Gjest Nickløsheletiden Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg tror som andre sier, at du ville vært en utmerket forsker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jeg ville ikke ha tillit til en lege som fremstiller tankemønsteret sitt på en slik måte: ''Min mann sier det virker som jeg selv tenker på noe og ikke helt egentlig hører på hva den andre sier, som om jeg har bestemt meg for hva jeg tror vedkommende sier før personen sier det. Det kan jeg ikke skjønne? – Madelenemie'' En lege må være villig til å høre på pasienten med et åpent sinn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jeg ville ikke ha tillit til en lege som fremstiller tankemønsteret sitt på en slik måte: ''Min mann sier det virker som jeg selv tenker på noe og ikke helt egentlig hører på hva den andre sier, som om jeg har bestemt meg for hva jeg tror vedkommende sier før personen sier det. Det kan jeg ikke skjønne? – Madelenemie'' En lege må være villig til å høre på pasienten med et åpent sinn. Hei! Jeg gjør deg oppmerksom på at det er min mann som fremstiller mitt tankemønster slik IKKE meg. Jeg sier jo nettopp det er merkelig. Jeg er høyst usikker på hvem som misforstår. Men jeg kan ikke være like sta og egen som før for nå har jeg denne diagnosen på meg og den er litt synonymt med å misforstå, men den kan også misbrukes og overtolkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Jeg gjør deg oppmerksom på at det er min mann som fremstiller mitt tankemønster slik IKKE meg. Jeg sier jo nettopp det er merkelig. Jeg er høyst usikker på hvem som misforstår. Men jeg kan ikke være like sta og egen som før for nå har jeg denne diagnosen på meg og den er litt synonymt med å misforstå, men den kan også misbrukes og overtolkes. Du skriver jo selv at du har en tendens til å misforstå, noe vi jo har sett en del ganger her inne også. En lege bør ikke ha en økt sannsynlighet for å misforstå. Du skriver også at mannen din tillegger deg egenskaper som du ikke mener samsvarer med hvordan du egentlig er. Jeg stoler desverre mer på det mannen din sier, enn det du selv sier, for jeg synes det virker som du mangler noe selvinnsikt, som er kanskje nettopp er et asperger trekk? Des mer jeg leser det du skriver i denne tråden, des sikrere er jeg på at du ikke vil kunne passe som lege. Jeg tror du rett og slett bør legge det helt fra deg. Beklager, og jeg håper du ikke blir fornærmet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Du skriver jo selv at du har en tendens til å misforstå, noe vi jo har sett en del ganger her inne også. En lege bør ikke ha en økt sannsynlighet for å misforstå. Du skriver også at mannen din tillegger deg egenskaper som du ikke mener samsvarer med hvordan du egentlig er. Jeg stoler desverre mer på det mannen din sier, enn det du selv sier, for jeg synes det virker som du mangler noe selvinnsikt, som er kanskje nettopp er et asperger trekk? Des mer jeg leser det du skriver i denne tråden, des sikrere er jeg på at du ikke vil kunne passe som lege. Jeg tror du rett og slett bør legge det helt fra deg. Beklager, og jeg håper du ikke blir fornærmet. Hei! Nei jeg blir sjelden fornærmet, jeg liker alltid direktehet og tydelighet, blir heller ikke lett såret. (mange fordeler) Jeg syns ikke jeg har liten selvinnsikt, dette sier jeg utfra det min psykiater har sagt. (men jeg har unormalt mye selvinnsikt til å ha asperger syndrom) Men ja det er et asperger trekk. Jeg må også finne ut av alt selv, det betyr at hvis noen forklarer meg noe, må jeg selv forstå det på egenhånd, noe jeg ofte gjør bare at det tar tid. Jeg kan jo ikke være helt sikker på hvem som misforstår, men jeg kan innrømme at det er situasjoner der man med all tydelighet ser at jeg nok misforstod. Dett må balansereres ikke misbrukes til å tro at det alltid er jeg som misforstår. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Takk for svar som jeg skriver opp i min asperger bok, jeg gjør det fordi jeg ser så lite helheltlig og derfor hjelper det å skrive ting ned til å se ting mer som en helhet. Det betyr ikke at jeg er enig i alt, mere at jeg får noe å tenke på og det er bra. Jeg ser verden i biter, det er et problem, det er nok derfor jeg ikke kjenner igjen ansikter har jeg en mistanke om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Ut fra innleggene dine her får jeg inntrykk av at du har en fantastisk sans for detaljer og en like flott evne og vilje til å studere alle detaljer og gjerne se dem i et nytt lys. Du ser heller ikke ut til å gi deg før du kommer til bunns i ting og får et klart bilde av hva det dreier seg om. Et nærmest perfekt utgangspunkt for å bli forsker, spør du meg. Samtidig ser det ut som du har en del problemer når det gjelder kommunikasjon som kan