Gå til innhold

Jobbe som lege med diagnosen asperger

Anbefalte innlegg

Gjest madlenemie

Hei! Jeg har egentlig lagt fra meg tanken om å fullføre medisinstudiet etter mange og LANGE samtaler med min psykiater. Som mener jeg ikke en dag ville fungert som lege = jeg ville blitt sykemeldt etter en uke. (rett etter turnustjenesten) Jeg er ikke helt uenig, dette pga av evt. stress vil være vanskelig, men jeg klarer ikke å få det ut av tanken. Hver gang jeg hører/ser en sykebil føler jeg en veldig uro/tvil, på om jeg gjør feil valg, ved å ta fysiologi. Det ble IKKE mindre da min fastlege skulle skrive under noen papirer og sa, "Ja jeg hadde mange venner jeg i min studietid med diagnosen asperger syndrom". Jeg ble svært overrasket, men typisk meg fikk jeg ikke spurt han noe mer fordi dette kom så overraskende på meg. Men nettopp denne og lignende kommentarer gjør at jeg i blant tviler, kanskje jeg burde fullføre medisinstudiet for de har jo denne forskerlinjen samt jeg kunne jo egentlig tenke meg å jobbe mer med forskning og opp mot tidligere definerte U-land. Jeg tror neppe NAV vil støtte meg men det er pga av rådene, som jeg muligens må overkjøre. Men min psykiater har føler jeg lukket den døren som heter medisin, det kjentes riktig da, men nå tenker jeg at det kan jo hende jeg bør helt gjøre dette valget selv. Altså fullføre studiet og se, kanskje klarer jeg det psykiateren min og de andre mener jeg ikke kan klare. De ser jo mine begrensinger, for det er de jeg forteller om, ikke at jeg er en omsorgsperson, med ønske om å hjelpe,. (men min psykiater mener jeg heller kan skirve en bok for å hjelpe) Jeg er sterkt i tvil, så i tvil at jeg muligens går i mot rådene nå, jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke med litt tilrettelegging kan fungere som lege. Jeg har bare A` er nesten på eksamener og jeg er en omsorgsperson, problemet er at jeg ikke tåler for mye stress og ikke kjenner igjen ansikter. Det siste vil vist være dårlig sier min psykiater, men det går en serie på en kanal med en lege som nettopp ikke fester seg ved annet enn symptomer etc. nå er han ekstrem og ganske ufølsom, men jeg mener helt usakelig syns jeg ikke det er. Jeg husker ikke hva den serien heter for jeg har bare sett et par episoder og det er lenge siden, men jeg tenkte da på at jeg nettopp var flink til å stille rett diagnose ved presentasjon av kasus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• PieLill

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• FGT

3

Vet du - ut fra det jeg har sett av deg her på DOL, kunne jeg aldri kunne hatt en lege med vansker som dine. Da tenker jeg først og fremst på alle misforståelsene som kunne oppstått med tanke på at du ikke hadde oppfattet non-verbal eller underliggende kommunikasjon. Jeg ville ikke følt meg trygg, kanskje heller ikke møtt med mine problemer.

Jeg er til vanlig en relativt presis verbal person, men når jeg blir dårlig, blir kommunikasjonsevnen mye dårligere, og da er jeg totalt avhengig av at legen min kan lese meg likevel.

Sørs forslag om forsker er imidlertid ikke dumt, for du viser jo en utrolig iherdighet i å finne ut av ting.

Det var min personlige mening.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du vil ikke fungere som lege med diagnosen asperger. Lege er et typisk relasjonsyrke der det å lese hele pasientens kommunikasjon er av vesentlig betydning.

Jeg vet av et par leger med typiske aspergertrekk. Det går svært dårlig med deres yrkesutøvelse.

Vet du - ut fra det jeg har sett av deg her på DOL, kunne jeg aldri kunne hatt en lege med vansker som dine. Da tenker jeg først og fremst på alle misforståelsene som kunne oppstått med tanke på at du ikke hadde oppfattet non-verbal eller underliggende kommunikasjon. Jeg ville ikke følt meg trygg, kanskje heller ikke møtt med mine problemer.

