure eller noe sånt. hvis de spør hvorfor du ikke vil, sier du bare at du ikke føler deg grei når du må ta av deg.. legene maser ikke, du bestemmer!!

lykke til.

håper du ikke gruer deg så mye lenger nå..

hilsen en som hater kroppen sin like mye men som *klemmer deg*

tusen takk, nå beroliget du meg en god del, katya ... *slapper litt mer*

Gruer meg fortsatt, men er ikke fullt så redd. Får ikke panikk lenger ved tanken ihvertfall, når jeg vet at det går greit å si nei osv.

Takk for at du svarte meg ... :-)

*Klem* fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

(legebesøket nå er ikke frivillig, men har heller ingenting med mat- og selvbildeproblemer å gjøre. Ingen vet om problemene mine, jeg har ikke en ensidig spiseforstyrrelse, og stort sett holder fornuften symptomene under kontroll. Symptomene på hvordan jeg har det inne i meg. Symptomene på mitt elendige selvbilde. Jeg HATER kroppen min ...

Poenget var bare det: jeg skal tilfeldigvis til legen. Verken legen eller andre vet om mitt dårlige selvbilde og skamfølelser i forhold til kropp og utseende. Og det er ikke det jeg skal snakke om hos legen, det er det ikke tid til for det er andre ting som må gjøres.

Jeg er bare så redd for at de skal ta på meg, se meg :-(( .. For at jeg skal slippe å grue meg så veldig veldig mye så håpet jeg noen kunne avkrefte det om at legen vil klemme og kjenne på meg ...? *grøsser ved tanken*

Kjære kalia ! Du sier ikke klart hvorfor du oppsøker lege ,men jeg forstår det sånn at det ikke er pga spiseforstyrrelsen. Du kan selv si til legen at du ikke liker å kle av deg og at noen tar på deg. Du og legen kan da sammen finne ut hvordan det er best for deg at du blir undersøkt. Det vil være avhengig av hvilke undersøkelser som legen mener må tas- det er vanskelig å lytte på hjertet eller høre på lungene uten at du kler av deg,- men det er mulig "å bare dra opp genseren f.eks hvis det er bedre for deg"- råder deg til å fortelle legen om det. Han/hun har taushetsplikt! Da blir det bedre for deg i ettertid. Du må absolutt ikke ta av deg noen ting dersom du ikke ønsker det!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kalia ! Du sier ikke klart hvorfor du oppsøker lege ,men jeg forstår det sånn at det ikke er pga spiseforstyrrelsen. Du kan selv si til legen at du ikke liker å kle av deg og at noen tar på deg. Du og legen kan da sammen finne ut hvordan det er best for deg at du blir undersøkt. Det vil være avhengig av hvilke undersøkelser som legen mener må tas- det er vanskelig å lytte på hjertet eller høre på lungene uten at du kler av deg,- men det er mulig "å bare dra opp genseren f.eks hvis det er bedre for deg"- råder deg til å fortelle legen om det. Han/hun har taushetsplikt! Da blir det bedre for deg i ettertid. Du må absolutt ikke ta av deg noen ting dersom du ikke ønsker det!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

tusen takk for et beroligende svar, Laila! Legebesøket har som du trodde ingenting med sf'en å gjøre. Krysser fingrene og håper veldig at det ikke er nødvendig å lytte på hjertet etc. ... og hvis jeg må er det godt å vite at jeg kan si ifra om alt det her. (alle hate-å-bli-tatt-på følelsene). Takk igjen for at du svarte!

Hilsen en litt mindre nervøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...