gjøre det svært vanskelig å fungere som lege. Syke folk, som kanskje er frustrerte, fortvilete og generelt satt ut, vil ha lav tåleranse for den type missforståelser du kan havne i. I verste fall vil det kunne føre til feil diagnose og feil behandling. Som forsker vil sannsynligvis dine mest uttalte egenskaper være en styrke. Du vil kunne jobbe _med_ deg selv. Som lege risikerer du at de samme egenskapene blir en svakhet. Og du vil måtte jobbe _mot_ deg selv. Leger og sykepleiere er frontfigurene i helsevesenet. De som har mest av den direkte pasientkontakten. Men disse ville ikke vært noen ting uten f.eks. forskere, ingeniører, teknikere, mekanikere, labratorieteknikere, portører og renholdsarbeidere. Alle disse gruppene er uerstattelige aktører i et moderne helsevesen. Slik jeg ser det ligger det minst like mye omtanke og omsorg i å forske frem en bedre behandlingsform som å være den som administrerer den til slutt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Nei, jeg tror ikke du vil bli en god lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Ut fra innleggene dine her får jeg inntrykk av at du har en fantastisk sans for detaljer og en like flott evne og vilje til å studere alle detaljer og gjerne se dem i et nytt lys. Du ser heller ikke ut til å gi deg før du kommer til bunns i ting og får et klart bilde av hva det dreier seg om. Et nærmest perfekt utgangspunkt for å bli forsker, spør du meg. Samtidig ser det ut som du har en del problemer når det gjelder kommunikasjon som kan gjøre det svært vanskelig å fungere som lege. Syke folk, som kanskje er frustrerte, fortvilete og generelt satt ut, vil ha lav tåleranse for den type missforståelser du kan havne i. I verste fall vil det kunne føre til feil diagnose og feil behandling. Som forsker vil sannsynligvis dine mest uttalte egenskaper være en styrke. Du vil kunne jobbe _med_ deg selv. Som lege risikerer du at de samme egenskapene blir en svakhet. Og du vil måtte jobbe _mot_ deg selv. Leger og sykepleiere er frontfigurene i helsevesenet. De som har mest av den direkte pasientkontakten. Men disse ville ikke vært noen ting uten f.eks. forskere, ingeniører, teknikere, mekanikere, labratorieteknikere, portører og renholdsarbeidere. Alle disse gruppene er uerstattelige aktører i et moderne helsevesen. Slik jeg ser det ligger det minst like mye omtanke og omsorg i å forske frem en bedre behandlingsform som å være den som administrerer den til slutt. mvh ''Ut fra innleggene dine her får jeg inntrykk av at du har en fantastisk sans for detaljer og en like flott evne og vilje til å studere alle detaljer og gjerne se dem i et nytt lys. Du ser heller ikke ut til å gi deg før du kommer til bunns i ting og får et klart bilde av hva det dreier seg om. Et nærmest perfekt utgangspunkt for å bli forsker, spør du meg.'' Enig, det er det samme jeg også ha lagt merke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Jeg gjør deg oppmerksom på at det er min mann som fremstiller mitt tankemønster slik IKKE meg. Jeg sier jo nettopp det er merkelig. Jeg er høyst usikker på hvem som misforstår. Men jeg kan ikke være like sta og egen som før for nå har jeg denne diagnosen på meg og den er litt synonymt med å misforstå, men den kan også misbrukes og overtolkes. Sønnen min hadde ADD tenderende til Aspergers syndrom, så jeg kjenner til problemstillingen med at personer mangler evnen til å tolke andre menneskers uttalelser, følelser eller tankesett. Derfor deltar jeg i debatten. En lege trenger å se helheten i sykjdomsbildet til en pasient, du uttaler selv: ''Jeg ser verden i biter, det er et problem, det er nok derfor jeg ikke kjenner igjen ansikter har jeg en mistanke om.'' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3036993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Ut fra innleggene dine her får jeg inntrykk av at du har en fantastisk sans for detaljer og en like flott evne og vilje til å studere alle detaljer og gjerne se dem i et nytt lys. Du ser heller ikke ut til å gi deg før du kommer til bunns i ting og får et klart bilde av hva det dreier seg om. Et nærmest perfekt utgangspunkt for å bli forsker, spør du meg. Samtidig ser det ut som du har en del problemer når det gjelder kommunikasjon som kan gjøre det svært vanskelig å fungere som lege. Syke folk, som kanskje er frustrerte, fortvilete og generelt satt ut, vil ha lav tåleranse for den type missforståelser du kan havne i. I verste fall vil det kunne føre til feil diagnose og feil behandling. Som forsker vil sannsynligvis dine mest uttalte egenskaper være en styrke. Du vil kunne jobbe _med_ deg selv. Som lege risikerer du at de samme egenskapene blir en svakhet. Og du vil måtte jobbe _mot_ deg selv. Leger og sykepleiere er frontfigurene i