Gå til innhold

Anbefalte innlegg

har fått diagnosen menieres sykdom av øre-nese-hals spesialist. fikk kraftig opptrapping av svimmelhetsanfall og problemer med venstre øre i sommer. begynte med sportsdykking på vårparten, og lurer på om det kan ha utløst det. legen min kunne ikke svare på det. bør jeg slutte med dykking? har også blitt fortalt at det ikke finnes noen behandlingsmetoder. tar det litt tungt, da jeg periodevis har vært sterkt plaget og følt at det ødelegger livet mitt.

med hilsen, gutt 22

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35441-menieres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Menieres er en sykdom i det indre øret og man tror det er en forstyrrelse av væskebalansen i sneglehuset som er årsaken. Symptomer er nedsatt hørsel (særlig under anfall) svimmelhet og øresus. Anfallene kan variere veldig og ofte blir svimmelhetsanfallene sjeldnere og mildere etter hvert. Hørselen blir derimot dårligere. Jeg er nokså sikker på at dykkingen ikke kan ha utløst sykdommen, men du bør i alle fall ikke ta tjansen på at du får et anfall mens du er i vannet... det kan jo få katastrofale følger. Hvordan ble foresten diagnosen stilt? Og hvor lenge har du vært plaget av dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35441-menieres/#findComment-136121
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Menieres er en sykdom i det indre øret og man tror det er en forstyrrelse av væskebalansen i sneglehuset som er årsaken. Symptomer er nedsatt hørsel (særlig under anfall) svimmelhet og øresus. Anfallene kan variere veldig og ofte blir svimmelhetsanfallene sjeldnere og mildere etter hvert. Hørselen blir derimot dårligere. Jeg er nokså sikker på at dykkingen ikke kan ha utløst sykdommen, men du bør i alle fall ikke ta tjansen på at du får et anfall mens du er i vannet... det kan jo få katastrofale følger. Hvordan ble foresten diagnosen stilt? Og hvor lenge har du vært plaget av dette?

Vil også si at anfallenes grad og hyppighet forverres ved stress og at det derfor er viktig å vite hvordan man best mulig skal takle sykdommen. Menieres er jo ikke farlig bare svært ubehagelig. Ta kontakt med hørselshemmedes landsforbund,- kanskje de kan være med å støtte deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35441-menieres/#findComment-136140
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er ikke kjent med at dykking kan være årsaken til menieres sykdom. Jeg vil imidlertid tro at du bør avstå fra dykking ettersom sykdom kan gi deg anfall av kraftig svimmelhet, øresus og hodepine - også mens du dykker -hvilket kan være en sikkerhetsrisiko for deg og de(n) du dykker sammen med.

For en sikker vurdering av spørsmålet må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35441-menieres/#findComment-136320
Del på andre sider

første gang jeg fikk svimmelhets- og kvalmeanfall var våren 99. var veldig dårlig i en uke. de to siste årene har jeg bare hatt noen få kortvarige anfall. helt til i sommer, da jeg var kraftig plaget over en 2 mnd periode. har vært til lege flere ganger de to siste årene, men diagnosen ble ikke stilt før nå sent på sommeren. fikk altså sykdommen lenge før jeg begynte å dykke, men lurer på om dykking kan utløse anfall i ettertid av dykket. anfallene kommer ikke sånn helt plutselig, slik at eventuell fremtidig dykking kun utøves når formen er på topp. personlig kan jeg ikke se noen sammenheng mellom stressperioder og anfall. har også prøvd å se etter sammenheng mellom livsstil og utløste anfall uten kunne dra noen konklusjoner. tenkte derfor kanskje at dykkingen på vårparten/tidlig sommer kan være en utløsende faktor for plagene i sommer. har følt meg bra siste ukene. har forøvrig ikke dykket på over 3 mnd nå. er det vanlig at denne sykdommen går over av seg selv? kan noe gjøres? hørselen min på venstre øre er dårlig, og varierer mye. men det er svimmelhetsanfallene som plager mest. blir helt satt ut, og kan ligge og kaste opp i flere timer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35441-menieres/#findComment-136388
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

første gang jeg fikk svimmelhets- og kvalmeanfall var våren 99. var veldig dårlig i en uke. de to siste årene har jeg bare hatt noen få kortvarige anfall. helt til i sommer, da jeg var kraftig plaget over en 2 mnd periode. har vært til lege flere ganger de to siste årene, men diagnosen ble ikke stilt før nå sent på sommeren. fikk altså sykdommen lenge før jeg begynte å dykke, men lurer på om dykking kan utløse anfall i ettertid av dykket. anfallene kommer ikke sånn helt plutselig, slik at eventuell fremtidig dykking kun utøves når formen er på topp. personlig kan jeg ikke se noen sammenheng mellom stressperioder og anfall. har også prøvd å se etter sammenheng mellom livsstil og utløste anfall uten kunne dra noen konklusjoner. tenkte derfor kanskje at dykkingen på vårparten/tidlig sommer kan være en utløsende faktor for plagene i sommer. har følt meg bra siste ukene. har forøvrig ikke dykket på over 3 mnd nå. er det vanlig at denne sykdommen går over av seg selv? kan noe gjøres? hørselen min på venstre øre er dårlig, og varierer mye. men det er svimmelhetsanfallene som plager mest. blir helt satt ut, og kan ligge og kaste opp i flere timer.

Du må vel prøve deg litt fram ang dykkingen da? Kanskje en dykkelege har svar på spørsmålet? Eller så er det nok slik at du må leve med sykdommen, men de aller fleste opplever at svimmelhetsanfallene "dør ut" ettersom årene går. Noen har prøvd vanndrivende medisiner med god hjelp... det har også vært prøvd å sprøyte lokalbedøvelse (xylocain) inn i mellomøret. Om dette er en behandling som kun var på eksperiemntstadiet vet jeg ikke, men det kan sikkert ØNH-legen svare deg på... Ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35441-menieres/#findComment-136600
Del på andre sider

• 4 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...