Jeg er til vanlig en relativt presis verbal person, men når jeg blir dårlig, blir kommunikasjonsevnen mye dårligere, og da er jeg totalt avhengig av at legen min kan lese meg likevel.

Sørs forslag om forsker er imidlertid ikke dumt, for du viser jo en utrolig iherdighet i å finne ut av ting.

Det var min personlige mening.

Hei!

Takk skal du ha, jeg ser du er inne på tanker ikke ulike min psykiaters.

Jeg kjenner imidlertid flere foreldre med barn med asperger som har en fastlege mener de med skikkelige asperger-trekk, det er vist ikke uproblematisk.

Jeg skjønner de godt, men jeg er ikke den typiske aspergeren, i egne øyne, kanskje i min psykiaters men jeg både har og ikke har asperger syndrom, med det mener jeg at jeg syns jeg selv fungerer for bra.

Det er nettopp i disse dager en fare for overdignostisering av asperger syndrom, jeg tenker da ikke bare på meg selv men også på mine sønner osv....

Deres lærere har også problemer med å tenke syndrom når man står ovenfor mennesker med bare 6`ere i alle fag unntatt gym, , jeg har vært på mensa sine sider og der er det faktisk vært luftet flere tanker om asperger syndrom / eller bare høy IQ. Jeg må legge til at dette til tross, min psykiater er sikker i sin sak om at jeg har asperger syndrom, slik BUP er for mine sønner, men samtidig, hvorfor er vi da så flinke i rubiks kube, sjakk og matematikk?? Det får meg til å tenke på det flere i mensa sier. Jeg er ikke medlem selv fordi IQ testen jeg har tatt holder ikke, man må ta Mensas egne tester på gamlebyen skole i Oslo. Tester gjør meg stresset.

Men en ting ser jeg, slett ikke alle med høy IQ har våre sosiale vansker ex Clinton, men noen har nettopp det. Ikke så få heller.

I følge en venn av meg som er medlem av mensa og han har asperger syndom sier hans kone som er min venninne, men han er ikke enig selv, så driver de fleste på med sine interesser på fritiden, nokså lik særinteresser som er grunnen oftest til at man setter asperger syndrom.

Tusen takk for svar i allefall, jeg ser og vet du er inne på en realitet der slik at jeg skal lese det igjen. Men jeg er ganske så sta, og når jeg bestemmer meg for noe er det vanskelig for noen å snu min ide.

Du vil ikke fungere som lege med diagnosen asperger. Lege er et typisk relasjonsyrke der det å lese hele pasientens kommunikasjon er av vesentlig betydning.

Jeg vet av et par leger med typiske aspergertrekk. Det går svært dårlig med deres yrkesutøvelse.

Hei!

Takk skal du ha.

Det var fint du svarte for jeg tenkte din erfaring og andre legers erfaring skal jeg jo i det minste lytte til. Dere er jo i yrket. Det er også en skole venninne av meg som er fastlege i Molde og som har sine tvil, hun mener jeg må ha blitt misforstått, men min mann mener nok denne venninnen som er fastlege vel mye er i sin egen verden siden hun ikke oppfatter min asperger.

Ja min venninne er litt rar, men hun er en god fastlege tror jeg og hennes mann er psykolog, slik at der har hun jo god støtte.

Jeg blir bare i blant så sta og egenrådig, for jeg blir irritert og i tvil om det andre sier nå er så rikitg. Samtidig vil jeg bli lei meg om jeg gjør så mange forsøk og mislykkes i en jobb.

Det er nettopp det min psykiater mener er det verste, ikke at jeg ikke vil klare jobben, men jeg vil vist streve, føle jeg kommer til kort, og fullstendig ikke fikse en jobb med så stort stress-nivå. Er hun sikker på, min psykiater, men jeg lurer nå kan noen være så sikker? Men BESTEMT er min psykiater det har jeg erfart. Men det gjør meg også trygg på en rar måte.