helsevesenet. De som har mest av den direkte pasientkontakten. Men disse ville ikke vært noen ting uten f.eks. forskere, ingeniører, teknikere, mekanikere, labratorieteknikere, portører og renholdsarbeidere. Alle disse gruppene er uerstattelige aktører i et moderne helsevesen. Slik jeg ser det ligger det minst like mye omtanke og omsorg i å forske frem en bedre behandlingsform som å være den som administrerer den til slutt. mvh Hei! TUSEN TAKK, det vil jeg si for tydelig og godt forklart! Jeg klipper dette ut og håper det og mye annet hjelper meg til å føle meg trygg nå på mitt valg. Jeg ser utmerket godt detaljer og egne svakheter, men mangler jo nettopp evnen til raskt å omstille meg, ta raske avgjørelser og ofte se helheter, konsekvens: Misforståelser. Jeg må ofte sove på en sak eller en samtale og jeg er svært pirkete og nøyaktig og har tenkt at "Stakkars den pasient som ikke er korrekt, gjennomtenkt og viser vilje til å høre etter". Jeg er ikke stolt av dette, men jeg ser en antydning til et problem, for jeg kjenner meg selv. Jeg er like sta som nhd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3037013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 ''Ut fra innleggene dine her får jeg inntrykk av at du har en fantastisk sans for detaljer og en like flott evne og vilje til å studere alle detaljer og gjerne se dem i et nytt lys. Du ser heller ikke ut til å gi deg før du kommer til bunns i ting og får et klart bilde av hva det dreier seg om. Et nærmest perfekt utgangspunkt for å bli forsker, spør du meg.'' Enig, det er det samme jeg også ha lagt merke til. Takk dere er saklige og hyggelige og sannferdige! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3037014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Sønnen min hadde ADD tenderende til Aspergers syndrom, så jeg kjenner til problemstillingen med at personer mangler evnen til å tolke andre menneskers uttalelser, følelser eller tankesett. Derfor deltar jeg i debatten. En lege trenger å se helheten i sykjdomsbildet til en pasient, du uttaler selv: ''Jeg ser verden i biter, det er et problem, det er nok derfor jeg ikke kjenner igjen ansikter har jeg en mistanke om.'' Hei! Ja alt dette styrker og bekrefter det andre fagpersoner rundt meg sier. Det er snilt av dere og hjelpe meg med å forstå på denne måten. Håper nå de menneskene rundt meg som fortsatt syns jeg bør bli lege vil slutte å tenke sånn for jeg tror ikke de ser mine begrensinger, det gjelder tidligere medstudenter. Selv om de vet jeg har asperger syndrom. Jeg har til og med prøvd å forklare, men de svarer at "Jeg er så flink faglig samt er omsorgsfull og evner å tenke utradisjonelt", det er altså mer enn sykebiler som bidrar til min tvil. Derfor tusen takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3037015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Ja alt dette styrker og bekrefter det andre fagpersoner rundt meg sier. Det er snilt av dere og hjelpe meg med å forstå på denne måten. Håper nå de menneskene rundt meg som fortsatt syns jeg bør bli lege vil slutte å tenke sånn for jeg tror ikke de ser mine begrensinger, det gjelder tidligere medstudenter. Selv om de vet jeg har asperger syndrom. Jeg har til og med prøvd å forklare, men de svarer at "Jeg er så flink faglig samt er omsorgsfull og evner å tenke utradisjonelt", det er altså mer enn sykebiler som bidrar til min tvil. Derfor tusen takk for hjelpen. ''Selv om de vet jeg har asperger syndrom. Jeg har til og med prøvd å forklare, men de svarer at "Jeg er så flink faglig samt er omsorgsfull og evner å tenke utradisjonelt", det er altså mer enn sykebiler som bidrar til min tvil.'' Ta dette med som et kompliment og sørg for å finne et studie og yrke der disse fantastiske egenskapene best kan komme til nytte samtidig som dine svake sider blir mindre fremtredende. Det er vel slik noen og enhver burde tenke mhp yrkesvalg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3037020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilien Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Ja absolutt det er derfor jeg skal studere fysiologi! Min psykiater sier nettopp diisse feks er forelesere på medisin m.m. samt ja forskning. Problemet er bare at jeg blir i tivil hver gang jeg hører en sykebil, samt at jeg er en omsorgsperson. Mange tror ikke aspergere er det, men jeg er det, jeg har jo både vært novise, jobbet i områder få mennesker har vært i, samt har prinsipper som drev meg gjennom serbernes sperringer helt til Sarajevo. Jeg gjør det jeg bestemmer meg for, uansett ytre uttalelser om økt spenning. Men jeg hører mer nå på mennesker enn jeg gjorde før, og min erfaring er nå blitt en annen, nemmelig at det kan være nyttig å lytte til mennesker, ikke alt man tenker ut selv er det beste. Så takk for hjelpen. Jeg tor ikke det hjelper at du er en omsorgsperson. Du må kunne kommunisere skikkelig, uavhengig om du er empatisk eller ikke. Du må kunne tolke kroppspråk og lese folk - ikke dårligere enn andre som du later til å gjøre, men helst bedre! Jeg ville definitivt ikke gått til en lege med asperger, jeg hadde rett og slett vært redd for å ikke bli forstått. At du for eksempel misforstår et så ekstremt vanlig uttrykk som "på timen" viser for meg mye av dine begrensininger. Av mine 27 elever på videregående er det ikke én som ikke vet hva dette betyr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3037229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Har hørt om kiruger med AS, men uansett en kan forandre forandres seg med årene, etter behov 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3038072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg tor ikke det hjelper at du er en omsorgsperson. Du må kunne kommunisere skikkelig, uavhengig om du er empatisk eller ikke. Du må kunne tolke kroppspråk og lese folk - ikke dårligere enn andre som du later til å gjøre, men helst bedre! Jeg ville definitivt ikke gått til en lege med asperger, jeg hadde rett og slett vært redd for å ikke bli forstått. At du for eksempel misforstår et så ekstremt vanlig uttrykk som "på timen" viser for meg mye av dine begrensininger. Av mine 27 elever på videregående er det ikke én som ikke vet hva dette betyr. Hei! Huff, det skal jeg jammen spørre min psykiater om hun forstår hva betyr? Jeg har aldri hørt det før. Tror du bør teste dine elever da for det har jeg problemer med å tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3039458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Har hørt om kiruger med AS, men uansett en kan forandre forandres seg med årene, etter behov Hei! Ja det mener jeg også og det er mer forenlig med det min psykiater sier også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3039460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ut fra innleggene dine her får jeg inntrykk av at du har en fantastisk sans for detaljer og en like flott evne og vilje til å studere alle detaljer og gjerne se dem i et nytt lys. Du ser heller ikke ut til å gi deg før du kommer til bunns i ting og får et klart bilde av hva det dreier seg om. Et nærmest perfekt utgangspunkt for å bli forsker, spør du meg. Samtidig ser det ut som du har en del problemer når det gjelder kommunikasjon som kan gjøre det svært vanskelig å fungere som lege. Syke folk, som kanskje er frustrerte, fortvilete og generelt satt ut, vil ha lav tåleranse for den type missforståelser du kan havne i. I verste fall vil det kunne føre til feil diagnose og feil behandling. Som forsker vil sannsynligvis dine mest uttalte egenskaper være en styrke. Du vil kunne jobbe _med_ deg selv. Som lege risikerer du at de samme egenskapene blir en svakhet. Og du vil måtte jobbe _mot_ deg selv. Leger og sykepleiere er frontfigurene i helsevesenet. De som har mest av den direkte pasientkontakten. Men disse ville ikke vært noen ting uten f.eks. forskere, ingeniører, teknikere, mekanikere, labratorieteknikere, portører og renholdsarbeidere. Alle disse gruppene er uerstattelige aktører i et moderne helsevesen. Slik jeg ser det ligger det minst like mye omtanke og omsorg i å forske frem en bedre behandlingsform som å være den som administrerer den til slutt. mvh Psykiaterne har mange forskjellige meninger om AS. Har hatt kontakt med mange fagmiljøerog han siste jeg hadde kontakt med var en psykiater, som også har jobbet mye med mennesker innenfor Autismespekteret, og nevte bla. at AS var en tilstand, ikke sykdom eller har en hjeneskade/feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3039477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Psykiaterne har mange forskjellige meninger om AS. Har hatt kontakt med mange fagmiljøerog han siste jeg hadde kontakt med var en psykiater, som også har jobbet mye med mennesker innenfor Autismespekteret, og nevte bla. at AS var en tilstand, ikke sykdom eller har en hjeneskade/feil. Jeg synes kanskje ikke det er så viktig om man definerer det som tilstand, sykdom eller skade i denne sammenhengen, eller asberger for den del. Poenget er at legeyrke krever ekstra dyktighet hva kommunikasjon angår, også for kirurger. Strever man på dette området, bør man se seg om etter et yrke man lettere finner seg til rette i. Akkurat som man ikke bør bli drjosjesjåfør eller turguide om man mangler stedssans. Eller reviser om man har lett for å stokke tall. Eller førskolelærer om man ikke tåler bråk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/page/2/#findComment-3039486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.