Takk for at du sier du kjenner noen med asperger-trekk for det er vel egentlig det jeg har. Lurer på hvorfor jeg fikk diagnosen? Når andre nettopp ikke får den, men får beskjed fra samme psykiater at de har asperger trekk. Jeg vet nå om en dame som ikke fikk diagnosen asperger av min psykiater, som ble lei seg for det ??? og som fikk høre hun har asperger- trekk, det er jo egentlig det jeg har, så hvorfor jeg fikk diagnosen og hun ikke det er meg det største mysterium??? Som jeg må få min psykiater til å oppklare neste gang.

Det er jo helt merkelig???? Når jeg tenker meg om???

Annonse

Har du vurdert forsker?

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja absolutt det er derfor jeg skal studere fysiologi!

Min psykiater sier nettopp diisse feks er forelesere på medisin m.m. samt ja forskning.

Problemet er bare at jeg blir i tivil hver gang jeg hører en sykebil, samt at jeg er en omsorgsperson.

Mange tror ikke aspergere er det, men jeg er det, jeg har jo både vært novise, jobbet i områder få mennesker har vært i, samt har prinsipper som drev meg gjennom serbernes sperringer helt til Sarajevo. Jeg gjør det jeg bestemmer meg for, uansett ytre uttalelser om økt spenning.

Men jeg hører mer nå på mennesker enn jeg gjorde før, og min erfaring er nå blitt en annen, nemmelig at det kan være nyttig å lytte til mennesker, ikke alt man tenker ut selv er det beste.

Så takk for hjelpen.

Hei!

Min psykiater sier nettopp diisse feks er forelesere på medisin m.m. samt ja forskning.

Problemet er bare at jeg blir i tivil hver gang jeg hører en sykebil, samt at jeg er en omsorgsperson.

Mange tror ikke aspergere er det, men jeg er det, jeg har jo både vært novise, jobbet i områder få mennesker har vært i, samt har prinsipper som drev meg gjennom serbernes sperringer helt til Sarajevo. Jeg gjør det jeg bestemmer meg for, uansett ytre uttalelser om økt spenning.

Men jeg hører mer nå på mennesker enn jeg gjorde før, og min erfaring er nå blitt en annen, nemmelig at det kan være nyttig å lytte til mennesker, ikke alt man tenker ut selv er det beste.

Så takk for hjelpen.

Jeg kjenner deg kun gjennom det du har skrevet på DOL.

Alle mennesker er forskjellige - noen passer til det ene, og andre passer til noe forskjellig. Ofte er det slik at vi har lyst å bli noe som vi ikke kan (av den ene eller andre årsaken).

Fra det jeg har lest av deg her så tror jeg du vil bli en god forsker (og da kan du jo ta doktorgrad (PhD)), men jeg tror definitivt ikke du vil passe som lege. (Heller ikke politi, for eksempel.)

Min anbefaling til deg vil være at du bestemmer deg for å bli en briljant forsker, i stedet for en dårlig lege! Det tror jeg du vil tjene godt på.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg glemte dette:

Tror du virkelig ikke at man ved nettopp mere objektiv å forholde seg til symptomer mer enn menneskene, kan være en bedre lege? Jeg vet ikke om du har sett en serie tror den heter noe sånt som House, beklager husker ikke, men der er nettopp legen helt uinteressert i "snakket" til pasientene, han ser på symptomer, prøver. fakta, han har en evne til observasjon, induksjon og deduksjon. Er en god diagnostiker.

Personlig syns jeg han er kald og litt kynisk, men noe ved han vekker tillit og i vertfall syns jeg det kan bli mye snakk og lite fakta i blant særlig hvis det går på bekostning av fagkunnskap.

Jeg kjenner deg kun gjennom det du har skrevet på DOL.

Alle mennesker er forskjellige - noen passer til det ene, og andre passer til noe forskjellig. Ofte er det slik at vi har lyst å bli noe som vi ikke kan (av den ene eller andre årsaken).

Fra det jeg har lest av deg her så tror jeg du vil bli en god forsker (og da kan du jo ta doktorgrad (PhD)), men jeg tror definitivt ikke du vil passe som lege. (Heller ikke politi, for eksempel.)

Min anbefaling til deg vil være at du bestemmer deg for å bli en briljant forsker, i stedet for en dårlig lege! Det tror jeg du vil tjene godt på.

Med vennlig hilsen

:):):)

Ja der er du jammen på linje med min psykiater. :)

Så rart!! Vel jeg skal tenke på det, for selv om du kjenner meg herfra så kjenner jo nettopp min psykiater meg fra våre ukentlige( annen hver) ukes møter. Og nettopp mener hun det samme som dere her, det er jo interessant.

Jeg må innrømme dette, dere er nok inne på sannheten, jeg kjenner meg selv,, men jeg må likosm alltid finne ut alt selv, dessverre. Men som sagt jeg er blitt flinkere til å lytte til andre mennesker og den erfaringen jeg har gjort så langt har vært god, da mest i forhold til min psykiater som er min dør inn til verden. Takk

Ut i fra det jeg har lest av deg her inne, mener jeg definitivt ikke du vil passe som lege. Jeg tror kanskje også at andre ser ting ved deg som du ikke ser. F.eks sier du at du egentlig bare har asperger trekk, og at det ikke er så veldig synlig. Men hadde ikke du sagt at du hadde asperger så ville jeg uansett tippet at du hadde det. Jeg synes det kommer ganske tydelig frem når jeg leser innleggene dine.

Som lege så må man kunne lese og forstå andre, og det er vel nettopp to ting som kan være problematisk for deg.

Jeg synes rådet til Sør om å bli forsker er veldig bra.

Det er nok mange som kunne tenke seg å bli lege når man hører sykebilen, men det er et langt skritt derifra til å faktisk bli lege, og så en god lege.

Hei!

Kunne du si hvilke vansker de helt konkret er oppe i disse legene med asperger trekk?

Foreldrene i autismeforeningen sa til meg at legen de snakket om, rett og slett til tider var både ufølsom, hard og lite kommunikativ.

Men sånn er ikke jeg, dessuten er jeg ikke en mann, men kvinne og asperger-kvinner er anderledes enn asperger menn, dvs mer følsomme har jeg lest(min mann er enig), jeg er ikke noen overfølsom type, det skal ikke sies, men det syns jeg da har mer sine fordeler. Blant annet mer selvstendige barn.

Slik at man må ta høyde for kjønsforskjellen her.

Nesten alle min psykiaters pasienter med asperger syndrom er menn og derfor er jeg ikke helt representativ, jeg syns stadig min psykiater blir overrasket fordi jeg nettopp er følsom av meg. Jeg er jo kvinne vet du, like mye som min hjerne er veldig enkel lik en manns hjerne, lik din Dr Nils håvard Dahl:)

Hei!

Jeg glemte dette:

Tror du virkelig ikke at man ved nettopp mere objektiv å forholde seg til symptomer mer enn menneskene, kan være en bedre lege? Jeg vet ikke om du har sett en serie tror den heter noe sånt som House, beklager husker ikke, men der er nettopp legen helt uinteressert i "snakket" til pasientene, han ser på symptomer, prøver. fakta, han har en evne til observasjon, induksjon og deduksjon. Er en god diagnostiker.

Personlig syns jeg han er kald og litt kynisk, men noe ved han vekker tillit og i vertfall syns jeg det kan bli mye snakk og lite fakta i blant særlig hvis det går på bekostning av fagkunnskap.

House er definitivt ingen asperger. House er så empatisk at han ikke greier å forholde seg til det. For å beskytte seg selv og holde den nødvendige, faglige avtand, skjuler han seg bak en "jeg liker ingen" - maske :-)

Annonse

Hei!

Kunne du si hvilke vansker de helt konkret er oppe i disse legene med asperger trekk?

Foreldrene i autismeforeningen sa til meg at legen de snakket om, rett og slett til tider var både ufølsom, hard og lite kommunikativ.

Men sånn er ikke jeg, dessuten er jeg ikke en mann, men kvinne og asperger-kvinner er anderledes enn asperger menn, dvs mer følsomme har jeg lest(min mann er enig), jeg er ikke noen overfølsom type, det skal ikke sies, men det syns jeg da har mer sine fordeler. Blant annet mer selvstendige barn.

Slik at man må ta høyde for kjønsforskjellen her.

Nesten alle min psykiaters pasienter med asperger syndrom er menn og derfor er jeg ikke helt representativ, jeg syns stadig min psykiater blir overrasket fordi jeg nettopp er følsom av meg. Jeg er jo kvinne vet du, like mye som min hjerne er veldig enkel lik en manns hjerne, lik din Dr Nils håvard Dahl:)

Nei, jeg kan ikke si det. Det kan være gjenkjennbart.

Ut i fra det jeg har lest av deg her inne, mener jeg definitivt ikke du vil passe som lege. Jeg tror kanskje også at andre ser ting ved deg som du ikke ser. F.eks sier du at du egentlig bare har asperger trekk, og at det ikke er så veldig synlig. Men hadde ikke du sagt at du hadde asperger så ville jeg uansett tippet at du hadde det. Jeg synes det kommer ganske tydelig frem når jeg leser innleggene dine.

Som lege så må man kunne lese og forstå andre, og det er vel nettopp to ting som kan være problematisk for deg.

Jeg synes rådet til Sør om å bli forsker er veldig bra.

Det er nok mange som kunne tenke seg å bli lege når man hører sykebilen, men det er et langt skritt derifra til å faktisk bli lege, og så en god lege.

Hei!

Ja vel, ja da skjønner jeg at jeg må ha skrevet litt av hvert om meg selv her inne.

Men uansett skriver jeg dessverre for ofte for usminket og rett fra virkeligheten hvordan ting er, jeg pynter aldri på en sak.

Det kan også ha sine ulemper.

Ja jeg blir jo litt sjokkert når jeg hører min psykater snakke om andre pasienter med asperger- trekk, også gir hun meg asperger diagnose, hadde du sett meg ville du selv blitt mildt sagt overrasket.

Jeg er feminin på utsiden, ofte er asperger kvinner litt maskuline tror jeg, (usikker?) jeg er mer ydmyk enn asperger menn og mer der at jeg innrømmer ting. Dette er ikke min oppfatning men min psykiater, min psykiater har rost meg for at jeg evner å se min mann, se mine barn, se andre menneskers behov og ikke bare kjøre mitt løp. Slik asperger-menn oftere er og oppfører seg.

Derfor må man tenke kjønn når man har med asperger syndrom å gjøre, jeg har nok syndromet, men jeg er ingen ufølsom asperger-mann. Jeg jobber hardt med å bli mer flink på å samarbeide, lytte, men dessverre jeg feiler mye, men jeg innrømmer mine feil.

Derfor sier min mann jeg er en søt og god kone og han ler av meg. Noe jeg enda ikke liker, men prøver å ikke bli fornæmet av.

House er definitivt ingen asperger. House er så empatisk at han ikke greier å forholde seg til det. For å beskytte seg selv og holde den nødvendige, faglige avtand, skjuler han seg bak en "jeg liker ingen" - maske :-)

Hei!

Hmm ja den må jeg tenke på.....

Jeg tror ikke du vet hvor empatisk jeg er..... så empatisk at jeg kan virke kald...fordi jeg ikke klarer annet...men det har ingen før forstått. Da er nettopp praktisk hjelp en god vei, fordi den både er nyttig og til hjelp.

Uansett, Dr House, da har du sett han, men jeg liker han, selv om ingen gjør det. jeg liker han fordi han hjelper mennesker, selv om han utvendig virker ufølsom.

Dette skjønner ikke mange.

Svært mange med autisme er nettopp så empatiske av seg at de ikke klarer forholde seg til det.

:) Det skjønner jeg.

Hei!

Så takk for hjelpen.

Det er mange måter å få vist den omsorgen og bidratt til samfunnet på, enn å være lege og sitte i den ambulansen for å hjelpe. Man får finne ut hvor en kan virke best.

Selv kunne jeg aldri blitt sykepleier, lege eller lignende, men jeg er likevel en person med empati og omsorg for andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...